
Wcześniej, 5 lipca, przewodniczący Klimkiewicz zwrócił się do prezesa UTK Wiesława Jarosiewicza z prośbą o interwencję w sprawie powyższego konfliktu:
"Szanowny Pan
Wiesław Jarosiewicz
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego
W ostatnim czasie ze strony niezależnych kolejowych operatorów towarowych otrzymuję coraz więcej sygnałów o utrudnianiu przez PKP CARGO możliwości swobodnego wykonywania działalności przewozowej, zwłaszcza w przypadku dokonywania przewozów międzynarodowych.
Utrudnianie wjazdu pociągów na tereny portów morskich i zamykanie torów ładownych bez podania jakichkolwiek przyczyn, blokowanie dostępu do urządzeń zaopatrzenia w paliwo, piętrzenie problemów związanych z korzystaniem z punktów i węzłów kolejowych, niedostępność wielu przejść granicznych na zachodniej granicy kraju to tylko niektóre z usług, które powinny być a nie są świadczone bez ograniczeń na rzecz przedsiębiorstw kolejowych, niezależnie od tego czy ich kapitał jest pochodzenia państwowego czy prywatnego.
Biorąc pod uwagę spadek udziału kolei w przewozie towarów ogółem, prezentowane przez PKP oraz Rząd słuszne opinie o konieczności przeniesienia z polskich dróg ciężkiego transportu samochodowego na kolej oraz fakt, iż kolejowe przewozy tranzytowe przez Polskę stanowią jedynie 1,7% ogółu przewozów, co stanowi jeden z najniższych poziomów w Europie, polityka blokowanie przewoźników niezależnych musi być uznana nie tylko za działanie na szkodę ich interesów gospodarczych, ale przed wszystkim jako sprzeczna z polska racją stanu.
W tych dniach jesteśmy świadkami poważnego sporu między PKP CARGO i CTL LOGISTICS w Skandawie z związku z zablokowaniem możliwości przekroczenia granicy przez skład CTL LOGISTICS do Czernichowska w Obwodzie Kaliningradzkim. Spór ten, wszedł w niebezpieczną fazę publicznie formułowanych zarzutów przez obie strony bez możliwości wzajemnego porozumienia. W tej sytuacji proszę Pana Ministra o podjęcie niezwłocznych działań interwencyjnych i mediacyjnych zgodnych z ustawowymi kompetencjami prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Zmieniający się szybko rynek towarowych przewozów kolejowych, w którym nadal pozycję monopolistyczną posiada PKP CARGO, gdzie skutkiem braku dopracowanych regulacji oraz zwyczajów rozwiązywania sytuacji konfliktowych miedzy przewoźnikami kolejowymi w krytycznych obszarach infrastruktury kolejowej, wymaga takiej aktywności ze strony Pana Ministra.
Ze swojej strony oferuję Panu Ministrowi pełną współpracę i wsparcie Railway Business Forum w wszystkich działaniach na rzecz rozwiązywania problemów ograniczających rozwój polskich przewoźników kolejowych i ich zdolność do sprostania wchodzących na polską sieć kolejową największych przewoźników europejskich.
Henryk Klimkiewicz
Przewodniczący
Forum Kolejowe Railway Business Forum"