Inaczej, niż za pierwszym razem, pojawili się chętni na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, ale nawet najtańsza propozycja przewyższa kosztorys przeszło dwukrotnie. Podziemne prace są niezbędne, by można było zacząć budowę tunelu KDP pod centrum miasta. Nie wiadomo na razie, co zrobi dalej zamawiający – spółka CPK.
Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to 67 672 269,47 zł brutto. Tańszy z oferentów – Keller Polska – oczekuje tymczasem za swoje usługi 152 017 190,33 zł. Jeszcze droższa jest oferta konsorcjum PBDiM Mińsk Mazowiecki oraz Soletanche Polska (210 330 000 zł).
CPK: Opóźnienie nam nie grozi– Postępujemy w sposób profesjonalny, dlatego na tym etapie nie będziemy spekulować. Na razie bez zbędnej zwłoki badamy ważność ofert. Po stwierdzeniu, czy co najmniej jedna z ofert jest ważna, podejmiemy decyzję, co dalej z tym postępowaniem i czy będziemy podpisywali umowę – zapowiada rzecznik CPK Konrad Majszyk. Jak zapewnia, fakt przekroczenia kosztorysu nie opóźni samej budowy tunelu. – Przetarg dotyczy jedynie części prac przygotowawczych. W prowadzonych postępowaniach staramy się uwzględniać konieczność ich ponownego przeprowadzania, ewentualne protesty oferentów itd. W przypadku Łodzi wszystkie dotychczasowe działania prowadzimy bez opóźnień i zgodne z przyjętymi harmonogramami – podkreśla.
Przedmiot zamówienia to budowa kanalizacji kablowej, będącej częścią zasilania podstacji trakcyjnej dla odcinka linii kolejowej 85 (tunel dużych prędkości, łączący podziemny dworzec Łódź Fabryczna z linią 14 w rejonie osiedla Retkinia). Wykonawca będzie musiał też przebudować posadowienie (wzmocnić fundamenty) położonego obok dworca budynku Łódzkiego Domu Kultury, sieci i przyłącze ciepłownicze, wodociągowe, przyłącze teletechniczne i sieć elektroenergetyczną. Operacja będzie trudna pod względem technicznym i organizacyjnym (ŁDK znajduje się w ścisłym centrum Łodzi, w otoczeniu wielu innych budynków).
Trwa przetarg na budowę komórJest to już druga próba znalezienia wykonawcy. Do udziału w pierwszym przetargu
nikt się nie zgłosił. – Wsłuchując się w głosy potencjalnych oferentów, zmodyfikowaliśmy m. in. warunki dotyczące okresu, w jakim badamy ich doświadczenie. Złagodziliśmy np. wymagania przetargowe dotyczące robót, jakie wykonawca miał wykonać samodzielnie – mówił nam wtedy rzecznik CPK. Wyznaczony pierwotnie na 17 lutego termin został przełożony z powodu dużej liczby pytań.
Harmonogram przewiduje rozpoczęcie prac przygotowawczych jeszcze w bieżącym roku, a drążenia tunelu – w przyszłym. CPK ogłosił już
przetarg na budowę komory startowej i końcowej dla tarczy TBM, niebawem należy się też spodziewać postępowania na samo drążenie tunelu. Cała podziemna linia ma być gotowa w roku 2027.