Dynamicznie rośnie transport i przeładunek produktów z Chin i wszystko wskazuje na to, że wymiana handlowa na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku będzie jeszcze większa.
Blisko pięć lat temu zainicjowano projekt przepływu towarów Nowym Jedwabnym Szlakiem i uruchomiono pierwsze połączenie Łódź-Chengdu. Nowy Jedwabny Szlak stworzył nieznane dotąd możliwości i korzystnie wpłynął na rozwój wielu firm. Spedcont, wchodzący w skład Grupy Pekaes, od kilku lat obsługuje na swoim terminalu w Łodzi kontenery przyjeżdżające do Polski, jak i wyjeżdżające z naszego kraju do Chin.
Ciągły wzrost zainteresowania przewozami do Chin
– Pierwszy pociąg z Łodzi do chińskiego Chengdu wyjechał w 2013 roku. Transporty kolejowe z Chin odbywały się raz w tygodniu i obejmowały wyłącznie import. Obecnie terminal Spedcont w Łodzi obsługuje transporty w obu kierunkach. W 2016 roku do naszego terminala przyjechało i wyjechało 250 pociągów, natomiast w roku 2017 było ich już 500. W tym roku wyniki zapowiadają się obiecująco, spodziewamy się, że padnie kolejny rekord – stwierdził Marcin Dobruchowski, prezes zarządu Spedcont.
W ciągu pięciu lat zwiększył się wolumen połączeń między Polską i Europą a Chinami. Obecnie wszystkie pociągi jadące z Chin w kierunku Europy przejeżdżają przez nasz kraj. Każdy załadowany towarem kontener jest wyposażony w nadajnik GPS, dzięki czemu transport jest monitorowany na całej trasie.
Terminal się rozwijaGrupa Pekaes rozwija także współpracę w zakresie usług celnych i drobnicy kolejowej na trasie Chiny-Europa-Chiny.
– Przez ostatnie pięć lat zainwestowaliśmy znaczne środki, aby dostosować się do szybko zmieniających się warunków na rynku i móc przyjmować coraz większy wolumen towarów z Chin. Zaproponowaliśmy stronie chińskiej kompleksową usługę łączącą w sobie obsługę celną, obsługę terminalową, transport drogowy krajowy i międzynarodowy – powiedział Maciej Bachman, prezes zarządu Pekaes.
Łódzki terminal to obecnie jeden z największych tego typu obiektów w Polsce. Spółka zakończyła kolejny etap jego rozbudowy polegającego na zwiększeniu placu składowego o 2,5 ha oraz uruchomieniu kolejnej suwnicy kontenerowej. Zwiększono także flotę naczep podkontenerowych.
Z myślą o rozwoju przewozów kontenerowych polscy operatorzy coraz bardziej inwestują w zakup wagonów-platform. Np.
PKP Cargo w niedalekiej przyszłości kupi ponad 900 takich wagonów.