Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego
wiz. CPK
Ponad 200 przedstawicieli kolejowych wykonawców, producentów oraz firm świadczących usługi projektowe i nadzoru inżynierskiego uczestniczyło w pierwszym spotkaniu plenarnym w ramach Forum Dialogu Technicznego CPK. W rozmowach z branżą kolejową udział wzięli m. in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury: pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek i wiceminister Piotr Malepszak oraz spółki CPK: prezes dr Filip Czernicki i członek zarządu ds. inwestycji kolejowych Piotr Rachwalski.

Forum Dialogu Technicznego to forma komunikacji spółki Centralny Port Komunikacyjny z branżą kolejową, która ma pomóc w określeniu kluczowych wyzwań i opracowaniu najlepszych rozwiązań w procesie inwestycyjnym budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Do spotkania inaugurującego Forum doszło z inicjatywy wiceministra infrastruktury Macieja Laska w ubiegłym roku. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku i partnerów branżowych, spółka CPK zaproponowała następnie szeroki zakres zagadnień, które poruszono podczas dzisiejszego spotkania – zaczynając od kwestii legislacyjnych i certyfikacyjnych, poprzez prace przygotowawcze i projektowe, aż po realizację robót budowlanych dla linii KDP i niezbędny do ich obsługi tabor.

W dzisiejszym spotkaniu wzięli udział m. in. przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń branżowych zrzeszających firmy z branży kolejowej: Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Railway Business Forum, Polskiego, Związku Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów, Polskiej Izby Kolei oraz Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców. – Zaprosiliśmy do rozmów szerokie spektrum organizacji, stowarzyszeń i producentów z branży kolejowej, tak by uzyskać możliwie jak najwięcej opinii i wniosków z doświadczeń płynących z ich codziennej działalności. Chcemy skonfrontować je z wyzwaniami i potrzebami, przed jakimi stoi nie tylko CPK, ale cała branża, w kontekście budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości – zadeklarował pełnomocnik rządu.

Prace na Forum Dialogu Technicznego pozwolą na szerokie zaangażowanie polskich firm z kolejowej branży budowlanej i projektowej w powstanie KDP. Wynikiem wspólnych rozmów będzie również określenie potrzeb kadrowych i kompetencji związanych z eksploatacją, utrzymaniem i diagnostyką linii dla KDP. To z kolei może dać uczelniom technicznym niezbędny impuls, do uruchamiania nowych kierunków kształcenia, tworzenia poligonów doświadczalnych, laboratoriów i centrów innowacji we współpracy z polskimi przedsiębiorcami. – Poszukujemy najlepszych rozwiązań, by uzyskać synergię między spółką CPK a branżą, a także by współpraca układała się bez przeszkód i pozwoliła zaangażować się w proces inwestycyjny jak największej liczbie polskich firm – podkreślił wiceminister Malepszak.

Spółka CPK nie po raz pierwszy angażuje się w dialog z partnerami gospodarczymi, licząc, że rozmowy pomogą określić kierunki rozwoju i wskażą potrzebne innowacje związane z budową i eksploatacją linii KDP. – CPK jest dla branży merytorycznym partnerem. Rozwijamy współpracę z uczelniami technicznymi. Mamy świadomość potrzeb i koniecznych zmian od kwestii prawnych po budowlane czy taborowe, których przeprowadzenie ułatwi powstanie Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Takie spotkania to ogromna szansa na pogłębienie współpracy na linii inwestor – wykonawca, określenie potencjalnych trudności i wypracowanie rozwiązań – zaznaczył prezes Czernicki.

Uczestnicy Forum wskazywali również na potrzebę stworzenia nowych regulacji prawnych oraz identyfikację ograniczeń formalnych na potrzeby wdrożenia technologii niestosowanych dotychczas w Polsce. Wymusi to w niedalekiej przyszłości opracowane dla nich stosownych regulacji niezbędnych w procesie certyfikacji linii kolejowych KDP i taboru. – KDP w polskich warunkach będzie nowością dla pasażerów i dla branży. Chcemy się dobrze przygotować i wszystko odpowiednio przebadać, żeby podróże koleją z prędkością do 350 km/h były nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne. Naszym celem jest uruchomienie pierwszego odcinka Warszawa – CPK – Łódź do 2032 roku – przypomniał członek zarządu CPK Piotr Rachwalski.

Dyskusje i prace odbywające się w ramach Forum Dialogu Technicznego podzielono na 13 tematycznych grup roboczych, które będą zajmowały się m. in. takimi zagadnieniami jak: warunki umów, przygotowania zamówień publicznych, projektowania i budowy według standardów BIM, grup technicznych – infrastruktury, sterowania i energii, kwestii certyfikacji, legislacji, kadr, taboru czy eksploatacji i utrzymania linii KDP. W skład grup roboczych wejdą eksperci CPK, PKP Polskich Linii Kolejowych, Instytutu Kolejnictwa oraz przedstawiciele rynku – firm i organizacji pracodawców oraz stowarzyszeń działających na rzecz budownictwa kolejowego.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Chopina i CPK: Ruch transferowy a rozbudowa portu

Infrastruktura

Lotnisko Chopina i CPK: Ruch transferowy a rozbudowa portu

Łukasz Malinowski 27 lutego 2025

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Infrastruktura

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny 22 lutego 2025

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Infrastruktura

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny 21 lutego 2025

Zobacz również:

Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi

Infrastruktura

Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi

Roman Czubiński 16 lutego 2025

CPK: Średnie miasta też skorzystają na KDP

Pasażer

CPK: Średnie miasta też skorzystają na KDP

Roman Czubiński 12 lutego 2025

Czechy: Przetarg na projektowanie KDP z Ostrawy do Polski

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Chopina i CPK: Ruch transferowy a rozbudowa portu

Infrastruktura

Lotnisko Chopina i CPK: Ruch transferowy a rozbudowa portu

Łukasz Malinowski 27 lutego 2025

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Infrastruktura

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny 22 lutego 2025

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Infrastruktura

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny 21 lutego 2025

Zobacz również:

Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi

Infrastruktura

Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi

Roman Czubiński 16 lutego 2025

CPK: Średnie miasta też skorzystają na KDP

Pasażer

CPK: Średnie miasta też skorzystają na KDP

Roman Czubiński 12 lutego 2025

Czechy: Przetarg na projektowanie KDP z Ostrawy do Polski

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5