Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

CRRC testuje Siriusa na Słowacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Data publikacji:
29-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
CRRC testuje Siriusa na Słowacji
Fot. Leo Express zdjęcie ilustracyjne
W tym tygodniu do Bratysławy dotarł elektryczny zespół trakcyjny Sirius produkcji CRRC, chińskiego potentata na rynku taboru szynowego. Jednostka, pierwotnie wyprodukowana dla LEO Express, która nigdy nie została odebrana przez zamawiającego i nie weszła do regularnego ruchu z pasażerami, trafiła na Słowację w celu przeprowadzenia testów na sieci ŽSR m.in. w zakresie kompatybilności z systemem ETCS.

Jednostka pod oznaczeniem 655.002 w czwartek 25 maja wykonała pierwszy przejazd między Bratysławą a Dubnicą nad Vahom i z powrotem. Dalsze losy tej nielicznej serii elektrycznych zespołów trakcyjnych, liczące “aż” trzy sztuki pozostają jednak nieznane. Sześcioczłonowe Siriusy zostały zamówione pierwotnie przez LEO Express. Kontrakt zawierał też prawo opcji umożliwiające zakup kolejnych 30 pojazdów, co miało stać się podstawą do ekspansji przewoźnika w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i budowy pozycji producenta na rynku taboru szynowego w Unii Europejskiej.

Po bardzo opóźnionym wyjściu prototypu z zakładów produkcyjnych CRRC Zhuzhou Locomotive w październiku 2019 roku rozpoczęły się jego testy, które szybko przerwała pandemia COVID-19, podczas której z uwagi na wprowadzone restrykcje chińscy pracownicy nie mogli pojechać do Czech. Ostatecznie LEO Express rozwiązał umowę z chińskim producentem w kwietniu 2022 roku pomimo przeprowadzenia szeregu jazd testowych na torze doświadczalnym w Velimiu w okolicach Pragi. Dopuszczenie do ruchu na czeskiej sieci kolejowej jednostki uzyskały ostatecznie w październiku 2022, już po wypowiedzeniu umowy.

Na podstawie dostępnych publicznie źródeł nie jest jednak jasne, czy nastąpiła pełna homologacja i dopuszczenie do regularnej eksploatacji. Przewoźnik w międzyczasie zyskał nowego udziałowca w postaci Renfe, czyli hiszpańskich kolei państwowych, które posiadają 50% akcji LEO Express. Kolejnych 5% udziałów należy do szwedzkiej spółki EuroMaint, która z kolei jest własnością CAF, czołowego hiszpańskiego producenta taboru szynowego, posiadającego także 100% udziałów w Solaris Bus & Coach.

Jednostki o długości ok. 111 metrów mają rozwijać maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h i zabierać 314 pasażerów na miejscach siedzących. Nadwozie to konstrukcja aluminiowa, zastosowano także wózki Jacobsa na stykach między członami. W przeciwieństwie do eksploatowanych przez LEO Express jednosystemowych Flirtów produkcji Stadlera, Siriusy to jednostki dwusystemowe, przeznaczone do ruchu nie tylko w systemie zasilania 3 kV DC, ale także 25 kV AC 50 Hz. Co ciekawe, jeden z członów środkowych jest pozbawiony jakichkolwiek drzwi wejściowych. Nie jest to unikalne rozwiązanie, bowiem we flocie LEO Express zastosowano je w przypadku wspomnianych pięcioczłonowych Flirtów. Jest to zapewne podyktowane chęcią maksymalizacji liczby miejsc siedzących przy stosunkowo krótkiej długości składu - krótki człon osadzony na wózkach Jacobsa pozbawiony drzwi wejściowych w Flircie ma aż 64 miejsca siedzące klasy ekonomicznej. 
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejna piętrowa jednostka CRRC dla Westbahn testowana w Czechach

Tabor i technika

RegioJet rozmawia z chińskim CRRC o zakupie zupełnie nowej lokomotywy

Tabor i technika

Po trzech latach testów Sirius CRRC wyjedzie na czeską sieć kolejową

Tabor i technika

Leo Express zerwał kontrakt na chińskie pociągi

Tabor i technika

Zobacz również:

Kolejna piętrowa jednostka CRRC dla Westbahn testowana w Czechach

Tabor i technika

RegioJet rozmawia z chińskim CRRC o zakupie zupełnie nowej lokomotywy

Tabor i technika

Po trzech latach testów Sirius CRRC wyjedzie na czeską sieć kolejową

Tabor i technika

Leo Express zerwał kontrakt na chińskie pociągi

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5