Dwie z trzech umów na budowę tunelu kolei dużych prędkości pod centrum Łodzi są w fazie realizacji. Prace są związane z przygotowaniem do budowy komór na obu końcach przyszłej podziemnej linii – informuje Centralny Port Komunikacyjny. Spółka podkreśla, że mimo trwającego audytu realizacja komponentu kolejowego jest kontynuowana.
W maju pracownicy wykonawcy (Keller) rozpoczną wzmacnianie mikropalami fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, w którego sąsiedztwie powstanie komora odbiorcza dla tarczy TBM. Prace przygotowawcze
zaczęły się w listopadzie ubiegłego roku – do tej pory jednak obejmowały wyłącznie rozbiórki.
Rzecznik prasowy CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska zwraca uwagę, że nie jest to jedyna umowa związana z budową tunelu KDP, która weszła w fazę realizacji. – Przy budowie komory startowej Retkinia rozpoczęły się wstępne prace ziemne, przygotowane zostały murki prowadzące, które rozpoczynają budowę ścian komory – informuje. Cała komora ma powstać
w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawcą jest Budimex.
Wspomniane wzmacnianie fundamentów ŁDK ma natomiast zakończyć się w lutym przyszłego roku. – W tym czasie pod fundamentami zostanie umieszczonych ok. 1400 punktów podparcia. Po ich zakończeniu wykonawca będzie miał 397 dni na budowę komory odbiorczej „Fabryczna” – zapowiada przedstawicielka spółki. Materiały do ogłoszenia
przetargu na drążenie tunelu są w trakcie opracowywania.
Budowa tunelu KDP w Łodzi – dzięki
dokumentacji przekazanej kilka lat temu przez PKP PLK – jest najbardziej zaawansowaną spośród inwestycji kolejowych CPK. Pozostałe – łącznie ok. 1500 km linii – jest na etapie planowania i projektowania. Trwa opracowywanie projektu budowlanego kluczowego odcinka
Warszawa – CPK – Łódź oraz
Łódź – Wrocław, dla której złożono ponadto wnioski o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.
Prace nad odnogą
Sieradz – Poznań są we wcześniejszym stadium: rozpoczęto przygotowywanie koncepcji programowo – przestrzennej, która będzie wstępem do projektu budowlanego. To samo dotyczy linii Łętownia – Rzeszów oraz
Katowice – Granica Państwa (po czeskiej stronie mającej biec dalej do Ostrawy). Kolejne trzy odcinki – tak zwana CMK Północ (Węzeł CPK – Włocławek), Grochowalsk – Grudziądz – Gdańsk oraz Ostrołęka – Łomża – Giżycko są na etapie wyboru inwestorskiego wariantu przebiegu.
Jak pisaliśmy wczoraj, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek stwierdził podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów, że prace nad programem nie zostały wstrzymane. Zadania związane z planowaniem i projektowaniem linii kolejowych są nadal realizowane. Całość zostanie jednak poddana weryfikacji pod kątem skali inwestycji oraz ich harmonogramu.
– Do podjęcia decyzji, która uporządkuje całościową działalność spółki CPK i wprowadzi ją na odpowiednie tory, potrzebna jest kompleksowa wiedza o stanie realizacji prac i celowości wydanych środków. Nie jest problemem wydawanie pieniędzy i zapowiadanie realizacji pomnikowej inwestycji. Wyzwaniem, które przyjął nowy zarząd, jest realizacja zadań spółki w możliwych do dotrzymania terminach i z odpowiedzialnym finansowaniem – podkreśla rzecznik Stefańska-Krasowska.