Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Cysterny z LPG utknęły na granicy. Nowe sankcje a kolej towarowa

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Cysterny z LPG utknęły na granicy. Nowe sankcje a kolej towarowa
fot. Rafamiga, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Od miesiąca obowiązują nowe sankcje na rosyjski gaz. W związku z podejrzeniem, że mimo to do Polski mógłby trafić LPG pochodzący z tego kraju, służby celne nie wpuściły na nasze terytorium pociągu z cysternami. Trwa szczegółowa weryfikacja dokumentów.

O sprawie zatrzymanego transportu cystern z LPG poinformowała niedawno Wirtualna Polska, powołując się na media kazachstańskie. Na białoruskich stacjach w Brześciu (granica z Polską) i Baranowiczach (zachodnia Białoruś) stać miały składy z gazem pochodzącym według deklaracji nadawcy z Kazachstanu. Polskie służby miały jednak podejrzewać, że w istocie paliwo zostało wyprodukowane w Rosji i jest jedynie reeksportowane, a nie wytworzone na terytorium Kazachstanu.

Koniec sankcyjnego okresu przejściowego oznacza dokładne kontrole

Zdarzenie potwierdziły teraz organy RP. O szczegóły poprosiliśmy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w jego imieniu odpowiedzi na nasze pytanie udzieliły służby skarbowe. – Na granicy z Białorusią prowadzone są kontrole towarów wjeżdżających na teren Unii Europejskiej. W związku z wprowadzeniem sankcji na niektóre towary, w tym przypadku gaz, oraz podejrzeniami dotyczącymi jego pochodzenia Służba Celno-Skarbowa prowadzi szczegółowe kontrole, aby potwierdzić zgodność deklarowanego pochodzenia surowca z faktycznym – mówi Michał Deruś, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Lublinie.

Tłumaczy on, że 20 grudnia zeszłego roku zakończył się okres przejściowy, w którym możliwe było jeszcze wwożenie rosyjskiego gazu do krajów UE. Od 21 grudnia w związku z wprowadzonymi sankcjami jest to niedozwolone.

– Przepisy sankcyjne zobowiązują państwa członkowskie do kontroli dostaw, aby nie dopuścić do omijania sankcji. Oznacza to, że zgłoszenia dotyczące przywozu gazu są objęte szczegółową analizą dokumentów oraz w uzasadnionych przypadkach analizą laboratoryjną – usłyszeliśmy.

Procedura dotyczy każdego transportu z Białorusi

Jeśli zatem pojawią się wątpliwości co do pochodzenia gazu, transport jest wstrzymywany do momentu ich wyjaśnienia. W przypadku dostaw gazu płynnego LPG Służba Celno-Skarbowa ma więc m. in. weryfikować listy przewozowe, certyfikaty pochodzenia, kontrakty handlowe czy opisy procesu produkcji przewożonego paliwa. – Analizowane są także dane przekazywane przez przewoźników i producentów – relacjonuje przedstawiciel administracji skarbowej.

– W razie konieczności pobierane są próbki gazu w celu przeprowadzenia badań laboratoryjnych, które pozwalają potwierdzić skład gazu (kod CN 2901, czyli nasycony butan) oraz zgodność jego transportu z przepisami unijnymi. Przyczyną postoju cystern jest więc weryfikacja kompletu wymaganych dokumentów i potwierdzenie, że gaz nie pochodzi z obszaru objętego sankcjami – powiedział Michał Deruś. Podkreślił, że sprawdzana jest każda dostawa gazu przybywającego do Polski z Białorusi. Informacje o dalszej kontroli są aktualne na piątek 31 stycznia.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bilety na część pociągów na Ukrainę tylko w kasie

Pasażer

Bilety na część pociągów na Ukrainę tylko w kasie

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Zobacz również:

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Kasper Fiszer 25 października 2024

Raport: Europejski exodus z Chin. Chwilowy trend, czy nowa rzeczywistość?

Biznes

LTG Cargo: Wychodzimy z wojennego kryzysu

Biznes

LTG Cargo: Wychodzimy z wojennego kryzysu

Roman Czubiński 02 października 2024

Pozostałe z wątku:

Bilety na część pociągów na Ukrainę tylko w kasie

Pasażer

Bilety na część pociągów na Ukrainę tylko w kasie

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Zobacz również:

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Kasper Fiszer 25 października 2024

Raport: Europejski exodus z Chin. Chwilowy trend, czy nowa rzeczywistość?

Biznes

LTG Cargo: Wychodzimy z wojennego kryzysu

Biznes

LTG Cargo: Wychodzimy z wojennego kryzysu

Roman Czubiński 02 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5