CPK chciało pozyskać finansowane Unii Europejskiej na cztery projekty związane z budową kolei dużych prędkości w Polsce. Dwa z nich zyskały pozytywną opinię Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – to budowa tunelu KDP w Łodzi i dokumentacja dla odcinka Sieradz – Poznań. W konkursie nie zostaną złożone wnioski na budowę KDP Warszawa – Łódź oraz dokumentację węzła CPK.
CPK złożyło dwa wnioski o finansowanie inwestycji kolejowych ze środków unijnych. Pierwszy z nich obejmuje budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Łodzią Fabryczną a Łodzią Retkinią – to projekt wart 2,45 mld zł, z czego dofinansowanie może wynieść 2,08 mld zł. Obecnie prowadzone są już prace wstępne związane z tym postępowaniem czyli palowanie pod pod budynkiem Łódzkiego Domu Kultury (obok Łodzi Fabrycznej). W ramach umowy na budowę komór dla TBM złożony został także projekt organizacji ruchu w rejonie osiedla Retkinia.
Drugi projekt obejmuje przygotowanie opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań, będącego fragmentem planowanego Y czyli linii dużych prędkości łączących Warszawę przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Koszt prac to 162 mln zł.
Trzy wnioski przygotowywane w CPK nie zostały jednak złożone w postępowaniu konkursowym. Chodzi o dofinansowanie budowy linii KDP między Warszawą a Łodzią (dwa wnioski wynikające z podziału projektu) oraz przygotowanie dokumentacji technicznej dla węzła kolejowego CPK. O braku złożenia tych wniosków pisał na platformie X (d. Twitter) Patryk Wild już 3 lutego, a temat podchwycił także były pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała. Podawane przez nich informacje potwierdził także przedstawiciel rządu.
– Wnioski związane z KDP, które nie zostały złożone w konkursie, otrzymały negatywną opinię Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Chodzi o nierealne harmonogramy, niską dojrzałość projektów, brak szans na rozliczenie środków w zakładanym terminie. Chcemy te wnioski dopracować i wystartować w następnym konkursie. Nie sztuką jest składanie wniosków, które będą przegrywać z innymi –
wyjaśnił w rozmowie z portalem money.pl Maciej Lasek, pełnomocnik ds. CPK.
Jak informuje spółka, otrzymały one negatywną opinię Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. – Jej powodem były wątpliwości dotyczące realności harmonogramów i dojrzałości projektów, co w przyszłości mogłoby stawiać pod znakiem zapytania rozliczenie dofinansowania dla CPK w zakładanym terminie – poinformowało zaś samo CPK.
W ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) kolejny nabór wniosków będzie prowadzony we wrześniu. Braku zgłoszenia tych wniosków nie można traktować jako rezygnacji z projektu – nowy rząd nie raz już dawał do zrozumienia, że budowa kolej dużych prędkości ma największą szansę na zachowanie spośród projektów realizowanych przez CPK. Nie miałoby wtedy również większego sensu pozyskiwani środków na dwa projekty, które weryfikacje resortu przeszły pomyślnie.
Maciej Lasek zaznacza przy tym, że kluczowy dla projektu węzła kolejowego CPK ma być zapowiadany audyt.