Chińskie CRRC wycofało się z postępowania na zakup 20 elektrycznych zespół trakcyjnych w Bułgarii. To efekt działań podjętych przez Komisję Europejską na podstawie tzw. rozporządzenia FSR w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny. Przepisy te mają chronić rynek Unii Europejskiej przed nieuczciwą konkurencją producentów spoza jej obszaru.
Sprawa dotyczyła postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zainicjowanego przez bułgarskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji, na zakup 20 elektrycznych pociągów typu „push-pull”, a także związanych z tym usług w zakresie utrzymania przez 15 lat. Szacunkowa wartość zamówienia to ok. 610 mln euro. Hiszpańskie Talgo zaoferowało pojazdy z 383 miejscami siedzącymi za 623 miliony euro, natomiast chiński gigant – z 406 miejscami siedzącymi za kwotę jedynie 310 mln euro, co było szokującą dysproporcją.
16 lutego tego roku Komisja Europejska wszczęła więc postępowanie w sprawie oferty spółki CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., która jest podmiotem zależnym CRRC Corporation, chińskiego państwowego producenta pojazdów kolejowych i zarazem największej pod względem przychodów firmy działającej w tej branży na świecie.
Podjęcie działań przez KE było możliwe dzięki zapisom Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (tzw. rozporządzenie FSR). Jego wyniki mieliśmy poznać w ciągu kilku miesięcy.
26 marca Komisja Europejska poinformowała jednak o tym, że CRRC Qingdao Sifang Locomotive wycofało się z postępowania przetargowego, czego efektem jest zamknięcie śledztwa przez KE. – W ciągu kilku tygodni nasze pierwsze śledztwo przyniosło rezultaty. Jednolity Rynek jest otwarty dla firm, które są naprawdę konkurencyjne i uczciwe. Będziemy kontynuować podejmowanie wszelkich niezbędnych środków w celu zachowania gospodarczego bezpieczeństwa i konkurencyjności Europy – z asertywnością i szybkością – powiedział Thierry Breton, Europejski Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego i Usług.
O samym CRRC było ostatnio głośno ze względu na uruchomienie przez RegioJet
połączeń kolejowych obsługiwanych składami Sirius, które początkowo zostały dostarczone przez chińskiego producenta dla przewoźnika Leo Express. Obecność firm spoza Unii Europejskiej jest także wyzwaniem dla rynku budowlanego,
o czym często piszemy na Rynku Infrastruktury. Decyzja chińskiego producenta o wycofaniu się z przetargu w Bułgarii pokazuje, że nowe regulacje Unii Europejskiej mogą mieć istotny wpływ na działania firm i będą zniechęcać je od składania ofert znacząco poniżej stawek rynkowych, tylko po to, żeby zdobyć doświadczenie na rynku unijnym.