Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Co z połączeniem lotniska z Krakowem i Katowicami?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Co z połączeniem lotniska z Krakowem i Katowicami?
fot. CPK
Z prognoz CPK wynika, że popyt na bezpośrednie podróże z Krakowa i Katowic do CPK nie będzie istotny. Budowa łącznika między CPK a Centralną Magistralą Kolejową (CMK) w pierwszym etapie realizacji projektu budowy kolei dużych prędkości nie będzie priorytetem, ale inwestycja ta zostanie zapewne w przyszłości zrealizowana.

Od kilku tygodni wiemy już, że rząd Donalda Tuska będzie realizował projekt CPK, ale w odchudzonym wariancie. Zmiany te będą dotyczyły m.in. inwestycji kolejowych na terenie kraju oraz w obszarze samego węzła lotniskowego. Rząd zakład, że odcinek KDP z Warszawy do Łodzi zostanie oddany do użytku w roku 2032, a cały ciąg “Y” do Wrocławia i Poznania w 2035 roku.

Sporo emocji wzbudziła przy tym informacja, że przynajmniej początkowo nie będzie bezpośredniego połączenia pomiędzy Krakowem i Katowicami a CPK. Udało się nam uzyskać szczegółowe informacje w tej sprawie.

Mieszkańcy Krakowa i Katowic nie będą jeździć na CPK

Jak poinformowało nas CPK według prowadzonych przez spółkę analiz w horyzoncie roku 2040 podróże w kierunku Warszawy stanowić będą ok. 1% wszystkich podróży międzygminnych odbywanych przez mieszkańców Katowic i Krakowa (poza granice administracyjne tych miast), zaś w relacji z lotniskiem CPK prognozowany udział podróży z Katowic i Krakowa w roku 2040 oscylować będzie na poziomie 0,35% względem wszystkich podroży międzygminnych odbywanych przez mieszkańców tych miast.

– Uruchomienie takich linii komunikacyjnych jest analizowane po wybudowaniu łącznicy z CMK do CPK. Do czasu budowy tej łącznicy jazda z Krakowa i Katowic w kierunku lotniska CPK z przesiadką w Warszawie Zachodniej będzie najszybszą opcją podróży – podkreśla biuro prasowe CPK.

Podczas posiedzenia senackiej komisji infrastruktury, które miało miejsce 23 lipca tego roku, wiceminister Piotr Malpeszak mówił, że łącznica jest jednym z podstawowych elementów planowanego węzła CPK, ale sam węzeł nie był jeszcze analizowany. – Nie wchodziliśmy jeszcze w kwestie węzłowe. Ten element widzimy jako bardzo zasadny. To jest rezerwa jeszcze z czasów gierkowskich – przypominał Malepszak.

Decyzja w sprawie łącznicy w 2025 r.

Według założeń Programu Wieloletniego na lata 2024-2030, który został przyjęty uchwałą Rady Ministrów 24 października 2023 r., połączenia CPK z CMK-Północ oraz do istniejącej CMK w kierunku Krakowa i Katowic miały być zrealizowane po 2030 r. ¬– Zasadność budowy poszczególnych łącznic w obrębie węzła CPK wraz z terminami oddania ich do eksploatacji jest obecnie rozpatrywana w ramach prac nad nowym Programem Wieloletnim na lata 2024-2030 – podkreśla CPK.

– Budowa łącznicy CMK i CPK (po śladzie CMK Północ) nie jest elementem ściśle skorelowanym z budową CMK Północ. Każdy dodatkowy element węzła może być realizowany niezależnie od siebie – dodaje CPK.

Spółka zaznacza przy tym, że podstawą decyzji dotyczących poszczególnych łącznic będą rozpoczynające się analizy proponowanych korytarzy kolejowych, których celem jest określenie kierunków dalszego rozwoju całej sieci kolejowej w Polsce. Zakończenie tych działań planowane jest na IV kwartał 2025 r. – Wspomniane analizy uwzględnią także wyniki prowadzonych obecnie, m.in. z przewoźnikami i organizatorami transportu publicznego, konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) – zaznacza CPK.

Kraków i Katowice w HRJ

Jeśli chodzi o sam Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) to powstaje on na okres 2030-2040, a proces jego konsultacji właśnie ruszył. Każdy rok będzie wariantowany m.in. w zależności od dostępnej infrastruktury, a to oznacza, że połączenia bezpośrednie z Krakowa i Katowic do CPK zostaną w jego ramach uwzględnione.

– W ramach analiz rozkładu jazdy w innych horyzontach czasowych badana jest możliwość wprowadzenia bezpośrednich połączeń z Krakowa i Katowic przy założeniu wybudowania łącznicy z CMK do CPK. Przygotowywane są predefiniowane trasy pociągów, czyli zabezpieczane są tzw. „sloty” tak, aby szybkie pociągi mogły zostać w tych relacjach uruchomione – zaznacza CPK. Przy okazji spółka przypomina, że w ramach konsultacji ze stroną publiczną każdy będzie mógł zgłosić uwagi.

Na razie nie dowiem się więc kiedy łącznica zapewniająca możliwość bezpośrednich podróży z Krakowa i Katowic do CPK powstanie, ale dostajemy bardzo mocne sygnały, że wcześniej czy później zostanie ona zrealizowana. Na decyzje będziemy musieli poczekać do końca następnego roku. Szans na to, że z Krakowa i Katowic dojedziemy do CPK bezpośrednio w dniu otwarcia lotniska nie ma.

Zintegrowana sieć kolejowa

Od CPK dowiadujemy się także, że spółka rozpoczęła wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i PKP PLK prace nad „Zintegrowaną Siecią Kolejową”, które mają na celu analizę przyjętych i nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych w zakresie m.in. spodziewanej liczby pasażerów, ruchu pociągów i parametrów technicznych. – Ich celem jest określenie, jak powinna rozwinąć się sieć kolejowa w Polsce, w tym np. w jaki sposób zostanie obsłużony ruch pasażerów z Warszawy w kierunku Kielc czy Rzeszowa. Prace te będziemy prowadzić we współpracy z PKP PLK, przy udziale interesariuszy branżowych i samorządowych, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2025 r. – wyjaśnia CPK.

W ramach tych prac zostaną także uszczegółowione i doprecyzowane wstępne prace analityczne, których efektem było pokazanie w lipcu schematu prezentującego relacje w jakich będzie można podróżować w czasie ok. 3,5 godz. lub 100 minut.

Wspólne prace CPK i PKP PLK to pozytywna zmiana po ostatnich latach, kiedy spółki podlegające różnym resortom pozostawały w konflikcie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CMK Północ. Jest wariat wariant inwestorski linii do Płocka i Włocławka

Infrastruktura

CMK Północ. Jest wariat wariant inwestorski linii do Płocka i Włocławka

Centralny Port Komunikacyjny 23 sierpnia 2024

Malepszak: Wciąż jest szansa na stację w Brzezinach

Infrastruktura

Malepszak: Wciąż jest szansa na stację w Brzezinach

Roman Czubiński 22 sierpnia 2024

Malepszak: CEF głównym unijnym źródłem finansowania CPK

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

CMK Północ. Jest wariat wariant inwestorski linii do Płocka i Włocławka

Infrastruktura

CMK Północ. Jest wariat wariant inwestorski linii do Płocka i Włocławka

Centralny Port Komunikacyjny 23 sierpnia 2024

Malepszak: Wciąż jest szansa na stację w Brzezinach

Infrastruktura

Malepszak: Wciąż jest szansa na stację w Brzezinach

Roman Czubiński 22 sierpnia 2024

Malepszak: CEF głównym unijnym źródłem finansowania CPK

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5