Partnerzy serwisu:
Biznes

CUPT: Intermodal rośnie i będzie rósł. Potrzeba więcej środków na tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
31-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-03-2025

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
CUPT: Intermodal rośnie i będzie rósł. Potrzeba więcej środków na tabor
fot. PKP CargoZdjęcie ilustracyjne
Zapotrzebowanie na fundusze unijne, przeznaczone na dotacje do zakupów taboru intermodalnego, przekracza pulę dostępnych środków nawet dziesięciokrotnie. Ministerstwa infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej powinny dokonać zmian, które umożliwią sięgnięcie po wsparcie większej liczbie przewoźników i pooli taborowych – stwierdziła podczas debaty na Kongresie Kolei Dużych Prędkości zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Sylwia Cieślak-Wilk.

Najpierw jednak wicedyrektor CUPT podsumowała realizowane obecnie lub dokonane już w ostatnich latach inwestycje w pasażerski tabor kolejowy ze wsparciem finansowym Unii Europejskiej. – W obecnej perspektywie budżetowej na dofinansowanie sektora kolejowego przeznaczono ponad 40 mld zł. Rozstrzygnęliśmy, jak dotąd, jeden konkurs na dofinansowanie taboru pasażerskiego ze środków ujętych w KPO. Na liście znalazły się podmioty, z którymi docelowo zamierzamy podpisać umowy na 103 elektrycznych zespołów trakcyjnych – przypomniała. Pula dostępnych środków wynosiła przeszło 3 mld zł, a maksymalny poziom dofinansowania – 85%. Do dziś zostało wykorzystanych ponad 2,5 mld zł.

Za pół roku – konkurs pasażerski z FEnIKS

Na zmienionej w lutym liście rankingowej są m. in Koleje Śląskie, Koleje Mazowieckie, województwa małopolskie i łódzkie. – Wielkopolska ostatecznie zrezygnowała, podobnie jak część województw, które miały kupić tabor dla Polregio – zaznaczyła Cieślak-Wilk. Ponad 2 mld zł dofinansowania z KPO pozyskała również spółka PKP Intercity. Objęte nim inwestycje mają zostać zakończone do połowy przyszłego roku. Ich rozliczenie, według prelegentki, nie jest zagrożone.

W obecnej perspektywie środki na pasażerski tabor kolejowy będą jeszcze dostępne w programie operacyjnym FEnIKS. Przewoźnicy aglomeracyjni oraz dalekobieżni będą mogli ubiegać się o wsparcie w łącznej wysokości ponad 1,5 mld zł. – Konkurs będziemy ogłaszać we wrześniu – zapowiedziała wicedyrektor CUPT.

Intermodal: Potrzeba 10 razy więcej środków

Fundusze na tabor towarowy można pozyskiwać z puli dotacji na rozwój transportu intermodalnego. Dostępnych jest ponad 1,5 mld zł. – Są to środki pochodzące z dwóch źródeł – zaznaczyła Cieślak-Wilk. Nabór wniosków o dofinansowanie z KPO już się zakończył. Do rozdysponowania było 781 mln zł (dofinansowanie maksymalnie 50% na zakup platform intermodalnych i lokomotyw, ale też budowę, rozbudowę i doposażenie terminali czy budowę bocznic). CUPT przesłało listę rankingową do Ministerstwa Infrastruktury do weryfikacji. Wyniki poznaliśmy pod koniec marca: wsparcia – jak poinformowało CUPT – udzielono na 12 przedsięwzięć obejmujących inwestycje w obrębie terminali intermodalnych oraz 5 przedsięwzięć obejmujących zakup 266 sztuk taboru intermodalnego. O szczegółach piszemy tutaj.

Drugim źródłem jest program FEnIKS. – Zainteresowanie przewoźników mocno przekracza pulę dostępnych środków. Mogliśmy dofinansować 200 sztuk taboru, a zapotrzebowanie sięgało 2000! – podkreśliła wicedyrektor. – Mamy nadzieję, że Ministerstwo Infrastruktury w porozumieniu z MFiPR pozwoli na wykorzystanie całej puli środków przeznaczonych w KPO na transport intermodalny do sfinansowania większej liczby przedsięwzięć i przekroczenie limitów wskaźnikowych – zadeklarowała.

Byłby to, jej zdaniem, bardzo potrzebny krok, ponieważ popyt na transport intermodalny zwiększa się z roku na rok. – Przedsiębiorcy kolejowi to widzą. To trend ogólnoświatowy, choć powolny i zakłócany zdarzeniami niespodziewanymi, takimi jak pandemia, wojna czy obecna polityka celna USA. W 2024 r. na całym świecie liczba przewiezionych i przeładowanych kontenerów wzrosła rok do roku o 6%. W Polsce dobrym prognostykiem są wyniki przeładunkowe portów bałtyckich. W samej relacji północ – południe wzrosty sięgają 10% – przekonywała.

Na intermodalu można dobrze zarobić

– Dokumentacja aplikacyjna, którą otrzymujemy, pokazuje, że przedsiębiorcy widzą w tym dobry biznes. Fundusze unijne likwidują barierę rozwoju transportu intermodalnego. Możliwości infrastruktury – zarówno liniowej, jak i punktowej – zwiększają się i będą zwiększały z roku na rok, sprzyjając przeładunkom intermodalnym. Dobrze, że przedsiębiorcy się do tego przygotowują – oceniła Cieślak-Wilk.

Konkurs z FEnIKS dla kolejowych przewoźników intermodalnych i przedsiębiorców będzie rozstrzygany w drugiej połowie roku. – Na dofinansowanie (poziom 50%) będziemy mieli ponad 800 mln zł – poinformowała wiceszef CUPT. Katalog możliwych do sfinansowania elementów będzie podobny do KPO, ale bez ograniczenia do sieci TEN-T: lokomotywy i platformy, dźwigi, a także ciągniki siodłowe i naczepy. Będzie można również pozyskać dofinansowanie na budowę i rozbudowę centrów logistycznych i dróg dojazdowych (ale także bocznic). – Konkurs jest w toku. W kwietniu zorganizujemy szkolenie z pozyskiwania dofinansowań. Po zainteresowaniu przedsiębiorców widzimy, że konkurencja znów będzie duża – stwierdziła.

Poole też sięgają po fundusze unijne

Wartym zauważenia zjawiskiem jest rosnące zainteresowanie pozyskiwaniem unijnego wsparcia na tabor intermodalny ze strony pooli taborowych. – W poprzedniej perspektywie budżetowej tylko jeden podmiot ROSCO wnioskował o dofinansowanie. W obecnej jest ich znacznie więcej – poinformowała Cieślak-Wilk. Oprócz firm oferujących leasing lokomotyw są i takie, które zamierzają zajmować się wynajmem platform.

– To trend ogólnoświatowy: klientom zależy na bezpieczeństwie i przewidywalności co do terminu dostawy – podkreśliła przedstawicielka CUPT. Aby tabor gwarantował jedno i drugie, musi być niezawodny. – Platform intermodalnych mamy w Polsce ok. 15 tysięcy, w tym 7 tys. tylko do przewozu kontenerów. Połowę z nich kupiono ze środków UE. Ten trend będzie kontynuowany w tej perspektywie i w dalszej przyszłości – przewidywała. Fundusze unijne wpływają też na stopniowe odmładzanie floty polskich przewoźników kolejowych: według danych UTK w 2018 r. średni wiek lokomotywy elektrycznej wynosił 36,6 lat, w 2020 r. – 33,8, a w 2023 r. – 30,4.

Również zaniedbywana przez lata infrastruktura towarowa jest dzięki środkom UE stopniowo modernizowana. Szczególne znaczenie dla polskiego intermodalu mają linie 201 i 202, których modernizacja została dofinansowana przez Unię Europejską. – Modernizacja linii 131 jest już ściśle rozpisana na harmonogramy. Trwa też rozbudowa portów, obejmująca pogłębianie torów wodnych i budowę nabrzeży. Przedsiębiorcy wciąż mówią nam o braku bocznic i mijanek, jednak zidentyfikowaliśmy wąskie gardła, które będą eliminowane – zapewniła Cieślak-Wilk.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Prawo i polityka

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Mikołaj Kobryński 24 marca 2025

Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych

Tabor i technika

Zobacz również:

Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO

Infrastruktura

Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO

Mikołaj Kobryński 20 maja 2024

CUPT: Można już składać pierwsze wnioski

Prawo i polityka

CUPT: Można już składać pierwsze wnioski

Roman Czubiński 08 maja 2023

Pozostałe z wątku:

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Prawo i polityka

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Mikołaj Kobryński 24 marca 2025

Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych

Tabor i technika

Zobacz również:

Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO

Infrastruktura

Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO

Mikołaj Kobryński 20 maja 2024

CUPT: Można już składać pierwsze wnioski

Prawo i polityka

CUPT: Można już składać pierwsze wnioski

Roman Czubiński 08 maja 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5