Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK w 2035 r. to realny plan a nie bajka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK w 2035 r. to realny plan a nie bajka
fot. ZDG TOR/ CPK
Francuzi mówią, że czas od pomysłu do pierwszych pociągów z pasażerami to jest 15-17 lat. Tak wiceminister Piotr Malepszak, w czasie konferencji spółki CPK, tłumaczył kwestie przygotowań do budowy linii KDP w Polsce.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zorganizowała we wtorek, 20 sierpnia konferencję "Wsparcie UE dla polskiego transportu. Projekty kolejowe: Warszawa - Poznań i Tunel w Łodzi". W kontekście tej drugiej inwestycji mowa jest o oczywiście o kolejnym tunelu średnicowym w Łodzi, przeznaczonym dla pociągów Kolei Dużych Prędkości.

Dlaczego KDP i CPK nie powstaną szybko?

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, który był jednym z gości konferencji, odniósł się na początku do twierdzeń: dlaczego lotnisko w gminie Baranów nie zostanie zbudowane w trzy lata i dlaczego tak długo - aż do 2035 roku ma trwać budowa linii "Y"?

– Nie jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych. Jesteśmy na etapie tworzenia dokumentacji projektowej. Jeszcze wiele etapów i jeszcze wiele kwestii przed nami – wyjaśnił stan zaawansowania prac przy nowym lotnisku.  W kontekście linii KDP, dla której niedawno ogłoszono ważny przetarg, dodał: – Łódzki tunel jest tutaj trochę bardziej zaawansowany. Ale generalnie ta infrastruktura liniowa w postaci nowej linii kolejowej i elementów “Y”, to jej przygotowanie jeszcze trochę potrwa.

Malepszak o "sprzedawcach iluzji"


– Mamy sporo sprzedawców iluzji dzisiaj, którzy próbują zawładnąć rzeczywistością medialną i pokazać, że nie mając dokumentacji projektowej można w 2027 roku oddawać lotnisko albo w 2028 - w takiej wersji pesymistycznej. Ja twardo stoję na ziemi – zaznaczył wiceminister infrastruktury.

Chodziło o pojawiające się co jakiś czas głosy w mediach lub serwisach społecznościowych, dotyczących czasu trwania inwestycji. Dodał wówczas, że rok 2035 "nie jest sprzedawaniem bajek czy iluzji, ale realistycznym planem działania, który zakładamy".

– Warto korygować sprzedawców iluzji, populistów, którzy nawet nie bywali na budowie i takie podejście trzeba korygować. Poważnie podchodzimy do publicznych pieniędzy i chcemy, żeby przez poważnych zawodników w spółce CPK była realizowana – stwierdził.

150 mln za kilometr trasy KDP

Przy okazji wydarzenia znów wyeksponowane zostały potencjalne nakłady finansowe, jakie trzeba będzie ponieść w związku z budową pierwszej w Polsce trasy KDP. Przedstawiciel ministerstwa infrastruktury przypomniał, że mowa jest o 70 mld złotych, a koszt realizacji kilometra szlaku dla szybkich pociągów może wynieść nawet 150 mln złotych.

Piotr Malepszak zaznaczył, że "liczby będą się zmieniać, bo medialne 4 a nie 6 peronów [na stacji CPK], to nie jedyna zmiana jaką będzie trzeba dokonać". – Nie może być ani przeskalowania, ani budowy zbyt małej infrastruktury, która szybko po kilku latach wyczerpie swoją przepustowość – ocenił.

Wiceminister infrastruktury tłumacząc poniekąd urealnienie czasu budowy pierwszej w Polsce linii KDP, podał - prócz Hiszpanii czy Włoch - m.in. przykład Francji. Tam mówiono, że od pomysłu i studium wykonalności do przecięcia wstęgi i pierwszych pociągów z pasażerami może minąć od 15 do 17 lat.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK. Co z linią kolejową do Ukrainy?

Infrastruktura

CPK. Co z linią kolejową do Ukrainy?

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

CPK: Wolański i Wojciechowski w Radzie Nadzorczej

Prawo i polityka

CPK: Wolański i Wojciechowski w Radzie Nadzorczej

Roman Czubiński 13 sierpnia 2024

Massel: Komponent kolejowy CPK wymaga sprawdzenia w modelu ruchu

Infrastruktura

Zobacz również:

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Infrastruktura

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Michał Szymajda 09 lutego 2018

Adamczyk zapowiada budowę KDP Warszawa – Budapeszt

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

CPK. Co z linią kolejową do Ukrainy?

Infrastruktura

CPK. Co z linią kolejową do Ukrainy?

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

CPK: Wolański i Wojciechowski w Radzie Nadzorczej

Prawo i polityka

CPK: Wolański i Wojciechowski w Radzie Nadzorczej

Roman Czubiński 13 sierpnia 2024

Massel: Komponent kolejowy CPK wymaga sprawdzenia w modelu ruchu

Infrastruktura

Zobacz również:

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Infrastruktura

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Michał Szymajda 09 lutego 2018

Adamczyk zapowiada budowę KDP Warszawa – Budapeszt

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5