Dofinansowanie inwestycji w tabor pasażerski z Funduszu Odbudowy zostanie zwiększone o 875 mln zł. Dzięki temu większość aplikujących o te środki otrzyma wsparcie w wysokości nie 26%, ale ponad 40% – zapowiedziała podczas Europejskiego Forum Taborowego dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.
Dyrektor CUPT odniosła się do – rozczarowującego dla wielu uczestników – wyniku
konkursu na dofinansowanie zakupów pasażerskiego taboru kolejowego. Wprawdzie większość wniosków otrzymała dofinansowanie, jednak jego wartość – z wyjątkiem aplikacji województwa pomorskiego i Kolei Dolnośląskich – została obniżona do niespełna 30%.
– Od dawna było wiadomo, że województwa będą miały problem z dopięciem finansowym inwestycji. Dostępne środki zawsze są ograniczone, a chętnych jest wielu i w różnych sektorach. Kwota na konkurs będzie zwiększona o blisko 900 mln zł, dzięki czemu dofinansowanie wzrośnie do ponad 40% – zapowiedziała Lech. Jak podkreśliła, po tej zmianie skala wsparcia finansowego będzie już zbliżona do programów pomocowych.
Oprócz wydatków na tabor pasażerski do rozdysponowania jest też 175 mln euro z Funduszu Odbudowy na tabor towarowy, w dużej części – do przewozów intermodalnych. – Tu też potrzeby przewyższają możliwości – zastrzegła dyrektor CUPT. Pula na dofinansowania nowego taboru tramwajowego wyniesie natomiast 200 mln euro. Konkurs ma być ogłoszony jeszcze w tym roku. – Tu akurat grupa potencjalnych beneficjentów jest dość wąska – zwróciła uwagę Lech. Większym problemem może okazać się termin zakończenia inwestycji – czerwiec 2026 r.
Z unijnego Funduszu Spójności będą natomiast pochodziły dofinansowania dla kolei aglomeracyjnych. Łączna pula to 450 mln euro. Zdaniem dyrektor CUPT nie zaspokoi to wszystkich potrzeb rynku, ale będzie znacznym wzmocnieniem dla przewoźników.
– Transport kolejowy to usługa publiczna, która zasługuje na dofinansowanie i powinna być wspierana – zaznaczyła Lech. 4 kwietnia CUPT organizuje wraz z Fundacją ProKolej spotkanie informacyjne dla przewoźników i organizatorów transportu. Jego tematem będzie przygotowywanie przetargów taborowych i dostępność środków unijnych.