Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla stacji kolejowej przy linii dużych prędkości 85 w Brzezinach pod Łodzią – informuje biuro prasowe CPK. Jak wynika z opisu oraz wizualizacji, obiekt będzie wyposażony w liczne udogodnienia dla podróżnych. Inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Brzezin i okolic oraz da nowy impuls gospodarce regionu.
Stacja znajdzie się w zachodniej części miasta, nieco za rozwidleniem ul. Łódzkiej (DK72, której przebieg przy wiadukcie zostanie nieco odgięty na południe) i Strykowskiej. Ma mieć dwa rozmieszczone przy skrajnych torach (zaplanowano układ czterotorowy, umożliwiający przepuszczanie najszybszych pociągów przez wolniejsze) perony jednokrawędziowe o długości 400 m i wysokości 76 cm nad główką szyny. Udogodnień dla podróżnych będzie znacznie więcej, niż na położonych przy Centralnej Magistrali Kolejowej stacjach Opoczno południe i Włoszczowa Północ. W północno-wschodniej części obiektu znajdzie się hala główna z poczekalnią, kasami biletowymi, toaletami, częścią administracyjną, biurem ochrony i innymi niezbędnymi pomieszczeniami pomocniczymi oraz technicznymi. W bezpośrednim sąsiedztwie hali dla pasażerów zaplanowano dostępny dla podróżnych i pracowników lokal usługowy. – Dwa reprezentacyjne wejścia główne usytuowano w fasadzie kurtynowej, w częściach południowo-wschodniej oraz północno-wschodniej. Projektowany dworzec będzie nowoczesny i wielofunkcyjny – zapewnia CPK.
W tym roku pierwsze przejęcia gruntów pod „Y”
Ciekawym rozwiązaniem zawartym w koncepcji jest udostępnienie pasażerom dachu dworca. – Poziom zielonego dachu wykonano na wysokości poziomu platformy peronu, co ułatwi przemieszczanie między strefą komunikacyjną a wypoczynkową. Dostęp do niego zostanie zapewniony z poziomu 0 budynku, poprzez schody w przejściu podziemnym prowadzące na peron, poprzez schody terenowe i ciąg pieszo-jezdny w częściach północno-wschodniej oraz południowo-zachodniej, a także windą znajdującą się przy wejściu północnym – zapowiada CPK. Układ peronów, torów czy wygląd stacji może jednak jeszcze ulec zmianie po dalszych analizach.
– Wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinków warszawskiego i łódzkiego linii 85 zostały złożone do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska we wrześniu 2022 r. Decyzje wydano w grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r., a obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową – przypomina spółka. Kolejnym krokiem będzie pozyskanie gruntów niezbędnych do poprowadzenia linii w nowym śladzie, umożliwiającym osiągnięcie prędkości eksploatacyjnej 300-320 km/h. W toku jest Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć. Zawieranie aktów notarialnych ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Połączenia: Ekspresy regionalne i lotniskowe
W Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy, przygotowywanym przez CPK z Ministerstwem Infrastruktury, PKP PLK, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego, założono, że na stacji w Brzezinach będą się zatrzymywały pociągi dwóch kategorii: AeroExpress Warszawa – Łódź oraz RegioExpress Skierniewice – Łódź i Łowicz – Łódź. Założenia dotyczące siatki połączeń będą jeszcze konsultowane z organizatorem przewozów pasażerskich (Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego).
Brzeziny to 12-tysięczne miasto satelickie Łodzi, oddalone od niej o 20 km, które nigdy w swojej historii nie miało dostępu do kolei (choć w latach 30. ubiegłego wieku zaawansowane były plany budowy linii tramwajowej do stolicy aglomeracji). Wykorzystanie planowanej linii dużych prędkości „Y” do zmiany tego stanu
rozważano od dawna, choć niektórzy mieszkańcy terenów, przez które linia ma przechodzić,
protestowali przeciw inwestycji.
Ministerstwo Infrastruktury oraz spółka CPK wskazywali tymczasem, że budowa linii oraz położonej na niej stacji przyniesie lokalnej społeczności duże korzyści, zdecydowanie przyspieszając dojazd do Łodzi oraz Warszawy. Na to samo wskazywała Łódzka Kolej Aglomeracyjna, której zarząd wielokrotnie wyrażał zainteresowanie uruchamianiem
kursujących przez Brzeziny regionalnych ekspresów.
Pierwsze pociągi – za 8 lat
Eksperci od początku byli lepszego zdania o planowanej stacji, niż podzieleni w tej sprawie mieszkańcy. – Moim zdaniem jest on [projekt budowy stacji w Brzezinach przyp. RK] wart rozważenia w kontekście łódzkiego ruchu aglomeracyjnego – mówił w sierpniu bieżącego roku
wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Jak wskazywał, linii będą mogły bezproblemowo korzystać pociągi o różnej prędkości maksymalnej i różnej liczbie zatrzymań. W Brzezinach zatrzymywałyby się tylko te wolniejsze – takie jak właśnie RegioExpress czy AeroExpress. Zwolennikiem inwestycji jest także dyrektor Instytutu Kolejnictwa
dr hab. inż. Andrzej Massel.
Linia kolejowa 85 na odcinku Warszawa – CPK – Łódź ma zostać oddana do użytku w 2032 r., wraz z otwarciem centralnego lotniska w Baranowie. Najszybsze pociągi będą pokonywały wskazany odcinek w ok. 40 minut (blisko dwukrotnie szybciej niż obecnie). Do 2035 r. ma natomiast powstać
przedłużenie trasy w kierunku zachodnim – do Wrocławia oraz planowane w okolicy Sieradza odgałęzienie do Poznania. Na razie prace budowlane rozpoczęły się przy łódzkim tunelu KDP (powstaje
komora startowa dla tarczy TBM).