Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji projektowych dla 13 podstacji trakcyjnych. Obiekty mają zasilać tzw. „Ygreka” Warszawa – Łódź – Wrocław oraz inne nowe linie kolejowe dużych prędkości, do których budowy przymierza się spółka. Będą to pierwsze w Polsce kolejowe podstacje trakcyjne działające w systemie zasilania 25 kV prądu przemiennego.
Ogłoszony 11 kwietnia przetarg dotyczy łącznie 13 podstacji trakcyjnych systemu zasilania 25 kV AC. Zamówienie podstawowe obejmuje 7 obiektów, obsługujących cały ciąg planowanej linii dużych prędkości z Warszawy do Wrocławia przez Łódź (linia 85, czyli główna część tzw. szprychy CPK nr 9). Pozostałych 6 (Kruszczewo, Rybnik, Płoskie, Szczawno Zdrój, Łomża, Pisz – każda w ramach osobnej opcji) ma zasilać pozostałe linie kolejowe, dla których trwa opracowywanie studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych. – Opcje te będą sukcesywnie zlecane wyłonionemu wykonawcy – zapowiada rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk. Oferty mają zostać otwarte 9 maja.
Przetarg na projekt i budowę – w 2023 r.
Zadaniem wykonawcy – oprócz opracowania koncepcji projektowych – będzie uzyskanie decyzji lokalizacyjnych, nabycie nieruchomości pod podstacje i uzyskanie warunków przyłączenia do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Następnym etapem będzie przetarg w formule "projektuj i buduj", do którego zwycięzca obecnego postępowania będzie też musiał opracować dokumentację. – Oznacza to, że w sprawie zasilania odcinków KDP w ramach „szprych” CPK wychodzimy z fazy planowania, a przechodzimy do projektowania. To kolejny konsekwentny krok po opracowaniu koncepcji układu zasilania – wyjaśnia rzecznik spółki.
W pierwszej połowie przyszłego roku CPK chce uzyskać decyzje lokalizacyjne dla pierwszych podstacji. Wtedy mają też zostać wydane warunki przyłączenia do KSE. Po opracowaniu materiałów przetargowych, które ma nastąpić w tym samym czasie, spółka będzie gotowa do podpisania umowy z wykonawcą robót w formule „projektuj i buduj”. – To powinno wydarzyć się w drugim półroczu 2023 r. Prace dla poszczególnych podstacji będą postępowały w różnym tempie, przy czym najszybciej dla fragmentu „Ygreka” Warszawa – CPK – Łódź – uzupełnia Majszyk.
Zamówienie koncepcji będzie finansowane ze środków krajowych. Dla etapu budowy CPK planuje już pozyskanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej, podobnie jak dla budowy poszczególnych linii kolejowych.
25 kV lepsze od 3 kV
Systemem 25 kV AC będą zasilane najszybsze linie „komponentu kolejowego” CPK (takie jak „Ygrek” i CMK Północ przez Płock do Trójmiasta). Dlaczego nie zdecydowano się na pozostanie przy dotychczasowym napięciu 3 kV prądu stałego? System 25 kV AC znacznie lepiej –
w opinii ekspertów – nadaje się do zasilania linii o prędkościach powyżej 200 km/h. Zapewnia on lepsze parametry zasilania (np. osiąganie większych mocy). Jest ponadto bardziej niezawodny i tańszy od obecnego systemu 3 kV DC. Podstacje trakcyjne mogą być rozmieszczone kilkakrotnie rzadziej. – Na przykład na odcinku o długości 140 km [taką mniej więcej długość ma mieć linia Warszawa – CPK – Łódź – przyp. RC] porównujemy koszty 10 podstacji 3 kV DC i zaledwie 2 podstacji 25 kV AC – mówi rzecznik CPK. – Spośród 2000 km nowych linii kolejowych planowanych przez CPK system 3 kV DC przyjęliśmy wstępnie dla najkrótszych odcinków, czyli łączników spinających linie już obecnie zelektryfikowane w tym systemie – mówi rzecznik.
Argumentem na korzyść napięcia 25 kV są też lepsze możliwości przesyłu energii. Dzięki temu podstacja trakcyjna może znajdować się w pewnym oddaleniu od linii kolejowej. – Podczas wewnętrznych prac analitycznych staraliśmy się umieścić podstacje możliwie blisko punktu przyłączenia do KSE, tak aby niezbędny do budowy odcinek napowietrznej linii najwyższych napięć (400 kV lub 220 kV) był możliwie najkrótszy. Od podstacji do linii kolejowej zasilanie będzie dostarczane już na poziomie 2x25 kV, czyli linią kablową w ziemi – zapowiada Majszyk. Korzyścią będzie zmniejszenie kosztów, uproszczenie procedur i zmniejszenie wpływu na krajobraz oraz uciążliwości dla mieszkańców.
Odsunięcie niektórych podstacji od linii kolejowej oraz konieczność zapewnienia sprawnej i ścisłej współpracy z PSE w ramach opracowywania rozwiązań technicznych dla każdej podstacji skłoniło spółkę do wydzielenia systemu zasilania trakcyjnego 25 kV jako osobnego projektu inwestycyjnego. – Istotna jest tutaj także innowacyjność tego tematu, a także konieczność zachowania jednolitości i kompatybilności rozwiązań dla wszystkich podstacji – tłumaczy Majszyk.