Spółka CRRC Datong zaprezentowała hybrydową lokomotywę na wodorowe ogniwa paliwowe.
Lokomotywa o standardowym układzie wózków Bo-Bo została zaprojektowana do prac manewrowych lub krótkich dystansów liniowych; producent wskazuje jako możliwe obszary wykorzystania zaplecza taborowe, centra przeładunkowe, stacje rozrządowe czy linie wewnętrzne przedsiębiorstw przemysłowych i górniczych. Co ciekawe, modułowa konstrukcja ma umożliwić szerokie dostosowanie do potrzeb użytkownika, w tym nawet wymianę wózków na sześciokołowe (Co-Co).
Lokomotywa CRRC zaprojektowana przez specjalizujący się w lokomotywach zakład w Datong zasilana jest hybrydowo – w oparciu o wodorowe ogniwa paliwowe (lub w innej wersji – silnik spalinowy) oraz akumulatory. Jest w całości bezemisyjna i – jak podkreśla CRRC – bardziej oszczędna i cichsza niż tradycyjne lokomotywy manewrowe. Zamontowano w niej m. in. system rekuperacji energii hamowania.
Jak podano w komunikacie, masa lokomotywy to 68 ton, maksymalna prędkość 80 km/h, siła pociągowa przy rozruchu ≥250 kN, moc wyjściowa wodorowego ogniwa paliwowego to ≥60kW, a pojemność zestawu akumulatorów litowych – 294,4kWh.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku hybrydowa lokomotywa manewrowa zbudowana przez chińskiego producenta CRRC
rozpoczęła testy w celu otrzymania kompletu pozwoleń na kursowanie po niemieckich torach. Zamówił je zarządca infrastruktury DB Netz z grupy Deutsche Bahn.