Nowe linie tworzące „komponent kolejowy” Centralnego Portu Komunikacyjnego mają być budowane w sposób, który pozwoli jak najszybciej wykorzystać ich poszczególne fragmenty do przyspieszenia podróży między miastami Polski. Dotyczy to zarówno linii kolei dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, jak i CMK Północ do Trójmiasta przez Płock – zapowiada spółka CPK.
Zarząd CPK zamierza podpisać
umowę na budowę łódzkiego tunelu KDP około połowy bieżącego roku. Na przełomie 2025 i 2026 r. ma zostać ogłoszony przetarg na budowę odcinka Warszawa – CPK – Łódź, a jeśli zostanie sprawnie rozstrzygnięty – rozpoczęcie prac będzie mogło nastąpić jeszcze w roku 2026. Na przełomie 2027 i 2028 r. ma zacząć się budowa odcinka Sieradz – Poznań.
Jak największe skrócenie podróży jak najszybciej
Ważną rolę ma odegrać etapowanie prac. – Chcemy zacząć prace od newralgicznych odcinków w kierunku Wrocławia, których wczesne ukończenie i wpięcie w istniejącą sieć da cząstkową oszczędność czasu – stwierdził członek zarządu CPK Piotr Rachwalski. Oznacza to, że fragment z Sieradza w kierunku Wieruszowa i Kępna ma powstać szybciej od tego do Łodzi. Prace będą jednak prowadzone na wielu frontach równolegle.
Terminy oddania poszczególnych odcinków do użytku pozostają bez zmian: rok 2032 dla odcinka do Łodzi oraz 2035 dla obu odnóg biegnących dalej na zachód. – Mamy nadzieję, że prace budowlane potrwają 3 sezony, ale zakładamy margines na certyfikację. Mówimy w końcu o pierwszych takich liniach w Polsce – zastrzegł Rachwalski.
Odcinek Warszawa – Łódź zostanie podzielony realizacyjnie na co najmniej dwie części. Kosztów nie da się na razie określić. – Pierwsze przetargi wiele pokażą, jeśli chodzi o ceny – przewidywał członek zarządu.
Z Katowic do Czech, z CPK do Trójmiasta
Poza linią Y najbardziej zaawansowane prace trwają na odcinku
Katowice – granica polsko-czeska (linia ma biec dalej do Ostrawy). – Inwentaryzacja przyrodnicza już jest, mamy też koncepcję programowo-przestrzenną, trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej – wyliczył Rachwalski. Choć projektowanie linii przebiegającej przez obszary cenne przyrodniczo jest trudne, odcinkowi temu przypisano duże znaczenie ze względu na jego przyszłą rolę nie tylko w połączeniach międzynarodowych, ale i dla ruchu krajowego z Mikołowa, Żor, Rybnika, Wodzisławia oraz
Jastrzębia Zdroju. – Czesi też
przystąpili do prac. Uzgadniamy z nimi sprawy związane z mostem granicznym – stwierdził.
Równolegle, zaraz po ukończeniu „Ygreka”, ma być realizowany fragment CMK Północ (CPK – Płock – Grochowalsk – Włocławek). Również dla niego trwają prace przygotowawcze. – To jedna z najbardziej zaawansowanych linii komponentu kolejowego. Dla odcinka I Płock – Włocławek – Lipno – wybraliśmy
wariant inwestorski W41 – przypomniał Rachwalski. Elementem tego wariantu jest budowa łącznic na wszystkich skrzyżowaniach z liniami regionalnymi, co ma zwiększyć elastyczność sieci. Docelowo mają zostać wybudowane także odcinki Grochowalsk – Gdańsk i Grudziądz – Warlubie.
CMK Północ będzie elementem sieci TEN-T. – Zakładamy, że będzie to następny etap, realizowany między 2035 a 2040 r. Jeszcze nie ma decyzji, ale zaczniemy pewnie od odcinka CPK – Płock – ujawnił członek zarządu.
2032, 2035 – terminy bez zmian
– W programie wieloletnim zaproponowanym przez zarząd w obecnym składzie i zaakceptowanym przez rząd harmonogram został urealniony. Jest dziś ambitny, ale możliwy do wykonania: do końca 2032 r. powstanie odcinek Warszawa – Łódź. Dalszy ciąg do Poznania i Wrocławia będzie gotowy w roku 2035 – przypomniał zaktualizowany harmonogram prezes CPK dr Filip Czernicki.
– Linia „Y” – kluczowy, brakujący element polskiej sieci kolejowej. Połączymy nią 4 z 5 największych polskich miast. To pierwsza tego typu linia w Europie Środkowo-Wschodniej – i pierwsza od kilku lat nowa linia KDP w Europie – zaznaczył Rachwalski.