Chiński gigant kolejowy CRRC zaprezentował 21 października nowy zespolony pociąg dużych prędkości. Nowością w nim jest automatyczny system zmiany rozstawu kół.
CRRC zbudowało zestaw na bazie pojazdu CRH400-BF. Ma 212 metrów długości, pokazano go publicznie 21 października. Cechą szczególną pojazdu jest możliwość operowania z prędkością do 400 km/h na torach o różnej szerokości. W tym celu opracowano dla niego wózki, które dzięki systemowi przestawczemu zamontowanemu w torach, dopasowują rozstaw kół do określonej szerokości toru. Docelowo w projekcie chodzi o umożliwienie operowania pociągów w Chinach (gdzie KDP ma szerokość toru 1435 mm) oraz w Rosji, Mongolii i Kazachstanie, gdzie szerokość toru to 1520 mm. W takim standardzie budowane też będę szybkie linie kolejowe w tych krajach.
CRRC zapewnia, że przygotował pociąg do kursowania z prędkością 400 km/h, w temperaturach od -50 do +50 stopni C. W takich zakresie gwarantowana jest też sprawność systemu przestawczego. Na powstanie systemu państwo chińskie przeznaczyło prawie 35 milionów juanów, czyli 4,5 miliona euro. Producent zapewnia, że pojazd może być wielosystemowy.
Dotąd tylko Hiszpania eksploatuje pociągi dużych prędkości Talgo, gdzie możliwa jest zmiana rozstawu kół bez demontażu wózków. Kursują one jednak z prędkością do 250 km/h.