Już w 2021 r. CPK zleciło opracowanie studium dla nowej linii kolejowej przez Zamość i Tomaszów Lubelski do przygranicznego Bełżca (tzw. Szprycha nr 5). Później podpisano także porozumienie z Kolejami Ukraińskimi zakładające współpracę na rzecz budowy kolei dużych prędkości pomiędzy oboma państwami. Prac nad studium jednak nie ukończono, a decyzji o tym jak ma wyglądać infrastruktura kolejowa pomiędzy Polską a Ukrainą nie została jeszcze podjęta.
Na początku 2023 r. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisał porozumienie o współpracy z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznyca). Jednym z najważniejszych celów, jakie stawia to podpisane na trzy lata porozumienie (nadal obowiązuje), jest rozwój nowych połączeń transgranicznych w europejskim rozstawie torów 1435 mm, w szczególności
budowa linii kolei dużych prędkości (KDP) łączących oba kraje.
W maju 2023 r. CPK poinformowało zaś o tym, że planowane jest
przygotowanie postępowania na studium wykonalności transgranicznej linii kolei dużych prędkości, które uwzględni wyniki przeprowadzonych już przez spółką analiz po stronie polskiej.
Chodzi tutaj o rozpoczęte w 2021. prace związane z opracowaniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla zadania: „Budowa linii kolejowych: nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec”, czyi tzw. Szprychy nr 5. Budowa tej linii pozwoliłaby na znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Lwowem.
CPK kończy umowęPrac nad STEŚ dla linii nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec nie udało się jednak doprowadzić do końca. CPK ostatecznie odstąpiło od umowy z konsorcjum Egis Rail i JAF-Geotechnika, które realizowało te prace. – Wykonawca nie dostarczył w umownym terminie dokumentacji przewidzianej w Opisie Przedmiotu Zamówienia, została podjęta decyzja o odstąpieniu od umowy – pisze biuro prasowe CPK.
Zgodnie z przyjmowanymi w 2021 r. założeniami prace budowlane na odcinku między Trawnikami i Zamościem miały ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r. Budowa odcinka do Bełżca miała zaś ruszyć w 2029 r.
Trasa miała być przystosowana do prędkości 250 km/h i umożliwiać jej podniesienie w przyszłości.
Trwają analizy. Decyzja o linii do Ukrainy do końca 2025 r.
Jak udało się nam dowiedzieć obecnie spółka CPK prowadzi wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i PKP PLK prace nad „Zintegrowaną Siecią Kolejową”, które mają na celu analizę przyjętych i nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych w zakresie m.in. spodziewanej liczby pasażerów, ruchu pociągów i parametrów technicznych. – Prace te realizujemy we współpracy z PLK i przy udziale interesariuszy branżowych i samorządowych, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2025 r. – informuje CPK.
Co istotne działania te
nie dotyczą podstawowego ciągu Linii „Y” (Warszawa – Łódź –Wrocław/Poznań). W zakresie pozostałych ciągów wspomniana ewaluacja będzie postawą do podejmowania decyzji dotyczących kierunków i kolejnych priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozwoju infrastruktury transportu kolejowego.
– Działanie to będzie dotyczyło również połączenia Lublin – Lwów poprzez nową linię kolejową. Patrzymy na to połączenie perspektywicznie, widząc potencjał w integracji transportowej i gospodarczej z Ukrainą – zaznacza CPK.
Spółka podkreśla także, że projekt tej linii nie został wykluczony z przygotowań do realizacji, ale dopóki nie zostaną zakończone wspomniane analizy nie można potwierdzić, że będzie realizowany w kształcie, w jakim był pierwotnie planowany. – Z decyzjami dotyczącymi tej linii musimy jednak poczekać na zakończenie prac prowadzonych wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i PKP PLK – wyjaśnia CPK.