Spółka CPK ogłosi w tym roku dwa duże przetargi na budowę linii KDP od Warszawy do CPK, bez samego węzła pod lotniskiem. Jednym z elementów tego odcinka będzie ponad 9-kilometrowy tunel wyjazdowy z Warszawy, kluczowy dla działania całej “Linii Y”, który ma kosztować ponad 5 mld złotych. Jego budowa może nie zakończyć się do momentu oddania całej linii do Łodzi, ale CPK jest gotowe na taką okoliczność.
Na początku tego tygodnia pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek oraz prezes CPK Filip Czernicki
ogłosili plan przetargów spółki CPK na ten rok. Wśród nich znalazło się kilka zadań kolejowych, w tym przede wszystkim dwa postępowania, których wartość ma przekroczyć ponad miliard złotych, a które będą dotyczyć budowy fragmentu linii KDP (linia nr 85) z Warszawy do Łodzi (
a docelowo do Poznania i Wrocławia). Oba postępowania mają ruszyć w czwartym kwartale bieżącego roku.
9,5-kilometrowy tunel wyjazdowy z Warszawy później niż w 2032 roku?
Spółka CPK pytana przez nas o to, które odcinki będą objęte przetargiem odpowiada bardzo ogólnie – Dwa planowane postępowania (dla odcinków nr 1 i 2 linii nr 85), dotyczą one odcinka kolejowej trasy „Y” między Warszawą a węzłem CPK – napisało Biuro Prasowe CPK.
Jak wynika jednak z naszych informacji, oba przetargi łącznie będą dotyczyły całego odcinka Warszawa Zachodnia – CPK, choć bez samego węzła pod lotniskiem. Oznacza to, że jednym z elementów składowych tych postępowań będzie budowa tunelu wyjazdowego z Warszawy, który będzie miał długość ponad 9 kilometrów. Więcej mówi nam o nim Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
– To będzie 9,5-kilometrowy tunel, najdłuższy w Polsce i bardzo drogi. Powinien zostać oddany do użytku do 2032 roku jednak ten termin jest zagrożony z uwagi na przeciągające się uzgodnienia i ew. optymalizację pod kątem wykorzystania np. do celów obrony cywilnej. Oczywiście, z budową tunelu pod Odolanami wiążą się duże wyzwania projektowo-budowlane, dlatego planujemy jednocześnie dwie, a nawet trzy łącznice zapewniające alternatywny dojazd (z Warszawy do CPK) – mówi Rachwalski.
Trzy wspomniane łącznice to po pierwsze tzw. łącznica parzniewska, łącząca linię KDP z linią nr 1 w okolicy miejscowości Parzniew, łącznica pomiędzy węzłem CPK a liniami nr 1 i 4 w okolicach Jaktorowa (to właśnie nią na lotnisko
będą dojeżdżały pociągi od strony Krakowa / Śląska) oraz łącznica między linią nr 85 a linią nr 3
– Wkrótce zdecydujemy, które z nich powstaną w pierwszej kolejności, bo to, że zostaną zbudowane, jest już przesądzone. Prace nad łącznicą parzniewską były dotychczas bardziej zaawansowane. Wyzwaniem jest to, że na jej drodze znajduje się sporo obiektów, co wiązałoby się z potencjalnymi wyburzeniami i kosztami. W przypadku łącznicy z linią nr 3 trasa miałaby przebiegać przez teren w większości niezabudowany. Jedna z tych łącznic - w zależności od podjętej decyzji - również zostanie oddana do użytku w 2032 roku. Tego typu infrastruktura, jak ponad 9-kilometrowy tunel, jest zbyt ważna, by nie miała alternatywnych objazdów – opisuje Rachwalski.
Przypomnijmy, że poprzedni zarząd CPK zakładał, że tunel wyjazdowy z Warszawy zostanie
oddany do użytku dopiero na koniec 2035 roku, a więc 3 lata po tym, gdy po części "Linii Y" mają pojechać pociągi Warszawa – Łódź. Prawie rok temu decyzje o przyspieszeniu budowy tunelu - równolegle z pozostałymi odcinkami "Linii Y" tłumaczył
wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak. Dwie komory, 35 metrów głębokości i ponad 9 kilometrów długości
Co bardzo istotne, tunel wyjazdowy z Warszawy będzie dwukomorowy, a każda z komór pomieści jeden tor – Takie rozwiązanie techniczne ma zalety z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, możemy spotkać np. w Eurotunelu łączącym Wielką Brytanię z Francją – opisuje wiceprezes CPK.
Na zachodnim wylocie z Warszawy średnica każdego z tuneli będzie wynosiła 10,5 metra, a w najgłębszym miejscu, od poziomu terenu do główki szyny, tunel osiągnie głębokość około 35 metrów. Natomiast jak informuje Biuro Prasowe CPK, głębokość tunelu będzie zmienna i będzie zależna od “szeregu czynników technicznych”, takich jak uniknięcie kolizji z fundamentami obiektów inżynieryjnych czy wykonanie odpowiedniego odwodnienia tunelu.
Tunel wyjazdowy z Warszawy ma mieć ponad 9 kilometrów długości, co wynika z konieczności budowy bezkolizyjnego przejazdu pod istniejącymi zabudowaniami na powierzchni – M.in. pod rozbudowanymi układami torowymi stacji Warszawa Główna Towarowa, pod Odolanami, pod kilkoma ulicami we Włochach i Ursusie, a także pod węzłem autostradowym w Konotopie i centrami logistycznymi w jego okolicy. Do rozważenia jest ewentualne skrócenie tunelu i ograniczenie się do przejścia nim pod najbardziej krytycznymi obiektami – opisuje Piotr Rachwalski.
Tunel za ponad 5 mld złotych
Wiadomo też, że budowa tunelu pochłonie ponad 5 mld złotych, co jest oparte na wartościach ofert jakie CPK otrzymało
w związku z budową tunelu pod Łodzią (będzie on o połowę krótszy i będzie miał “tylko” 4,5 kilometra). Przypomnijmy, że tam najtańsza oferta opiewała na 2,166 mld złotych.
– Oczywiście, liczymy na to, że docelowo technologie tarczowe będą stawały się coraz bardziej powszechne, a przez to tańsze – kończy Rachwalski.