Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z hiszpańską firmą inżynieryjną INECO na doradztwo techniczne przy projektowaniu i budowie Kolei Dużych Prędkości. Partner CPK ma bogate doświadczenie przy planowaniu, projektowaniu i budowie sieci KDP w Hiszpanii, która liczy prawie 4 tys. km linii szybkich kolei i jest obecnie najdłuższa w Europie.
W zakres umowy CPK i INECO wchodzą specjalistyczne konsultacje techniczne w sprawie rozwiązań stosowanych w projektach Kolei Dużych Prędkości (KDP), np. dotyczące budowy długich tuneli kolejowych, wdrażania systemu zasilania 2x25 kV AC, projektowania rozjazdów KDP, wdrażania systemu kierowania ruchem kolejowym ERTMS i certyfikacji linii.
Inżynierowie CPK i INECO mogą wymieniać doświadczenia m.in. podczas warsztatów technicznych online, w formie raportów technicznych i w trybie bieżących zapytań mailowych i telefonicznych. Kontrakt o wartości ok. 2 mln zł został zawarty na cztery lata.
INECO posiada ponad 30-letnie doświadczenie w branży KDP w Hiszpanii - na wszystkich etapach tamtejszych inwestycji: od studiów wykonalności i projektów budowlanych poprzez oddawanie linii do eksploatacji i kontrakty na utrzymanie sieci.
Poza Hiszpanią INECO pracuje obecnie przy innych projektach KDP, np. High Speed 2 w Wielkiej Brytanii i Rail Baltica na terenie Litwy, Łotwy i Estonii. Dla polskiego inwestora nie bez znaczenia jest fakt, że spółka posiada doświadczenie w zakresie projektowania i eksploatacji lotnisk pasażerskich oraz intermodalnych połączeń kolejowych z infrastrukturą lotniskową.
Umowa z INECO to kolejny etap działań z hiszpańskim przemysłem kolejowym. Spółka CPK współpracuje też z ADIF, czyli tamtejszym zarządcą infrastruktury kolejowej i jednym z najbardziej doświadczonych podmiotów tego typu w Europie. Efektem są m.in. warsztaty dotyczące liberalizacji rynku kolejowego oraz wymiana know-how w zakresie rozwiązań KDP, np. montażu torów, modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym i budowy infrastruktury telekomunikacyjnej.
Zgodnie z założeniami spółki CPK do 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP Warszawa – Łódź, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu lotniczego na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki tzw. linii Y, czyli Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań, powstaną do 2035 r. W sumie daje to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi prac przygotowawczych i budowlanych.
Jednocześnie trwa analiza, prowadzona przez spółkę CPK, Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK (zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce), proponowanych korytarzy kolejowych. Celem tych działań jest określenie kierunków dalszego rozwoju całej sieci kolejowej w Polsce. Zakończenie analiz planowane jest na IV kwartał 2025 r. Uwzględnią one także wyniki prowadzonych obecnie - m.in. z pasażerami, przewoźnikami i organizatorami transportu publicznego - konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.