Inwestycja to wspólne przedsięwzięcie prowadzone w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa (Gardeja) – Malbork” otrzyma unijne wsparcie w wysokości ponad 180 mln zł.
– To pierwsze tak kompleksowe przedsięwzięcie regionalne łączące te dwa województwa – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Chcemy stworzyć nową jakość usług – bezpośrednich połączeń o charakterze międzyregionalnym. Powiśle otrzyma możliwość sprawnego dojazdu do Trójmiasta jak i Torunia. Nowy tabor – 4 pojazdy spalinowe zakupione ze środków Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy oraz zmodernizowana infrastruktura kolejowa wraz węzłami integracyjnymi (Kwidzyn) kompleksowo rozwiążą problemy komunikacyjne Powiśla. Liczę na sprawną realizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. tego projektu i szybkie oddanie do użytku zmodernizowanego odcinka linii nr 207.
Linia nr 207. Rys. openstreetmap.org– Pomorze to jeden z regionów, który w największym stopniu korzysta ze wsparcia unijnego budżetu, a inwestycja pomiędzy Malborkiem a Gardeją jest kolejną, którą przeprowadzimy wspólnie – powiedział Andrzej Krawczyński, dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. – Wspólnie planujemy kolejne inwestycje, których wartość przekracza miliard złotych – dodaje.
Przebudowa peronów i ponad 120 obiektów
W ramach inwestycji wyremontowane zostaną tory na odcinku pomiędzy stacjami Gardeja i Malbork oraz ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mostów, przepustów i wiaduktów. Przebudowane zostaną także perony na trasie. Dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych będą w pełni wyposażone w nowe wiaty, oświetlenie, ławki, nawierzchnię antypoślizgową i tablice informacyjne. Rewitalizacja szlaku obejmie 36 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskają dodatkową sygnalizację i urządzenia rogatkowe.
– To dobra wiadomość dla mieszkańców powiatów: malborskiego, sztumskiego i kwidzyńskiego, korzystających na co dzień z tej trasy. Mam nadzieję, że realizacja tego projektu przyczyni się do zwiększenia liczby osób korzystających z tego środka komunikacji i poprawi atrakcyjność pasażerskiego transportu kolejowego, m.in. dzięki skróceniu czasu przejazdów do pracy czy szkół oraz poprawie bezpieczeństwa i komfortu podróży – mówi Piotr Widz, radny Sejmiku Województwa Pomorskiego.
Powstanie LCS
Przebudowa 56-kilometrowego odcinka linii kolejowej obejmie także montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę nowej nastawni w Kwidzynie. Powstanie Lokalne Centrum Sterowania gwarantujące bezpieczną i płynną jazdę pociągów na całej długości odcinka Gardeja – Malbork. Dzięki rewitalizacji czas przejazdu skróci się. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa (Gardeja) – Malbork” zostanie zakończony do 2020 roku.
– PKP Polskie Linie Kolejowe opracowują dwa kolejne studia wykonalności dla odcinków pomiędzy Toruniem a Chełmżą oraz Grudziądzem a Gardeją. Zrewitalizowanie całej linii Toruń – Malbork umożliwi otwarcie drugiego korytarza łączącego centrum województwa kujawsko-pomorskiego z województwem pomorskim – mówi Andrzej Krawczyński z PLK. To także stworzy korzystne warunki dla przewoźników, którzy dysponując nowoczesną infrastrukturą będą mogli rozszerzyć swoją ofertę. Odcinek między Chełmżą a Grudziądzem został zrewitalizowany pod koniec 2014 roku.