1 lutego 2022 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję o umorzeniu w całości postępowania administracyjnego w sprawie cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa spółce CTL Logistics – poinformował towarowy operator.
W wyniku przeprowadzonej we wrześniu 2021 roku kontroli spółki stwierdzono nieprawidłowości w zakresie stosowania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Skutkiem tego było wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa. Kontrola Urzędu Transportu Kolejowego miała miejsce po niebezpiecznej sytuacji,
która miała miejsce na stacji Łowicz Główny.CTL współpracował z UTK– Spółka wniosła o umorzenie postępowania, uznając iż w toku prowadzonej kontroli nie stwierdzono naruszeń, których istotność pociągałaby za sobą konieczność cofnięcia spółce certyfikatu bezpieczeństwa w całości. W związku z tym prowadzenie postępowania było w naszej opinii bezprzedmiotowe. Niemniej, przez ostatnie kilka miesięcy współpracowaliśmy bardzo intensywnie na linii spółka – Urząd Transportu Kolejowego tak aby usunąć stwierdzone nieprawidłowości i zapewnić najwyższy z możliwych poziom bezpieczeństwa przewozów – powiedział Grzegorz Bogacki, prezes zarządu CTL Logistics. Szef CTL-u dodaje, że w roku 2021 CTL wdrożył oprogramowanie do zarządzania procesami operacyjnymi związanymi z przewozami kolejowymi i stąd wynikała część nieprawidłowości stwierdzonych przez UTK.
– Nieprawidłowości ujęte w protokole z kontroli dotyczyły w głównej mierze błędów w dokumentacji pociągowej co było spowodowane m.in. okresem stabilizacji wdrożonego systemu IT. Każdy system informatyczny po uruchomieniu potrzebuje kilku miesięcy na stabilizację. To czas na usuwanie ewentualnych błędów i poprawę tego wszystkiego co nie zostało wychwycone na etapie testów. Dla spółki była to rewolucja technologiczna, która kosztowała nas sporo pokontrolnych nerwów ale było warto – wyjaśnia prezes CTL Logistics.
Po wrześniowym wykolejeniu w Łowiczu spółka podjęła decyzję o uruchomieniu projektu montażu blokad alkoholowych w pojazdach trakcyjnych. – Brak skutecznego nadzoru nad stanem psychofizycznym pracowników zatrudnionych w spółce przed dopuszczeniem do czynności w innych lokalizacjach niż w Sosnowcu był jednym z zarzutów kontrolerów – przypomina Prezes Bogacki.
– Mimo braku precyzyjnych przepisów w zakresie badania trzeźwości testujemy alkomaty na lokomotywach. Liczymy, że system zadziała, znajdzie oczekiwane zrozumienie wśród pracowników i nomen omen … przetrzemy szlaki aby blokady stały się również normą dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w innych spółkach branży – mówi.
UTK docenia działania naprawczeW informacji prasowej CTL Logistics cytuje prezesa UTK, który zdecydował u umorzeniu postępowania wobec CTL.
– Prezes UTK, po dokonaniu wszechstronnej analizy zebranego w sprawie materiału dowodowego (…), uznał ze działania korygująco zapobiegawcze podjęte przez CTL Logistics poskutkowały wyeliminowaniem nieprawidłowości stanowiących podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego. (…). W ocenie Prezesa UTK, podjęte do tej pory działania korygująco-zapobiegawcze zapewniają właściwy nadzór nad ryzykiem związanym z prowadzeniem działalności przewozowej przez CTL Logistics. Tym samym nie występują obecnie przesłanki, które obligują organ do cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa w całości – czytamy.
Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych.