Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Coraz więcej województw z Kontraktami Terytorialnymi i zatwierdzonymi programami operacyjnymi

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew, Rynek Infrastruktury / Newseria.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Coraz więcej województw z Kontraktami Terytorialnymi i zatwierdzonymi programami operacyjnymi
Dziś upływa termin nadsyłania ostatecznych projektów regionalnych programów operacyjnych polskich województw w ramach szybkiej ścieżki negocjacji z Brukselą. Korzysta z niej siedem województw. Dziewięć województw ma już też kontrakty terytorialne podpisane z rządem. Na duże finansowanie mogą liczyć projekty transportowe, a szczególnie inwestycje w kolej.

‒ Obecnie dzieją się równolegle dwie rzeczy. Z jednej strony mamy negocjacje kontraktów regionalnych między rządem a samorządem. Z drugiej strony samorządy negocjują regionalne programy operacyjne z Komisją Europejską. Te drugie negocjacje są ważniejsze, bo tam decydują się pewne poziomy finansowania w różnego rodzaju dziedzinach – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Do tej pory ostateczne projekty kontraktów regionalnych do Brukseli przesłały województwa dolnośląskie, lubelskie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie oraz zachodniopomorskie, a dziś zrobi to wielkopolskie. Projekty mogą zostać zatwierdzone jeszcze w tym roku, co pozwoli na ogłoszenie pierwszych konkursów w pierwszym kwartale 2015 r. Łącznie wszystkie 16 województw ma do dyspozycji ponad 31,2 mld euro. Najwięcej – prawie 3,5 mld euro – trafi na Śląsk; najmniej (900 mln euro) do województwa lubuskiego.

Równolegle trwają negocjacje kontraktów terytorialnych, które określają współpracę rządu z samorządami przy alokacji środków unijnych przeznaczonych dla Polski. Zostały one już zawarte dla województwa śląskiego, podlaskiego, lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego oraz zachodniopomorskiego.

‒ Finansowanie dróg i kolei to jest nasz priorytet, to są wartościowo największe programy finansowane ze środków unijnych. Jest duży nacisk Komisji Europejskiej na inwestycje kolejowe, ponieważ kolej jest dużo bardziej ekologiczna niż transport drogowy – mówi Klepacki.

W ostatnich latach większość inwestycji infrastrukturalnych była współfinansowana z środków unijnych. Dotyczy to nawet ponad 90% projektów. Wiceminister podkreśla, że fundusze europejskie już wywołały silny, pozytywny impuls, a nowa perspektywa budżetowa będzie nadal napędzać dynamikę inwestycji.

‒ Na pewno najistotniejszy dla nas jest program Connecting Europe Facility. W jego ramach będą finansowane linie kolejowe i drogowe, które wpisują się w dwa główne korytarze transportowe biegnące przez Polskę, czyli z zachodu na wschód, do Łotwy, Litwy i Estonii, oraz korytarz północ-południe, czyli z polskich portów do portów adriatyckich. Tam te inwestycje będą rozlokowane – zapowiada Klepacki.

Dodaje, że w poprzedniej perspektywie duży nacisk był kładziony na transport kolejowy pasażerski. Dzięki temu udało się rozpocząć i przeprowadzić wiele modernizacji linii kolejowych, a także wymienić tabor zarówno przewoźników regionalnych, jak i PKP Intercity. Jednym z najbardziej widocznych i odczuwalnych dla pasażerów efektów tych inwestycji będzie wprowadzenie 14 grudnia pociągów Pendolino.

Klepacki przypomina, że to jednak nie jedyny projekt. Zapewnia, że na koniec przyszłego roku, po zamknięciu finansowania z perspektywy 2007-2013, nowy lub gruntownie zmodernizowany tabor będzie stanowił 70% pojazdów PKP Intercity. W rozpoczynającej się perspektywie na większe wsparcie mogą jednak liczyć te projekty, które wiążą się z poprawą warunków przewoźników towarowych.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

Prawo i polityka

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

wu, Rynek Kolejowy 25 listopada 2014

Co w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza?

Infrastruktura

Co w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza?

wu, Rynek Kolejowy 26 listopada 2014

Jest Kontrakt Terytorialny dla woj. podkarpackiego

Biznes

Jest Kontrakt Terytorialny dla woj. podkarpackiego

ew, Rynek Infrastruktury 15 grudnia 2014

Wszystkie Kontrakty Terytorialne podpisane

Prawo i polityka

Lubelski kontrakt terytorialny dla kolei

Prawo i polityka

Lubelski kontrakt terytorialny dla kolei

jar, Rynek Kolejowy 14 stycznia 2015

Zobacz również:

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

Prawo i polityka

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

wu, Rynek Kolejowy 25 listopada 2014

Co w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza?

Infrastruktura

Co w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza?

wu, Rynek Kolejowy 26 listopada 2014

Jest Kontrakt Terytorialny dla woj. podkarpackiego

Biznes

Jest Kontrakt Terytorialny dla woj. podkarpackiego

ew, Rynek Infrastruktury 15 grudnia 2014

Wszystkie Kontrakty Terytorialne podpisane

Prawo i polityka

Lubelski kontrakt terytorialny dla kolei

Prawo i polityka

Lubelski kontrakt terytorialny dla kolei

jar, Rynek Kolejowy 14 stycznia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5