Francuzi mówią, że czas od pomysłu do pierwszych pociągów z pasażerami to jest 15-17 lat. Tak wiceminister Piotr Malepszak, w czasie konferencji spółki CPK, tłumaczył kwestie przygotowań do budowy linii KDP w Polsce.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zorganizowała we wtorek, 20 sierpnia konferencję "Wsparcie UE dla polskiego transportu. Projekty kolejowe: Warszawa - Poznań i Tunel w Łodzi". W kontekście tej drugiej inwestycji mowa jest o oczywiście o kolejnym tunelu średnicowym w Łodzi, przeznaczonym dla pociągów Kolei Dużych Prędkości.
Dlaczego KDP i CPK nie powstaną szybko?
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, który był jednym z gości konferencji, odniósł się na początku do twierdzeń: dlaczego lotnisko w gminie Baranów nie zostanie zbudowane w trzy lata i dlaczego tak długo - aż do 2035 roku ma trwać budowa linii "Y"?
– Nie jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych. Jesteśmy na etapie tworzenia dokumentacji projektowej. Jeszcze wiele etapów i jeszcze wiele kwestii przed nami – wyjaśnił stan zaawansowania prac przy nowym lotnisku. W kontekście linii KDP, dla której niedawno ogłoszono ważny przetarg, dodał: – Łódzki tunel jest tutaj trochę bardziej zaawansowany. Ale generalnie ta infrastruktura liniowa w postaci nowej linii kolejowej i elementów “Y”, to jej przygotowanie jeszcze trochę potrwa.
Malepszak o "sprzedawcach iluzji"
– Mamy sporo sprzedawców iluzji dzisiaj, którzy próbują zawładnąć rzeczywistością medialną i pokazać, że nie mając dokumentacji projektowej można w 2027 roku oddawać lotnisko albo w 2028 - w takiej wersji pesymistycznej. Ja twardo stoję na ziemi – zaznaczył wiceminister infrastruktury.
Chodziło o pojawiające się co jakiś czas głosy w mediach lub serwisach społecznościowych, dotyczących czasu trwania inwestycji. Dodał wówczas, że rok 2035 "nie jest sprzedawaniem bajek czy iluzji, ale realistycznym planem działania, który zakładamy".
– Warto korygować sprzedawców iluzji, populistów, którzy nawet nie bywali na budowie i takie podejście trzeba korygować. Poważnie podchodzimy do publicznych pieniędzy i chcemy, żeby przez poważnych zawodników w spółce CPK była realizowana – stwierdził.
150 mln za kilometr trasy KDP
Przy okazji wydarzenia znów wyeksponowane zostały potencjalne nakłady finansowe, jakie trzeba będzie ponieść w związku z budową pierwszej w Polsce trasy KDP. Przedstawiciel ministerstwa infrastruktury przypomniał, że mowa jest o 70 mld złotych, a koszt realizacji kilometra szlaku dla szybkich pociągów może wynieść nawet 150 mln złotych.
Piotr Malepszak zaznaczył, że "liczby będą się zmieniać, bo medialne 4 a nie 6 peronów [na stacji CPK], to nie jedyna zmiana jaką będzie trzeba dokonać". – Nie może być ani przeskalowania, ani budowy zbyt małej infrastruktury, która szybko po kilku latach wyczerpie swoją przepustowość – ocenił.
Wiceminister infrastruktury tłumacząc poniekąd urealnienie czasu budowy pierwszej w Polsce linii KDP, podał - prócz Hiszpanii czy Włoch - m.in. przykład Francji. Tam mówiono, że od pomysłu i studium wykonalności do przecięcia wstęgi i pierwszych pociągów z pasażerami może minąć od 15 do 17 lat.