CUPT zaktualizował wyniki konkursu na dofinansowanie zakupu taboru kolejowego z KPO. Projekt "Zakup 16 sztuk dwuczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych" Województwa Mazowieckiego został oceniony jako niespełniający kryteriów wyboru. Zwiększono dofinansowanie pozostałych projektów.
11 marca Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) opublikowało wyniki konkurs realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na dofinansowanie zakupów nowoczesnego taboru kolejowego.
Większość z ubiegających się o unijne wsparcie otrzymała je, choć w kwocie o ponad połowę niższej, niż wnioskowana, co nie było zaskoczeniem. Jedynie projekt warszawskiej SKM został oceniony jako niespełniający kryteriów.
20 marca CUPT opublikował zaktualizowaną listę wyników konkursu i pojawiły się na niej istotne różnice. Zmieniona została ocena wniosku Województwa Mazowieckiego na projekt pt. "Zakup 16 sztuk dwuczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych" – w pierwotnej wersji został on oceniony pozytywnie i otrzymał częściowe dofinansowanie, ale teraz jego ocena została zmieniona na „niespełniający kryteriów wyboru”. Jest to zatem drugi projekt z obszaru Mazowsza, który nie uzyska dofinansowania z konkursu.
W dzisiejszym komunikacie CUPT poinformował, że „dokument wymagał korekty ze względu na błąd techniczny powstały przy opracowywaniu listy rankingowej”.
Podczas naboru – w maju i czerwcu ubiegłego roku – do CUPT wpłynęło 26 wniosków, złożonych przez 11 podmiotów (przewoźników oraz władz województw). 22 z nich odniosło powodzenie, ale tylko trzy otrzymały dofinansowanie w takiej wysokości, o jaką ubiegali się wnioskodawcy. Są to dwa wnioski Kolei Dolnośląskich (przedmiotem każdego z nich był zakup 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych) oraz jeden złożony przez województwo pomorskie (również na 10 EZT). Wnioski KD różniły się od siebie wysokością dofinansowania (39% i 67% całkowitej wartości przedsięwzięcia). Pomorski wniosek zakładał wsparcie na poziomie 68%. W zakresie tych trzech projektów aktualizacja listy konkursu nie przyniosła żadnych zmian.
Wartość wsparcia, przyznanego w pierwotnej wersji wyników konkursu, dla projektu zakupu 16 ezt przez Województwo Mazowieckie została rozdzielona pomiędzy projekty z listy podstawowej, które otrzymały obniżone dofinansowania oraz projekty z listy rezerwowej. Oznacza to, że średnio dofinansowanie pozytywnie ocenionych projektów wzrośnie o ok. 5 mln zł.
To jednak nie są jedyne zmiany w finansowaniu projektów taborowych. Dofinansowanie inwestycji z Funduszu Odbudowy zostanie bowiem zwiększone o 875 mln zł. Dzięki temu większość aplikujących o te środki otrzyma wsparcie w wysokości nie 26%, ale ponad 40% – z
apowiedziała podczas Europejskiego Forum Taborowego dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.