China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) dostarczy nowe składy dla największego prywatnego kolejowego konkurenta ÖBB – Westbahn. Choć przewoźnik trasę Wiedeń – Salzburg obsługuje zaledwie dwuletnimi jednostkami, to według austriackiego dziennika Der Standard, jego rada nadzorcza dała zielone światło dla zakupu 15 do 17 nowych składów zespolonych z Chin. Kupione w 2017 roku najnowsze piętrowe składy Stadlera mają zaś zostać sprzedane, najprawdopodobniej państwowym Kolejom Austriackim (ÖBB).
Notowany na giełdach w Pekinie i Szanghaju koncern CRRC z siedzibą w Pekinie (z rocznym obrotem w wysokości ok. 30 mld euro) i spółką córką CRRC Zelc w Zhuzhou w prowincji Hunan (której obroty roczne przekraczają 4 mld euro) mógłby dzięki temu uzyskać intratne zlecenie z Austrii oraz w przyszłości stać się współwłaścicielem przewoźnika.
W mediach nad Dunajem pojawiają się bowiem spekulacje, że SNCF chce sprzedać posiadane 17,4% udziałów, które odkupić mieliby właśnie Chińczycy. I choć posiadający za pośrednictwem szwajcarskiego holdingu Augusta 32,7% udziałów Erhard Grossnigg stanowczo tym plotkom zaprzecza, to analitycy tutejszego rynku nie wykluczają stopniowego wchodzenia nowych udziałowców i to właśnie CRRC.
Westbahn obsługuje dwie linie z Wiednia do Salzburga, podbierając klientów państwowemu przewoźnikowi, który również uruchamia dwa pociągi na tej linii w każdej godzinie. Railjety ÖBB łączą oba miasta także z Budapesztem, Zurychem, Monachium i Innsbruckiem. Westbahn współpracuje z niemieckim Meridianem, oferującym przejazdy z Salzburga do Monachium i wspólne oferty specjalne. Od kwietnia trzy pary pociągów wydłużone będą dodatkowo do i z Monachium
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn)
zawarły z CRRC Zhuzhou Locomotive umowę ramową na dostarczenie 20 lokomotyw manewrowych. Na nowe pociągi z CRRC
czeka też Leo Express.