Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Linia „Y” przyspieszy pociągi Warszawa – Wrocław jeszcze przed ukończeniem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
10-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Linia „Y” przyspieszy pociągi Warszawa – Wrocław jeszcze przed ukończeniem
fot. NicolasNCE, CC BY-SA 4.0
Nowe linie tworzące „komponent kolejowy” Centralnego Portu Komunikacyjnego mają być budowane w sposób, który pozwoli jak najszybciej wykorzystać ich poszczególne fragmenty do przyspieszenia podróży między miastami Polski. Dotyczy to zarówno linii kolei dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, jak i CMK Północ do Trójmiasta przez Płock – zapowiada spółka CPK.

Zarząd CPK zamierza podpisać umowę na budowę łódzkiego tunelu KDP około połowy bieżącego roku. Na przełomie 2025 i 2026 r. ma zostać ogłoszony przetarg na budowę odcinka Warszawa – CPK – Łódź, a jeśli zostanie sprawnie rozstrzygnięty – rozpoczęcie prac będzie mogło nastąpić jeszcze w roku 2026. Na przełomie 2027 i 2028 r. ma zacząć się budowa odcinka Sieradz – Poznań.

Jak największe skrócenie podróży jak najszybciej

Ważną rolę ma odegrać etapowanie prac. – Chcemy zacząć prace od newralgicznych odcinków w kierunku Wrocławia, których wczesne ukończenie i wpięcie w istniejącą sieć da cząstkową oszczędność czasu – stwierdził członek zarządu CPK Piotr Rachwalski. Oznacza to, że fragment z Sieradza w kierunku Wieruszowa i Kępna ma powstać szybciej od tego do Łodzi. Prace będą jednak prowadzone na wielu frontach równolegle.

Terminy oddania poszczególnych odcinków do użytku pozostają bez zmian: rok 2032 dla odcinka do Łodzi oraz 2035 dla obu odnóg biegnących dalej na zachód. – Mamy nadzieję, że prace budowlane potrwają 3 sezony, ale zakładamy margines na certyfikację. Mówimy w końcu o pierwszych takich liniach w Polsce – zastrzegł Rachwalski.

Odcinek Warszawa – Łódź zostanie podzielony realizacyjnie na co najmniej dwie części. Kosztów nie da się na razie określić. – Pierwsze przetargi wiele pokażą, jeśli chodzi o ceny – przewidywał członek zarządu.

Z Katowic do Czech, z CPK do Trójmiasta

Poza linią Y najbardziej zaawansowane prace trwają na odcinku Katowice – granica polsko-czeska (linia ma biec dalej do Ostrawy). – Inwentaryzacja przyrodnicza już jest, mamy też koncepcję programowo-przestrzenną, trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej – wyliczył Rachwalski. Choć projektowanie linii przebiegającej przez obszary cenne przyrodniczo jest trudne, odcinkowi temu przypisano duże znaczenie ze względu na jego przyszłą rolę nie tylko w połączeniach międzynarodowych, ale i dla ruchu krajowego z Mikołowa, Żor, Rybnika, Wodzisławia oraz Jastrzębia Zdroju. – Czesi też przystąpili do prac. Uzgadniamy z nimi sprawy związane z mostem granicznym – stwierdził.

Równolegle, zaraz po ukończeniu „Ygreka”, ma być realizowany fragment CMK Północ (CPK – Płock – Grochowalsk – Włocławek). Również dla niego trwają prace przygotowawcze. – To jedna z najbardziej zaawansowanych linii komponentu kolejowego. Dla odcinka I Płock – Włocławek – Lipno – wybraliśmy wariant inwestorski W41 – przypomniał Rachwalski. Elementem tego wariantu jest budowa łącznic na wszystkich skrzyżowaniach z liniami regionalnymi, co ma zwiększyć elastyczność sieci. Docelowo mają zostać wybudowane także odcinki Grochowalsk – Gdańsk i Grudziądz – Warlubie.

CMK Północ będzie elementem sieci TEN-T. – Zakładamy, że będzie to następny etap, realizowany między 2035 a 2040 r. Jeszcze nie ma decyzji, ale zaczniemy pewnie od odcinka CPK – Płock – ujawnił członek zarządu.

2032, 2035 – terminy bez zmian

– W programie wieloletnim zaproponowanym przez zarząd w obecnym składzie i zaakceptowanym przez rząd harmonogram został urealniony. Jest dziś ambitny, ale możliwy do wykonania: do końca 2032 r. powstanie odcinek Warszawa – Łódź. Dalszy ciąg do Poznania i Wrocławia będzie gotowy w roku 2035 – przypomniał zaktualizowany harmonogram prezes CPK dr Filip Czernicki.

– Linia „Y” – kluczowy, brakujący element polskiej sieci kolejowej. Połączymy nią 4 z 5 największych polskich miast. To pierwsza tego typu linia w Europie Środkowo-Wschodniej – i pierwsza od kilku lat nowa linia KDP w Europie – zaznaczył Rachwalski.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Impuls rozwojowy dotyczący CPK powinien pójść w kierunku Łodzi

Infrastruktura

Impuls rozwojowy dotyczący CPK powinien pójść w kierunku Łodzi

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 13 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Impuls rozwojowy dotyczący CPK powinien pójść w kierunku Łodzi

Infrastruktura

Impuls rozwojowy dotyczący CPK powinien pójść w kierunku Łodzi

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 13 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5