fot. Kasper FiszerJednym z beneficjentów CUPT są Koleje Śląskie
Prawdopodobnie nie będzie problemów z zakontraktowaniem pełnej puli dostępnych w ramach obecnej perspektywy finansowej UE środków przeznaczonych na projekty kolejowe. Możliwe, że branża nie odczuje spadku ogólnego finansowania transportu w przyszłej perspektywie. Istotną zmianą może być natomiast korekta maksymalnego poziomu dofinansowania inwestycji.
– Chyba możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość – mówiła o tempie wydawania środków unijnych na sektor kolejowy Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podczas jednej z debat tegorocznego Kongresu Kolejowego. Podkreślała przy tym, że PKP PLK nie jest jedynym – choć zdecydowanie największym – beneficjentem programów prowadzonych przez CUPT. – Realizujemy też projekty taborowe czy innowacyjne, próbujemy wchodzić w nowe technologie – opisywała.
Wskazywała ona, że z ok. 37 mld zł dostępnych w perspektywie unijnej 2014 – 2020 na projekty kolejowe zakontraktowano już ok. 34 mld zł. – To ponad 92 proc. – wyliczyła. Tymczasem faktycznie do końca perspektywy pozostały jeszcze trzy lata, bo będzie ona rozliczana do 2023 r.
Co czwarta złotówka jest już rozliczona
– W rozliczeniu wygląda to – i musi wyglądać – trochę mniej optymistycznie – przyznała prelegentka. Rozliczono bowiem ok. 26 proc. środków. – Warto jednak zwrócić uwagę, kiedy podpisywane były umowy. Największa fala to rok 2018 – stwiedziła. Dodała, że pozostałe trzy lata powinny wystarczyć na zakończenie zdecydowanej większości toczących się przedsięwzięć.
Trudności, jakie CUPT zauważa u realizatorów projektów, wiążą się przede wszystkim z aktualnym stanem rynku wykonawców. – Te problemy staramy się jednak na bieżąco rozwiązywać. Widzimy w tym zakresie dobrą wolę beneficjentów takich jak PKP Polskie Linie Kolejowe, bo wszyscy mamy tu jeden cel: aby jak najlepiej wydatkować środki zgodnie z zakładanym harmonogramem i z zakładanym zakresem rzeczowym – stwierdziła Joanna Lech.
Nowa perspektywa: markery klimatyczne i nowe progi maksymalne dotacji
Odniosła się ona także do kwestii finansowania inwestycji kolejowych w przyszłej perspektywie finansowej UE. Z zapowiedzi, jakie docierają do instytucji, wynika, że suma środków przeznaczonych na cały sektor transportu może być o ok. 20 proc. niższa. – Natomiast kolej będzie preferowanym środkiem transportu, więc być może nie będzie odczuwalny spadek dofinansowania – oceniła. Ma to wynikać z planowanego wprowadzenia tzw. markerów klimatycznych, które mają opisywać każdą z inwestycji i wpływać na przyznanie środków. – Zmieni się natomiast prawdopodobnie maksymalny poziom dofinansowania, ale jest to jeszcze przedmiotem dyskusji – zakończyła dyrektor CUPT.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.