Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie zakupów nowoczesnego taboru kolejowego. Większość z ubiegających się o unijne wsparcie otrzymała je, choć w kwocie o ponad połowę niższej, niż wnioskowana. Środki będą pochodziły z unijnego Funduszu Odbudowy.
Podczas naboru – w maju i czerwcu ubiegłego roku – do CUPT wpłynęło 26 wniosków, złożonych przez 11 podmiotów (przewoźników oraz władz województw). 22 z nich odniosło powodzenie, ale tylko trzy otrzymały dofinansowanie w takiej wysokości, o jaką ubiegali się wnioskodawcy. Są to dwa wnioski Kolei Dolnośląskich (przedmiotem każdego z nich był zakup 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych) oraz jeden złożony przez województwo pomorskie (również na 10 EZT). Wnioski KD różniły się od siebie wysokością dofinansowania (39% i 67% całkowitej wartości przedsięwzięcia). Pomorski wniosek zakładał wsparcie na poziomie 68%.
Najwięcej wniosków – aż 10 – złożyło Polregio. Dotyczyły one zakupu EZT w poszczególnych województwach: 20 w małopolskim (podzielone na dwa wnioski), po 14 w łódzkim i warmińsko-mazurskim, 12 w lubelskim, po 10 w lubuskim i pomorskim, 8 w wielkopolskim i po 5 w dolnośląskim oraz świętokrzyskim. Drugim „masowym” wnioskodawcą były Koleje Mazowieckie, które ubiegały się o dofinansowanie na zakup łącznie 60 EZT w ramach pięciu projektów.
Zapewne również przez KM będą eksploatowane zespoły, na których zakup dofinansowanie pozyskał Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. 16 z nich ma być klasycznymi jednostkami elektrycznymi, 6 zaś ma mieć napęd akumulatorowy. Pozostałe samorządy wojewódzkie, którym przyznano dofinansowanie, to: łódzki oraz wielkopolski.
Należy zaznaczyć, że przyznane dofinansowanie z reguły jest o wiele mniejsze od wnioskowanego (zwykle wynosi 29,63% kwoty, o którą ubiegali się wnioskodawcy). W przypadku wielu inwestycji może to skutkować ich zaniechaniem. Oprócz tego część ekspertów kwestionuje zasadność ubiegania się o dotacje w takiej formule.
Wnioski województw: opolskiego i zachodniopomorskiego, a także trzeci wniosek z Małopolski, trafiły na listę rezerwową. Wniosek warszawskiej SKM został odrzucony jako niespełniający kryterium naboru.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.