Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
06-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)
fot. CPK
Prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa – CPK – Łódź są już bardzo zawansowane. Inwestor ujawnił wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury, takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu czy baza utrzymania oraz przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz.

Budowa linii kolejowej 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP (nie licząc tunelu KDP pod centrum Łodzi). Jej ukończenie planowane jest na 2032 rok, czyli razem z oddaniem do użytku nowego lotniska krajowego.

– Prezentowane przez spółkę CPK wizualizacje pokazują, jak nowoczesna będzie to inwestycja. Integracja z krajobrazem, przyjazne środowisku materiały i technologie, a także priorytet dla bezpieczeństwa użytkowników czynią ten projekt wzorcem dla przyszłych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce i Europie – twierdzi biuro prasowe CPK.


Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej podzielone jest na kilka zadań, którymi zajmują się różne konsorcja i biura projektowe.


Przedstawiony na grafikach budynek obsługi tunelu wyróżnia się prostotą. Elewacje wykonane z płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości posiadać będą pionowe pasy roślinności pnącej. System stalowych trejaży ma za zadanie wspierać lokalny mikroklimat i bioróżnorodność.

Zielone ściany wtapiają budynek w otaczającą przestrzeń, łagodząc jego wizualny wpływ na środowisko. Główna część otoczenia to funkcjonalne ciągi komunikacyjne, miejsca parkingowe oraz trawniki i nasadzenia o charakterze rekultywacyjnym. Dobór elementów małej architektury takich jak stojaki rowerowe czy zadaszone miejsce gromadzenia odpadów, wpisuje się w ideę minimalizmu i funkcjonalności.


Na wizualizacjach zaprezentowana została również baza utrzymania, która jest sercem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. To nie tylko hala i układ torowy, ale też obiekty wspomagające procesy napraw i konserwacji szlaku. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy, a następnie funkcjonowania linii kolejowej bez zakłócania ruchu Kolei Dużych Prędkości.

Dodatkowo przewidziano zastosowanie roślin pnących na elewacjach obiektów oraz przy wiatach. Zaplanowane zostały również elementy zieleni, takie jak szpaler drzew wzdłuż głównej drogi wjazdowej oraz nasadzenia wysokich traw wokół parkingów. Budynki, w tym hala postojowa, zostały zaprojektowane w prostych formach architektonicznych.


Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych. Najdłuższy z nich, tunel pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km i został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Jego forma architektoniczna i rozwiązania funkcjonalne podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej.

W dłuższej perspektywie przyczyni się ona do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej oraz pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla. Jest to szczególnie istotne w kontekście ograniczania negatywnego wpływu inwestycji na środowisko. Zastosowane zostaną powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych, co zmniejszy koszty eksploatacji.

Projekt tunelu zapewnia nie tylko najwyższy standard techniczny, ale także innowacyjne podejście do bezpieczeństwa użytkowników. Dzięki dwunitkowej konstrukcji tunelu w razie potrzeby każda z naw może pełnić funkcję obszaru ewakuacyjnego.

Regularne rozmieszczenie przejść poprzecznych między nitkami w odstępach nie większych niż 500 m umożliwia szybki dostęp do bezpiecznej strefy, co spełnia rygorystyczne normy ochrony przeciwpożarowej. Projekt uwzględnia wymagania ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami i starszych.


Linia kolejowa 85 na odcinku Warszawa – Łódź pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie. Poprowadzenie linii w nowym śladzie umożliwi osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości.

Co ważne, od grudnia 2023 r. i stycznia 2024 r. odcinki warszawski i łódzki tej trasy mają wydane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Rozpoczęcie prac budowlanych dla projektu LK85 jest planowane na drugą połowę 2026 roku.


Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu „Polska 100 minut”, a nowa infrastruktura kolejowa zapewni naszemu państwu lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.

W październiku ubiegłego roku spółka CPK rozpoczęła odbiory projektu budowlanego nowego centralnego lotniska wraz ze stacją kolejową, z której będą korzystały także pociągi KDP. Wówczas też opublikowano najnowsze wizualizacje lotniska, które można obejrzeć tutaj. Wiadomo też, jak ma wyglądać przeznaczona dla ekspresów regionalnych stacja na linii 85 w Brzezinach pod Łodzią.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

Prawo i polityka

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

inf. pras. CPK 04 marca 2025

Lotnisko Chopina i CPK: Ruch transferowy a rozbudowa portu

Infrastruktura

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Infrastruktura

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny 22 lutego 2025

Zobacz również:

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

Prawo i polityka

Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi

Infrastruktura

Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi

Roman Czubiński 16 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

Prawo i polityka

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

inf. pras. CPK 04 marca 2025

Lotnisko Chopina i CPK: Ruch transferowy a rozbudowa portu

Infrastruktura

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Infrastruktura

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny 22 lutego 2025

Zobacz również:

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

Prawo i polityka

Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi

Infrastruktura

Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi

Roman Czubiński 16 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5