Rada Nadzorcza CPK po raz kolejny w tym roku zmieniła skład. Jej dwóch nowych członków ma zapewnić inwestycji dobre przygotowanie zarówno od strony techniczno-transportowej, jak i ekonomicznej.
Michał Wolański jest badaczem wpływu inwestycji transportowych na zrównoważony rozwój. Jest współautorem przeszło dwudziestu opracowań badawczych z tego zakresu. Ma stopień doktora habilitowanego nauk społecznych z zakresu ekonomii i finansów, jest profesorem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, stypendystą instytutów transportu na uniwersytetach w Leeds i Sydney oraz konsultantem Banku Światowego. Ma także wiedzę ekspercką w zakresie ekonomiki transportu, rozwoju regionalnego, zrównoważonej mobilności oraz funduszy unijnych oraz ryzyka finansowego w budownictwie. Jest przedsiębiorcą, współzałożycielem startupu i założycielem firmy doradczej. Wielokrotnie udzielał też
fachowych komentarzy na łamach Rynku Kolejowego oraz innych portali ZDG TOR.
Zdaniem Wolańskiego budowa CPK nie powinna być celem samym w sobie: sposób jej zaplanowania i prowadzenia musi dawać gwarancję jak największych zysków nie tylko finansowych, ale również społecznych i cywilizacyjnych. – CPK to program, który jest potrzebny Polsce. Dobrze, że zakres i harmonogramy tej inwestycji zostały urealnione. Teraz czeka nas między innymi praca nad maksymalizacją korzyści dla Polaków, tak by kreować dobrze płatne miejsca pracy na jak największym obszarze. Efekty pracy znakomitego zespołu analityków i inżynierów spółki CPK powinny służyć całemu krajowi – mówi nowy członek RN, cytowany w komunikacie CPK.
Drugim nowo powołanym jest Paweł Wojciechowski – minister finansów w pierwszym rządzie PiS (2006 r.), ekonomista z doświadczeniem m. in. w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, ZUS oraz szeregu instytucji finansowych. Był także wykładowcą na uczelniach polskich i zagranicznych. Obecnie – jak informuje CPK – jest członkiem rady dyrektorów brytyjskiej firmy doradztwa strategicznego Whiteshield oraz członkiem rady nadzorczej Rockbridge TFI S.A.
Wojciechowski podkreśla, że dla sprawnego działania nowego lotniska konieczny jest zarówno komponent lotniczy, jak i kolejowy. – Chcemy stworzyć główny hub dla Europy Środkowo-Wschodniej. Dobrze, że oprócz budowy lotniska, program CPK przewiduje szybką budowę
linii kolejowej Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań czy choćby pełną integrację i rozbudowę istniejącego systemu autostrad i dróg ekspresowych – mówi.
Przypomnijmy: nowa Rada Nadzorcza CPK została powołana
w styczniu bieżącego roku, a dalszych zmian w jej składzie dokonano
w kwietniu. Dołączyli do niej wówczas Zbigniew Szafrański i Mikołaj Goss. Zmienił się także skład Zarządu CPK, którego nowym członkiem został Piotr Rachwalski.
O szczegółach piszemy tutaj.