Partnerzy serwisu:
Pasażer

CPK bez mazowieckich pociągów regionalnych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
CPK bez mazowieckich pociągów regionalnych
fot. Janusz Jakubowski, Flickr
Samorząd województwa mazowieckiego poinformował, że nie planuje uruchamiania połączeń kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Duże lotnisko będzie więc obsługiwane głównie przez przewoźników dalekobieżnych. W taborze KM nie pojawią się zaś dodatkowe pojazdy przeznaczone do kursowania na nowej trasie.

Mimo istotnych wątpliwości, jakie pojawiły się wokół projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego po zmianie rządu w 2023 r., aktualne założenia władz centralnych mówią o kontynuacji budowy dużego hubu przesiadkowego. Jego ważną częścią ma być także stacja kolejowa przy nowej linii. Co do zasady mają tam docierać pociągi dalekobieżne, w tym obsługujące relacje Warszawa – Łódź – Wrocław i Warszawa – Łódź – Poznań.

Do istniejących lotnisk dowożą Koleje Mazowieckie

Lotnisko wraz z uzupełniającą je infrastrukturą komunikacji naziemnej mają powstać w południowej części województwa mazowieckiego. Dziś region jest organizatorem połączeń na lotniskowej linii kolejowej biegnącej do podziemnego przystanku Warszawa Port Lotniczy przy lotnisku im. F. Chopina w Warszawie. Samorządowa spółka Koleje Mazowieckie realizuje też przewozy autobusowe pomiędzy stacją kolejową Modlin a tamtejszym lotniskiem.

W przyszłości do Portu Lotniczego Warszawa-Modlin mają dotrzeć także pociągi dotowane z budżetu regionu. Trwają przygotowania do budowy nowej trasy kolejowej, którą najprawdopodobniej obsłużą KM. Samorząd nie będzie natomiast finansował kursów na projektowanej trasie do CPK.

Województwo nie zainwestuje w tabor na nowe linie

– Aktualnie samorząd województwa nie planuje uruchamiania połączeń kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Dodaje, że w związku z tym w obecnych założeniach nie ma zakupu taboru, który miałby zostać przeznaczony do obsługi nowego odcinka. Najprawdopodobniej między Warszawą a CPK będą zatem kursować wyłącznie pociągi finansowane z budżetu centralnego bądź uruchamiane komercyjnie (na własne ryzyko biznesowe) przez przewoźników.

Sytuacja transportowa nowego portu lotniczego będzie zatem inna niż istniejącego lotniska na warszawskim Okęciu. Tam docierają bowiem wyłącznie pociągi przewoźników samorządowych (KM i SKM Warszawa). Kursy PKP Intercity były realizowane w relacji do i z Łodzi wyłącznie przez kilka miesięcy na przełomie roku 2019 i 2020.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5