Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

W projekcie budowlanym lotniska CPK znajdzie się sześć peronów. Spółka na etapie realizacji pierwszego etapu inwestycji podejmie decyzje ile z nich zostanie zbudowanych. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami początkowo powstaną cztery perony.

Prezentacja nowych wizualizacji terminala Centralnego Portu Komunikacyjnego dość nieoczekiwanie ponownie wzbudziła dyskusje o liczbie peronów jakie mają powstać na stacji kolejowej pod lotniskiem.

6 peronów to za dużo

Kwestia liczby peronów, a w zasadzie to skali ruchu i wynikających z niego potrzeb infrastrukturalnych była dyskutowana już wcześniej. Poprzednie władze spółki planowały budowę sześciu peronów, co było mocno krytykowane przez Piotra Malepszaka, byłego członka zarządu CPK, a obecnie wiceministra odpowiadającego za transport kolejowy.

– W Warszawie między pociągami PKP IC przesiada się dziś do 5 tysięcy ludzi na dobę. Dworzec w CPK ma mieć 6 peronów z 12 krawędziami i ma się na nim przesiadać między pociągami 5 razy więcej pasażerów i drugie tyle w przesiadkach do i z samolotów – mówił w listopadzie ubiegłego roku Malepszak i dodawał, że planowanie stacji w takiej skali to myślenie życzeniowe.

– Stacja kolejowa CPK to nie będzie druga Warszawa Zachodnia, na której przed modernizacją liczba pociągów dochodziła do 1000 dobowo – podkreślał Malepszak.

4 perony nowego rządu

W połowie lipca tego roku dowiedzieliśmy się, że resort za rozsądniejszą uważa budowę czterech peronów na CPK oraz zapewnieniem możliwości przejazdu przez stację CPK bez zatrzymania z wykorzystaniem dwóch torów przelotowych.

– Zbudujemy cztery perony zamiast sześciu, przy czym sama kubatura stacji będzie zachowana, także nie będzie trwałego upośledzenia tego projektu kolejowego w tym zakresie. Planowana infrastruktura będzie wystarczająca do obsługi ruchu kolejowego we wszystkich relacjach przebiegających przez CPK – mówił wówczas Maciej Lasek, pełnomocnik zarządu ds. CPK.
  
W tym samym czasie wiceminister infrastruktury przypomniał, że Warszawa Centralna również ma cztery perony i bardzo duży zapas przepustowości, a liczba pasażerów na dworcu CPK ma osiągnąć obecny poziom stołecznego dworca dopiero w roku 2050.

– Dodatkowo chcemy, by najszybsze pociągi mogły przejeżdżać pod lotniskiem bez zatrzymywania. Nie mogłyby przejeżdżać z dużą prędkością tuż przy podziemnych peronach. To też przyczyniło się do ograniczenia ich liczby – tłumaczył wówczas Malepszak.

To jak będzie z tymi peronami?

Kwestie liczby projektowanych peronów wyjaśniliśmy bezpośrednio ze spółką. CPK poinformowała nas, że „liczba sześciu peronów jest zgodna z założeniami projektowymi” i taka ich liczba została uwzględniona w projekcie, którego odbiory obecnie trwają. Nie oznacza to jednak, że wszystkie zostaną od razu zbudowane – ostateczna decyzja w tym zakresie zostanie podjęta przez CPK na etapie rozpoczynania prac budowlanych. Przytoczone wcześniej wypowiedzi dość jednoznacznie wskazują, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji powstaną cztery perony.

CPK podkreśla, że jednym z głównych wymagań CPK przedstawionych wykonawcy było zapewnienie etapowania realizacji obiektów zawartych w projektach – czyli zapewnienie możliwości późniejszej ich rozbudowy do fazy docelowej projektu. – Oznacza to, że projekt dotyczy całego obiektu z uwzględnieniem możliwości późniejszej rozbudowy niektórych jego części. W przypadku peronów projekt musi przewidywać możliwość ewentualnego zwiększenia ich liczby na już funkcjonującym dworcu – mówi Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka prasowa CPK.

– Fazowanie jest analizowane zarówno z perspektywy organizacyjnej przyszłej realizacji, jak i z punktu widzenia doświadczeń pasażerów (passenger experience). Realizacja docelowej kubatury umożliwi zwiększenie liczby peronów przy jednoczesnym lepszym zarządzaniu przestrzenią oraz zachowaniu dotychczasowych przepływów pasażerskich. Dzięki temu, w przypadku późniejszej rozbudowy, pasażerowie będą mogli korzystać z dworca w komfortowy sposób nawet w trakcie realizacji kolejnych etapów dworca. Co istotne, oznacza to znaczące oszczędności kosztów związanych z rozbudową – podkreśla Stefańska-Krasowska.
I na koniec sprawa wizualizacji – te zostały przygotowane zgodnie z założeniami projektowymi i to właśnie dlatego widać na nich sześć peronów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Daniel Siwak 15 października 2024

CPK i INECO będą współpracować przy inwestycjach kolejowych

Infrastruktura

CPK i INECO będą współpracować przy inwestycjach kolejowych

Centralny Port Komunikacyjny 26 września 2024

CPK na InnoTrans. Spółka promuje nowoczesne narzędzia kolejowe

Infrastruktura

CPK na InnoTrans. Spółka promuje nowoczesne narzędzia kolejowe

Centralny Port Komunikacyjny 26 września 2024

Zobacz również:

CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem

Infrastruktura

CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem

Centralny Port Komunikacyjny 28 września 2024

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Infrastruktura

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Centralny Port Komunikacyjny 21 sierpnia 2024

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Infrastruktura

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Centralny Port Komunikacyjny 26 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Daniel Siwak 15 października 2024

CPK i INECO będą współpracować przy inwestycjach kolejowych

Infrastruktura

CPK i INECO będą współpracować przy inwestycjach kolejowych

Centralny Port Komunikacyjny 26 września 2024

CPK na InnoTrans. Spółka promuje nowoczesne narzędzia kolejowe

Infrastruktura

CPK na InnoTrans. Spółka promuje nowoczesne narzędzia kolejowe

Centralny Port Komunikacyjny 26 września 2024

Zobacz również:

CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem

Infrastruktura

CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem

Centralny Port Komunikacyjny 28 września 2024

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Infrastruktura

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Centralny Port Komunikacyjny 21 sierpnia 2024

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Infrastruktura

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Centralny Port Komunikacyjny 26 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5