Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

W projekcie budowlanym lotniska CPK znajdzie się sześć peronów. Spółka na etapie realizacji pierwszego etapu inwestycji podejmie decyzje ile z nich zostanie zbudowanych. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami początkowo powstaną cztery perony.

Prezentacja nowych wizualizacji terminala Centralnego Portu Komunikacyjnego dość nieoczekiwanie ponownie wzbudziła dyskusje o liczbie peronów jakie mają powstać na stacji kolejowej pod lotniskiem.

6 peronów to za dużo

Kwestia liczby peronów, a w zasadzie to skali ruchu i wynikających z niego potrzeb infrastrukturalnych była dyskutowana już wcześniej. Poprzednie władze spółki planowały budowę sześciu peronów, co było mocno krytykowane przez Piotra Malepszaka, byłego członka zarządu CPK, a obecnie wiceministra odpowiadającego za transport kolejowy.

– W Warszawie między pociągami PKP IC przesiada się dziś do 5 tysięcy ludzi na dobę. Dworzec w CPK ma mieć 6 peronów z 12 krawędziami i ma się na nim przesiadać między pociągami 5 razy więcej pasażerów i drugie tyle w przesiadkach do i z samolotów – mówił w listopadzie ubiegłego roku Malepszak i dodawał, że planowanie stacji w takiej skali to myślenie życzeniowe.

– Stacja kolejowa CPK to nie będzie druga Warszawa Zachodnia, na której przed modernizacją liczba pociągów dochodziła do 1000 dobowo – podkreślał Malepszak.

4 perony nowego rządu

W połowie lipca tego roku dowiedzieliśmy się, że resort za rozsądniejszą uważa budowę czterech peronów na CPK oraz zapewnieniem możliwości przejazdu przez stację CPK bez zatrzymania z wykorzystaniem dwóch torów przelotowych.

– Zbudujemy cztery perony zamiast sześciu, przy czym sama kubatura stacji będzie zachowana, także nie będzie trwałego upośledzenia tego projektu kolejowego w tym zakresie. Planowana infrastruktura będzie wystarczająca do obsługi ruchu kolejowego we wszystkich relacjach przebiegających przez CPK – mówił wówczas Maciej Lasek, pełnomocnik zarządu ds. CPK.
  
W tym samym czasie wiceminister infrastruktury przypomniał, że Warszawa Centralna również ma cztery perony i bardzo duży zapas przepustowości, a liczba pasażerów na dworcu CPK ma osiągnąć obecny poziom stołecznego dworca dopiero w roku 2050.

– Dodatkowo chcemy, by najszybsze pociągi mogły przejeżdżać pod lotniskiem bez zatrzymywania. Nie mogłyby przejeżdżać z dużą prędkością tuż przy podziemnych peronach. To też przyczyniło się do ograniczenia ich liczby – tłumaczył wówczas Malepszak.

To jak będzie z tymi peronami?

Kwestie liczby projektowanych peronów wyjaśniliśmy bezpośrednio ze spółką. CPK poinformowała nas, że „liczba sześciu peronów jest zgodna z założeniami projektowymi” i taka ich liczba została uwzględniona w projekcie, którego odbiory obecnie trwają. Nie oznacza to jednak, że wszystkie zostaną od razu zbudowane – ostateczna decyzja w tym zakresie zostanie podjęta przez CPK na etapie rozpoczynania prac budowlanych. Przytoczone wcześniej wypowiedzi dość jednoznacznie wskazują, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji powstaną cztery perony.

CPK podkreśla, że jednym z głównych wymagań CPK przedstawionych wykonawcy było zapewnienie etapowania realizacji obiektów zawartych w projektach – czyli zapewnienie możliwości późniejszej ich rozbudowy do fazy docelowej projektu. – Oznacza to, że projekt dotyczy całego obiektu z uwzględnieniem możliwości późniejszej rozbudowy niektórych jego części. W przypadku peronów projekt musi przewidywać możliwość ewentualnego zwiększenia ich liczby na już funkcjonującym dworcu – mówi Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka prasowa CPK.

– Fazowanie jest analizowane zarówno z perspektywy organizacyjnej przyszłej realizacji, jak i z punktu widzenia doświadczeń pasażerów (passenger experience). Realizacja docelowej kubatury umożliwi zwiększenie liczby peronów przy jednoczesnym lepszym zarządzaniu przestrzenią oraz zachowaniu dotychczasowych przepływów pasażerskich. Dzięki temu, w przypadku późniejszej rozbudowy, pasażerowie będą mogli korzystać z dworca w komfortowy sposób nawet w trakcie realizacji kolejnych etapów dworca. Co istotne, oznacza to znaczące oszczędności kosztów związanych z rozbudową – podkreśla Stefańska-Krasowska.
I na koniec sprawa wizualizacji – te zostały przygotowane zgodnie z założeniami projektowymi i to właśnie dlatego widać na nich sześć peronów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Infrastruktura

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Centralny Port Komunikacyjny 17 października 2024

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Daniel Siwak 15 października 2024

CPK i INECO będą współpracować przy inwestycjach kolejowych

Infrastruktura

CPK i INECO będą współpracować przy inwestycjach kolejowych

Centralny Port Komunikacyjny 26 września 2024

Zobacz również:

CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem

Infrastruktura

CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem

Centralny Port Komunikacyjny 28 września 2024

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Infrastruktura

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Centralny Port Komunikacyjny 21 sierpnia 2024

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Infrastruktura

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Centralny Port Komunikacyjny 26 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Infrastruktura

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Centralny Port Komunikacyjny 17 października 2024

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Daniel Siwak 15 października 2024

CPK i INECO będą współpracować przy inwestycjach kolejowych

Infrastruktura

CPK i INECO będą współpracować przy inwestycjach kolejowych

Centralny Port Komunikacyjny 26 września 2024

Zobacz również:

CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem

Infrastruktura

CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem

Centralny Port Komunikacyjny 28 września 2024

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Infrastruktura

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Centralny Port Komunikacyjny 21 sierpnia 2024

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Infrastruktura

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Centralny Port Komunikacyjny 26 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5