Węglik krzemu (SiC) jest obecnie jedną z najbardziej perspektywicznych technologii w obszarze energoelektroniki dużych mocy, a zwłaszcza w transporcie kolejowym, tramwajowym i w autobusach elektrycznych. W ostatnich miesiącach Medcom w coraz większym tempie wprowadza własne produkty SiC na rynek. Czy zapowiadana od kilku lat rewolucja technologiczna staje się faktem?
Kilka dni temu warszawski producent poinformował, że japońska firma Toyo Electric wykorzysta najnowsze przetwornice Medcom w technologii SiC w pojazdach szynowych, przeznaczonych do oczyszczania torowiska tramwajowego w Sapporo. Przetwornice SiC o mocy 50 kW znajdą się również w 50 tramwajach
Moderus Gamma produkowanych przez Modertrans dla Poznania. Pierwsze dwa zestawy urządzeń zostały już dostarczone, a kolejne są produkowane. Jak do tej pory jest to największe zlecenie Medcomu na dostawy urządzeń w tej właśnie technologii i pewnie nie ostatnie, o którym usłyszymy w najbliższym czasie.
– Węglik krzemu wypiera stosowane do tej pory elementy krzemowe, ponieważ posiada wyjątkowe właściwości, dzięki którym urządzenia energoelektroniczne mogą być zdecydowanie mniejsze i lżejsze. Co więcej, oparte na tranzystorach SiC układy energoelektroniczne wysokich mocy zwiększają sprawność urządzeń nawet do 99% i ograniczają straty energii w przetwornikach o 50%. Automatycznie przekłada się to na niższe koszty eksploatacji pojazdów. Technologia SiC pozwala nam na stosowanie dużo wyższych częstotliwości przełączania i wyższe temperatury pracy, które są nieosiągalne w półprzewodnikach krzemowych – mówi Paweł Choduń, dyrektor finansowy Medcom.
Biorąc pod uwagę korzyści wynikające z obniżenia masy urządzeń i zmniejszenia zużycia energii, SIC jest bardzo atrakcyjną propozycją nie tylko dla producentów taboru tramwajowego, ale także taboru kolejowego. Przypomnijmy, że już we wrześniu ubiegłego roku Piotr Wroński
wspominał na łamach Rynku Kolejowego, że pierwsze przetwornice tramwajowe SiC trafią do eksploatacji w ciągu kilku miesięcy, mając zapewne na myśli projekt realizowany w Poznaniu z Modertransem. W tym samym czasie informował nas, że w obszarze SiC Medcom chce skoncentrować się na opracowaniu pierwszego na świecie wielosystemowego układu napędowego do ezt-ów, wykorzystaniu tej technologii w ładowarkach do e-busów i wdrożeniu do produkcji właśnie przetwornic kolejowych.
Prace nad napędem do ezt-ów trwają, a pierwsze ładowarki autobusowe zostały już w listopadzie 2017 r. zainstalowane w Jaworznie, a później także w kolejnych miastach w Polsce, we Włoszech, Niemczech, Belgii i kilku innych krajach. Paweł Choduń w rozmowie z nami nie wspomina jeszcze o realizacjach kolejowych, ale jednocześnie podkreśla, że na bazie już zgromadzonych doświadczeń Medcom jest w stanie zastosować produkty SiC w każdym pojeździe szynowym. Kolejne premiery produktów bazujących na węgliku krzemu zostaną ogłoszone przez firmę jeszcze przed wrześniowymi targami Innotrans w Berlinie.