PKP PLK podpisały umowę w sprawie dofinansowania inwestycji w systemy dynamicznej informacji pasażerskiej na kilku liniach w czterech województwach. Wsparcie będzie pochodziło z unijnego Funduszu Odbudowy. Realizacja ma nastąpić do marca roku 2025 – informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Inwestycje obejmą łącznie pięć tras w województwach: warmińsko-mazurskim, podkarpackim, śląskim i mazowieckim. Wszystkie zostały niedawno zmodernizowane lub zrewitalizowane. Na odcinkach: Mielec – Dębica (linia 25),
Szczytno – Ełk Towarowy (linia 219),
Olsztyn Śródmieście – Olsztyn Gutkowo (linia 220) przedmiotem przyszłych przetargów będzie tylko zabudowa SDIP i systemu monitoringu wizyjnego. W przypadku odcinków:
Sułkowice – Radom (linia 8),
Sumina – Nędza (linia 140),
Rybnik – Żory (linia 148) i Żory – podg Studzionka (linia 159) do wykonania pozostaje ponadto dokumentacja projektowa.
System dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zabudowany łącznie w 64 lokalizacjach: na 17 stacjach i 47 przystankach kolejowych. Monitoring wizyjny będzie natomiast uruchomiony w 13 lokalizacjach (9 stacji oraz 4 przystanki). Łączna wartość kwalifikowalna wszystkich przedsięwzięć to 77,4 mln zł.
Pakiet inwestycji jest częścią szerszego programu wyposażania polskich stacji oraz przystanków w systemy dynamicznej informacji pasażerskiej. W polskim Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności zaliczono go do tzw. komponentu E („Zielona, inteligentna mobilność”). Inwestycje z tej grupy mają zwiększać zrównoważony dostęp do nisko- i zeroemisyjnego transportu, w szczególności poprzez zapewnienie odpowiedniej jakości usług zbiorowych przewozów.
Czasu na realizację inwestycji pozostało dość niewiele. Muszą one zostać rozliczone do końca marca roku 2025.