Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na budowę komór na początku i końcu tunelu KDP pod centrum Łodzi. Na początku kwietnia spółka planuje otworzyć oferty. Na budowę przewidziano nieco ponad rok (w przypadku komory przy dworcu Łódź Fabryczna) oraz 300 dni (dla obiektu na Retkini).
Zakres przetargu podzielono na dwa zadania: budowę konstrukcji oporowej komory „Retkinia” oraz komory rozjazdowej „Fabryczna”. Dworzec Łódź Fabryczna ma już wprawdzie przygotowane betonowe ściany i stropy mające mieścić zachodnią głowicę rozjazdową, jednak tylko w części mającej łączyć się z
budowanym właśnie tunelem konwencjonalnym (perony 1-3). Zamówienie CPK obejmuje prace konieczne do budowy wyprowadzenia na zachód linii KDP z peronu czwartego, wybudowanego specjalnie z myślą o kolei dużych prędkości, lecz na razie wykorzystywanego przez pociągi konwencjonalne.
Wodociąg w opcji
Zadanie „Komora Fabryczna” będzie obejmowało budowę komory rozjazdowej przy głównym łódzkim dworcu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą niezbędną do ich budowy i działania tunelu. Wykonawca będzie też musiał opracować dokumentację (z projektem budowlanym i dokumentacją wykonawczą) dla przebudowy sieci wodociągowej między przyłączem zasilającym budynek Łódzkiego Domu Kultury a ul. Sienkiewicza. CPK zastrzega sobie prawo zlecenia także samej przebudowy wodociągu na mocy prawa opcji.
Drugie zadanie – „Komora Retkinia” – obejmie budowę komory rozjazdowej przy łódzkim osiedlu Retkinia, na wysokości którego linia KDP z tunelu będzie wychodziła na powierzchnię, by przez kilka kilometrów biec równolegle do linii kolejowej 14. Również tu, wraz z samą komorą, ma powstać infrastruktura niezbędna dla tunelu, komory i linii.
Na Retkini szybciej, w centrum – wolniej
Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu nowej linii 85 wraz z włączeniem w linię 14 ma już gotowy
projekt budowlany. Wykonawca robót budowlanych będzie musiał we własnym zakresie opracować na jego podstawie projekt wykonawczy. Budowa komory „Fabryczna” ma potrwać nieco ponad rok – 397 dni kalendarzowych od dnia rozpoczęcia robót. Nieco krótsza ma być budowa komory na Retkini, na którą przewidziano 337 dni od zawarcia kontraktu (sama komora powinna zostać przekazana wykonawcy tunelu drążonego tarczą TBM w ciągu 300 dni). Rozpoczęcie wiercenia tunelu przewidziano na przyszły rok.
Inwestor planuje otwarcie ofert w południe 5 kwietnia. Ocena ofert zależy w 90% od ceny, a w 10% – od doświadczenia zawodowego osoby wytypowanej na kierownika budowy.
Warto przypomnieć, że trwa
ponowny przetarg na wzmocnienie fundamentów wspomnianego już budynku Łódzkiego Domu Kultury, położonego w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna. Cały tunel – według niedawnej deklaracji CPK – ma być gotowy w roku 2027. Obiekt o długości ok. 4 km będzie najdłuższą drążoną w jednym odcinku tego typu konstrukcją w Polsce. Rekordowa będzie także średnica tunelu (ok. 14 metrów).