CPK pokazało preferowany układ węzła kolejowego w ramach zakończenia prac nad wariantem inwestorskim inwestycji. Dokumenty zostały przygotowane w ramach działań zmierzających do uzyskania decyzji środowiskowej. Pokazano w nim m.in. lokalizacje planowanych stacji i przystanków.
Spółka CPK przygotowała wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. To kontynuacja działań z grudnia 2021 r., kiedy zaprezentowany został obszar preferowanej lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie części gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Teraz został on doprecyzowany i ograniczony do obszaru o powierzchni 28 km kw. Szerzej na ten temat w tekście pt.
CPK. Poznaliśmy dokładną lokalizację portu. Oto wariant inwestorski. Sam wniosek o decyzję środowiskową ma zostać złożony w trzecim kwartale tego roku.
Dzięki udostępnieniu dokumentów możemy się przyjrzeć planom spółki związanym z lokalizacją węzła kolejowego. O planowanych inwestycjach drogowych w materiale pt.
CPK. Układ drogowy w wariancie inwestorskim.
Węzeł CPKWęzeł CPK obejmuje odcinki nowych linii kolei dużych prędkości i łącznice z istniejącą siecią kolejową. Centralny punkt węzła to stacja zintegrowana z terminalem lotniczym. CPK zaplanowało główną stację kolejową obsługującą port w odległości 1 100 m od północnej i 1 400 m od południowej drogi startowej. Terminal pasażerski będzie zlokalizowany po południowej stronie linii kolejowej.
Tunel kolejowy, w którym znajduje się stacja CPK, został zaplanowany na głębokości ok. 14 metrów poniżej przyszłego poziomu lotniska i będzie przykryty w centralnej części obszaru strefy operacyjnej lotniska (na długości ok. 2,5 km). W kierunku zachodnim i wschodnim tunel przechodzi w wykop otwarty, z którego część linii kolejowych wychodzi na poziom i ponad poziom terenu, by uzyskać możliwość bezkolizyjnych „rozplotów”.
Grafika: CPKWarianty węzła różnią się konfiguracją poszczególnych połączeń między liniami kolejowymi oraz rozwiązaniami i parametrami technicznymi. Do dalszych prac zarekomendowano wybór wariantów W21 (inwestorski), W24, W25.
– W zaproponowanych wariantach węzła CPK założyliśmy, że po wyjściu ze strefy terminala i dworca kolejowego w kierunku wschodnim poziom torów stacji podnosi się, aby przekroczyć dolinę Pisi Gągoliny mostem, a następnie w rejonie doliny Pisi Tucznej trasy torów rozdzielają się na: linię kolejową nr 85, czyli LK85 na wschód – do Warszawy, łącznicę na północ do LK3 (istniejącą linię Warszawa – Sochaczew – Kutno do Poznania), łącznicę na południe do LK1 (Warszawa – Skierniewice – Koluszki – Częstochowa do Katowic) i LK4 (Centralnej Magistrali Kolejowej Warszawa – Katowice/Kraków) – informuje CPK.
Po wyjściu ze strefy terminala i dworca kolejowego w kierunku zachodnim poziom torów stacji również będzie się podnosić, a następnie trasy torów rozdzielają się na: LK85 (tzw. igrek do Łodzi, Wrocławia i Poznania), łącznicę w kierunku północnym do planowanej LK5 (przygotowywana przez CPK CMK-Północ na odc. Węzeł CPK – Płock – Włocławek do Gdańska, Torunia i Bydgoszczy), łącznicę na południe do LK1 (przez Skierniewice) i LK4 (CMK do Katowic i Krakowa).
Włączenie CPK do istniejących i planowanych linii kolejowychOd samego początku prac CPK planuje odpowiednie połączenie lotniska z istniejącą i planowaną siecią kolejową. Warto przy tym pamiętać o tym, że CPK ma w zamierzeniach stać się głównym węzłem przesiadkowym w kraju. Zakłada się, że ok. 1/3 pasażerów korzystających z głównej stacji CPK będzie przesiadać się na samolot, równie duża liczba przesiądzie się do innego pociągu, zaś pozostali pojadą dalej lub udadzą się do pracy w samym porcie lub jego okolicach.
Zakłada się więc następujące połączenia węzła CPK z infrastrukturą kolejową:
- do nowej linii kolejowej nr 85 (LK85 Warszawa – Łódź, dla której tydzień temu zaprezentowaliśmy wariant inwestorski): od wschodu w kierunku Warszawy na wysokości DW579 w rejonie miejscowości Tłuste i od zachodu w stronę Łodzi na wysokości DK50 w rejonie Guzowa;
- do nowej LK5, czyli CMK-Północ (obecnie realizowany jest STEŚ dla odcinka węzeł CPK – Płock – Włocławek): od północnego zachodu w kierunku Płocka na wysokości rzeki Pisi oraz w kierunku południowo-wschodnim od lotniska do rejonu stacji Korytów z istniejącą LK4 (CMK) oraz z połączeniami z LK 1 (Warszawa – Skierniewice – Koluszki);
- do istniejącej LK 3 (Warszawa – Sochaczew – Poznań) w kierunku północno – wschodnim w rejonie miejscowości Bieniewice;
- do istniejącej LK4 (CMK) i nowej LK88 (na odcinku: węzeł CPK – Grójec – Warka, do dalszych analiz w ramach STEŚ, które ruszą w październiku 2022 r.) w kierunku południowo-wschodnim poprzez stację Korytów;
- ponadto w ramach węzła CPK powstanie odcinek łączący planowane LK5 i nr 88, umożliwiający kursowanie pociągów w osi północ-południe z pominięciem stacji CPK, wraz ze stacją towarową zlokalizowaną na zachód od strefy lotniska.
Grafika: CPK Nowe stacje i przystanki kolejoweGłówna stacja CPK ma zapewniać obsługę lotniska pociągami Kolei Dużych Prędkości, pociągami dalekobieżnymi, regionalnymi i aglomeracyjnymi i znajdzie się na LK85 Warszawa – Łódź w bezpośredniej bliskości terminala. W jego obszarze znajdzie się także przystanek osobowy CPK Wschód – do obsługi strefy Airport City, na LK85 we wschodniej części lotniska, oraz przystanek osobowy CPK Zachód – do obsługi strefy cargo, na LK85 w zachodniej części lotniska.
Oprócz tego w ramach całego projektu CPK zaplanowano cały szereg przystanków osobowych, których celem będzie zapewnienie obsługi ruchu pasażerskiego w regionie oraz umożliwienie dostania się do pracy na lotnisku oraz w jego okolicy. Oto ich lista:
- przystanek osobowy Kawęczyn – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, między miejscowościami Kawęczyn i Szymanów w gminie. Teresin, na łącznicy północno-zachodniej w kierunku linii kolejowych nr 3 i 5;
- przystanek osobowy Regów – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, między miejscowościami Regów, Gole i Żaby w gminie Baranów, na łącznicy północno-wschodniej w kierunku LK3;
- przystanek osobowy Kopiska – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, w miejscowości Kopiska w gminie Baranów, na południe od autostrady A2 na łącznicy południowo-wschodniej w kierunku linii kolejowych nr 1, 3 i 4;
- przystanek osobowy Guzów – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, między miejscowościami Guzów i Janówek w gminie Wiskitki, na południowo-zachodniej łącznicy w kierunku linii kolejowych nr 1, 4 i 88;
- przystanek osobowy Wiskitki – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, w miejscowości Nowy Drzewicz w gminie Wiskitki, na północ od autostrady A2, na południowo-zachodniej łącznicy w kierunku linii kolejowych nr 1, 4 i 88;
- przystanek osobowy Henryszew – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, między miejscowościami Henryszew i Grądy w gm. Wiskitki, na wschodnich przedmieściach Żyrardowa, na południowo-zachodniej łącznicy w kierunku linii kolejowych nr 1, 4 i 88.
Oprócz tego planowane jest utworzenie stacji CPK Towarowa – dla ruchu towarowego, na zachód od lotniska. Ma ona umożliwić wygodny transport ładunków (po LK85 nie będzie prowadzony ruch towarowy) oraz dawać dalszą możliwość rozbudowy układu bocznicowego. Już teraz wiadomo, że powstanie bocznica do bazy paliwowej. Zostawiona zostanie także możliwość dobudowania toru bezpośrednio do terminal lotniczego cargo.