Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK publikuje Białą Księgę rozwoju kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK publikuje Białą Księgę rozwoju kolei
fot. CPK
Polską kolej czekają w perspektywie 2030 roku istotne zmiany. Co ważne, należy spodziewać się, że każda z nich będzie pozytywna i stworzy szansę na lepszą realizację potencjału kolei - przewiduje spółka CPK.

Jak podaje CPK, budowa nowych linii KDP w ramach Programu Kolejowego CPK w połączeniu z zakończeniem modernizacji kluczowych istniejących odcinków linii kolejowych w Polsce pozwoli na znaczące skrócenie czasu przejazdu w wielu krajowych i międzynarodowych relacjach dalekobieżnych. Nowe linie KDP nie tylko zwiększą istniejącą przepustowość linii kolejowych w Polsce, ale dzięki przesunięciu części relacji dalekobieżnych na linie KDP uwolnione zostaną przepustowości na istniejących. Będą one mogły przyjąć więcej pociągów o charakterze regionalnym i lokalnym oraz pociągów towarowych.

Liberalizacja rynku przewozów dalekobieżnych – dzięki procesom konkurencyjnym – spowoduje zwiększenie liczby oferowanych połączeń kolejowych oraz spadek cen biletów. Zainteresowanie koleją będzie ponadto rosło w miarę wzmacniania się trendów zrównoważonej mobilności oraz działań inwestycyjnych, które stawiają użytkowników kolei (podróżnych oraz właścicieli ładunków) w centrum uwagi.


Każdy z tych elementów samodzielnie stworzy nową jakość na kolei - pisze CPK. Dzięki efektom synergicznym zmieni się logika funkcjonowania uczestników rynku kolejowego tworząc „nowe otwarcie” dla kolei. Obserwując analogiczne procesy zachodzące w innych krajach Unii Europejskiej, można przypuszczać, że kolej stanie się mniej instytucjonalna, a bardziej biznesowa, w sposób podobny do tego, jak w ostatnich latach przeobraził się sektor lotniczy.  

Polska kolej ma potencjał do przewożenia istotnie większej niż obecnie liczby pasażerów i ładunków​,​ wypełniając cele UE związane z dążeniem do zrównoważonego transportu. Wzrost przewozów w ostatnich latach jest zauważalny, lecz na tle innych krajów ​wciąż ​mało jeździmy i wozimy koleją, a wzrosty przewozów w transporcie drogowym są większe.

Mając na względzie kosztochłonność infrastruktury kolejowej oraz czasochłonność procesów inwestycyjnych i organizacyjnych można stwierdzić, że czas zmian, czyli 2030 rok, nie jest odległą przyszłością, lecz nadejdzie „za chwilę”. Kierunkowe decyzje podejmowane dzisiaj będą miały bezpośredni wpływ na to, jak mocno potencjał tych pozytywnych zmian zostanie wykorzystany i czy rzeczywiście będziemy mieli do czynienia ze znaczącym wzrostem przewozów kolejowych - czytamy.

- Potrzebny jest więc oparty na dogłębnej analityce, wiedzy i liczbach spójny plan, który ułatwi procesy decyzyjne. Plan, który na poziomie całej sieci kolejowej będzie łączył w sobie infrastrukturę i rozkład jazdy. Plan, który będzie usytuowany pomiędzy obowiązującymi dokumentami strategicznymi a pojedynczymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi i który – łącząc obie rzeczywistości – będzie stanowił element dziś nieobecny w planowaniu rozwoju kolei, ale pasujący jak brakujący element do układanki - pisze CPK.

W Spółce CPK wypracowano kompleksowe podejście analityczno-planistyczne, oparte na zaawansowanych narzędziach analityki transportu. Narzędzia te wykorzystywane są nie tylko podczas prowadzenia prac studialnych nad poszczególnymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi Programu Kolejowego CPK, ale również posłużyły do wypracowania koncepcji rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych (intermodalnych).

Kompleksowe planowanie w ramach Programu Kolejowego CPK obejmuje:
Wszystkie powyższe elementy zostały ujęte w proces, który wykonywany w iteracyjny sposób pozwala na zaplanowanie efektywnego systemu transportu kolejowego. Pozwala on na uzyskanie odpowiedzi na kluczowe pytania: dokąd pasażerowie i ładunki będą się przemieszczać? Jaka będzie skala przewozów? Czy infrastruktura będzie wystarczająca do potrzebnego im rozkładu jazdy? Dzięki temu możliwe jest zapewnienie spójności założeń przewozowych i inwestycyjnych dla pojedynczych linii kolejowych, a po ich realizacji – uzyskanie skokowego efektu wzrostu przewozów. Pozwala ​to​​ ​uniknąć przewymiarowania lub niedoinwestowania infrastruktury oraz ustalać priorytety inwestycyjne w oparciu o wiedzę i liczby - informuje spółka.


Korzyści z realizacji tak zaplanowanego i uporządkowanego procesu odniosą wszyscy uczestnicy rynku. Pasażerowie otrzymają czytelny, wygodny i cykliczny rozkład jazdy oraz wysokiej jakości infrastrukturę stacji i węzłów przesiadkowych. Nadawcy ładunków otrzymają większe i stabilne możliwości przewozowe oraz infrastrukturę intermodalną. Organizatorzy przewozów na poziomie krajowym, samorządowym i lokalnym będą mogli synchronizować swoje działania w oparciu o spójne sieciowe założenia. Inwestycje będą miały precyzyjnie określony cel i potrzeby funkcjonalne. Jest ​to​​ możliwe po zastosowaniu podejścia do planowania inwestycji taborowych i infrastrukturalnych na podstawie dobrze zdefiniowanych potrzeb.


Jednocześnie każd​e​​ ​z wymienionych koncepcji i narzędzi stanowi wyodrębnioną część, która jest rozwijana i doskonalona w wewnętrznym zespole doświadczonych ekspertów. Katalog ich zastosowań jest o wiele szerszy niż tylko​ ​planowani​e​ na poziomie sieciowym. Większość z narzędzi i koncepcji została już wdrożona jako funkcjonujący, kompletny element wykorzystywany w procesie przygotowawczym kolejowych przedsięwzięć inwestycyjnych CPK, pozostała część znajduje się w fazie zaawansowanych prac realizacyjnych. Opracowany przez ekspertów CPK Pasażerski Model Transportowy już dziś w swoich pracach wykorzystuje 50 interesariuszy.

Jak podsumowuje CPK, Biała Księga Rozwoju Kolei nie jest dokumentem strategicznym tworzącym normy prawne. Nie ma w niej również gotowych odpowiedzi na pytania: czy i kiedy dane przedsięwzięcie inwestycyjne powinno być realizowane? oraz jaki powinien być jego zakres rzeczowy i finansowy? Dokument świadomie pomija także aspekty technicznego projektowania inwestycji kolejowych oraz ich środowiskowo-społecznego oddziaływania. Są one już dobrze opisane i uregulowane - zachęca spółka do pobrania dokumentu. Jest on dostępny w tym miejscu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 17 stycznia 2024

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Infrastruktura

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Roman Czubiński 16 stycznia 2024

Zobacz również:

CPK złożyło zawiadomienie do prokuratury na PKP PLK!

Prawo i polityka

CPK złożyło zawiadomienie do prokuratury na PKP PLK!

Łukasz Malinowski 15 lutego 2024

Tusk atakuje wydatki na CPK. Duda: Inaczej się nie dało

Prawo i polityka

CPK wraca do MI. Resort chce nowych pracowników i większych środków

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 17 stycznia 2024

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Infrastruktura

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Roman Czubiński 16 stycznia 2024

Zobacz również:

CPK złożyło zawiadomienie do prokuratury na PKP PLK!

Prawo i polityka

CPK złożyło zawiadomienie do prokuratury na PKP PLK!

Łukasz Malinowski 15 lutego 2024

Tusk atakuje wydatki na CPK. Duda: Inaczej się nie dało

Prawo i polityka

CPK wraca do MI. Resort chce nowych pracowników i większych środków

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5