Centralny Port Komunikacyjny udzielił zamówień na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu podczas budowy linii Warszawa – CPK – Łódź. Dla obu części kontraktu udało się uzyskać znaczne oszczędności.
Inżynierem kontraktu w części 1 (60-kilometrowy odcinek między stacją Warszawa Zachodnia a skrzyżowaniem z linią 11 Skierniewice – Łowicz, z wyłączeniem odcinka w rejonie
węzła przy lotnisku) została ECM Group Polska. Jej oferta okazała się tańsza (cena była jedynym kryterium udzielenia zamówienia) od trzech pozostałych podmiotów ubiegających się o zamówienie. Wartość kontraktu netto wynosi 100 406 968,80 zł – o blisko 14 mln zł mniej, niż kosztorys inwestorski (114 114 779,82 zł). Umowę podpisano 3 marca.
Wcześniej, 16 lutego, zawarto kontrakt z DTŚ SA na pełnienie tego samego zakresu obowiązków na pozostałym odcinku między linią 11 a stacją Łódź Fabryczna.
De facto granicą odcinka na terenie Łodzi będą okolice przystanku Łódź Niciarniana, ponieważ na końcówce trasy – aż do podziemnego dworca – druga para torów, która w przyszłości będzie służyła pociągom dużych prędkości w kierunku stolicy, już istnieje. W tym przypadku o umowę rywalizowało siedem firm, w tym – w mln zł (odróżnieniu od części pierwszej – jedna zagraniczna. Inwestor zaoszczędził tu aż 57 mln zł (wartość umowy – 82 120 383 zł, kosztorys – 139 473 619,79 zł).
Do zadań wykonawców – w myśl umowy ramowej – będą należały usługi inżyniera kontraktu na etapie opracowywania projektu budowlanego i projektu wykonawczego, a także zastępstwa inwestorskiego w trakcie robót budowlanych i ich odbioru oraz rozliczenia. Na mocy prawa opcji spółka CPK będzie mogła zamówić usługi wsparcia poinwestycyjnego w okresie rękojmi i gwarancji oraz po jego zakończeniu.
Linia 85 Warszawa – CPK – Łódź będzie liczyła ok. 120 km długości. Będzie ona częścią komponentu kolejowego CPK i podstawą zasilającej lotnisko „szprychy” nr 9, a także pierwszym (jeśli nie liczyć zmodernizowanych do prędkości 200 km/h odcinków Centralnej Magistrali Kolejowej) elementem sieci KDP w Polsce. Pociągi będą mogły rozpędzić się do 250 km/h, jednak docelowo prędkość będzie mogła zostać podniesiona do nawet 350 km/h.