Duża część inwestycji, na które PKP Intercity pozyskały środki unijne, nie została wykonana w terminie – informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dzięki zgodzie Komisji Europejskiej opóźnienie to nie wpłynie na wysokość kosztów kwalifikowalnych oraz udzielonej kwoty dofinansowania.
Narodowy przewoźnik dalekobieżny w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020 był beneficjentem dofinansowania z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na dwie inwestycje. Pierwszą z nich był program unowocześniania wagonów i lokomotyw „Kolej na dobre połączenia”. Jak informuje CUPT, do końca 2023 r. zmodernizowano 6 lokomotyw spalinowych, łącznie 115 wagonów drugiej klasy (65 bezprzedziałowych i 50 przedziałowych), 34 wagony łączone klasy pierwszej i drugiej oraz również 34 wagony COMBI. PKP Intercity kupiły ponadto 10 lokomotyw elektrycznych i 6 szt. pojazdów szynowo-drogowych do prowadzenia prac manewrowych na terenie stacji postojowych.
– Natomiast w bieżącym roku w odniesieniu do tej inwestycji dodatkowo zostanie zakupionych 10 lokomotyw elektrycznych (wydatek niekwalifikowany). Z kolei wydatki związane z zadaniami infrastrukturalnymi stanowią koszty niekwalifikowalne – ich realizacja zakończona zostanie w tym samym okresie i nie wpłynie na wysokość kosztów kwalifikowalnych oraz udzielonej kwoty dofinansowania – dodaje CUPT.
Drugi z programów, na które UE przyznała wsparcie z POIiŚ –
„Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA” – oprócz zakupów i modernizacji taboru obejmował także infrastrukturę zapleczy technicznych oraz inne roboty instalacyjno-montażowo-budowlane w różnych lokalizacjach. W tym przypadku do końca ubiegłego roku przewoźnik kupił 20 lokomotyw elektrycznych, tokarkę podkołową i jeden manewrowy pojazd drogowo-szynowy. Modernizacja objęła 7 lokomotyw spalinowych i 152 wagonów takich samych typów, jak w poprzednio omawianym zadaniu (CUPT nie podaje tu ich konkretnej liczby). Zrealizowano też przebudowę stacji postojowej Kołobrzeg oraz myjni okresowej na stacji Warszawa Grochów.
Nie udało się natomiast wykonać w zakładanym terminie większości prac związanych z modernizacją zaplecza na Grochowie. Należą do nich – między innymi – modernizacja myjni letniej i zimowej. Przewoźnik nie zdążył też wybudować myjni całorocznej w Przemyślu Bakończycach. Wydatki na zadania infrastrukturalne nie były jednak wydatkami kwalifikowalnymi.
– W trakcie ich realizacji pojawiały się problemy wynikające m. in. z epidemii COVID, trudności z dostawcami czy przedłużających się terminów uzyskiwania decyzji administracyjnych – tłumaczy CUPT przyczyny, dla których
wykonanie rzeczowe wszystkich zaplanowanych inwestycji nie było możliwe do końca 2023 r. Upływ okresu kwalifikowalności wydatków nie oznacza jednak, że PKP Intercity będą musiały zwracać część dofinansowania. – Ze spółką zostały podpisane aneksy do umów o dofinansowanie, w których wydłużono terminy na zrealizowanie pełnego zakresu rzeczowego projektów i osiągniecie pełnej funkcjonalności – wyjaśnia Centrum.
Termin pierwszej inwestycji przesunięto o rok. W przypadku drugiej są to aż trzy lata – prace przy taborze i zapleczach zakończą się więc najpóźniej 31 grudnia 2026 r. – Wydatki poniesione po 31 grudnia 2023 r. są kosztami niekwalifikowalnymi. Warto jednak podkreślić, że w tym okresie zostało poniesionych 100% wydatków kwalifikowalnych określonych w umowach o dofinansowanie i wypłacono pełne przyznane dofinansowanie ze środków UE (zgodnie z umową o dofinansowanie w wysokości 64% wydatków kwalifikowalnych) – informuje CUPT. Zgodę na zmiany w obu projektach wyraziła Komisja Europejska.