Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Coraz więcej kobiet prowadzi w Polsce pociągi

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

61 kobiet może prowadzić w Polsce pociągi. Wszystkich wydanych licencji maszynisty jest około 19 tysięcy. Najmłodsza z pań wykonująca ten zawód ma zaledwie 22 lata, a najstarsza 51.

Jak czytamy w komunikacie Urzędu Transportu Kolejowego, wśród 19 tysięcy maszynistów kobiety prowadzące pociągi to w Polsce rzadkość. Z danych zbieranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w tym zawodzie jest 61 pań. Największe prawdopodobieństwo spotkania kobiety w kabinie maszynisty jest w pociągach spółki POLREGIO. Tam na stanowisku maszynisty pracuje 19 kobiet. Na drugim miejscu znajduje się PKP Intercity z 8 paniami, które prowadzą pociągi, natomiast na podium znalazły się jeszcze ex aequo spółki: Koleje Małopolskie oraz Koleje Dolnośląskie. Zatrudniają po 5 kobiet na tym stanowisku.

Liczby mogą w rzeczywistości być nieznacznie większe, ponieważ 16 pań, które uzyskały licencję w ostatnich 2 latach, nie wykonywały jeszcze badań na świadectwo maszynisty. Najmłodsza kobieta z uprawnieniami do wykonywania tego zawodu ma 22 lata, najstarsza 51. Najwięcej pań wykonujących zawód maszynisty, bo aż 25, jest poniżej 30 roku życia. W 2019 roku do grona kobiet prowadzących pociągi dołączyło 17 pań. Jak widać coraz więcej kobiet wybiera wymagający zawód maszynisty, zarówno w pociągach osobowych, jak i towarowych. Znacznie więcej kobiet wybiera inne zawody kolejowe - w drużynach konduktorskuch, zespołach zajmujacych się obsługą i utrzymaniem taboru, jako kasjerki, dyżurne ruchu czy dróżniczki.

- Z okazji Dnia Kobiet pragnę złożyć Paniom pracującym na kolei najserdeczniejsze życzenia. Drogie Panie, życzę Wam zadowolenia z wykonywanego zawodu, uznania ze strony pasażerów oraz powodzenia w życiu osobistym. Życzę także by każda podróż była bezpieczna, a na semaforach zawsze było zielone światło - powiedział Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Coraz więcej kobiet w Kolejach Mazowieckich

Wbrew krążącym opiniom, kolej wcale nie jest już typowo męskim środowiskiem pracy. To prawda, że wciąż więcej mężczyzn wykonuje zawody związane z prowadzeniem ruchu kolejowego, ale w tych zawodach jest także coraz więcej kobiet – podkreślają w swoim komunikacie Koleje Mazowieckie, informując, że spółka zatrudnia już 922 panie, czyli 1/3 ogółu pracowników. To o ponad 100 kobiet więcej niż 10 lat temu. Są zatrudnione na różnych stanowiskach: jako kierowniczki pociągu, dyspozytorki, dyżurne ruchu, zwrotnicze, kasjerki, informatorki. Pracują w zespołach naprawczych i szkoleniowych, wykonują prace biurowe.

W zespole Drużyn Konduktorskich Kolei Mazowieckich pracuje 140 kobiet. To dwa razy więcej niż 10 lat temu. Wyraźnie widać, że na tym stanowisku nastąpiła duża zmiana. Z jakich powodów kobiety decydują się na wykonywanie tej pracy? – Jako kierowniczka pociągu w Kolejach Mazowieckich pracuję od blisko 5 lat. Ta praca to wyzwanie – każdy dzień jest inny, a do każdej służby należy podchodzić z takim samym zaangażowaniem i zapałem. Cenię sobie kontakt z pasażerami i nie wyobrażam sobie siebie w pracy za biurkiem – mówi Magdalena Jabłońska, kierowniczka pociągu KM.

Choć w nieco mniejszym zakresie, ale zmiana dokonuje się także na innych stanowiskach. W 2011 roku w KM mieliśmy 5 dyspozytorek, a obecnie jest ich 14. Liczba zatrudnionych w zespole napraw taboru kobiet również wzrosła – z 10 do 17. Zawodem, w którym kobiety wciąż są rzadkością, jest zawód maszynisty pojazdu trakcyjnego, ale i tutaj widać zmiany. W Kolejach Mazowieckich są aktualnie dwie Panie szkolące się na maszynistki. To Gabriela Karaś i Marta Kucharska. Obie są w trakcie kursu na świadectwo maszynisty. Gabriela Karaś to pierwsza kobieta w historii przewoźnika, która zdecydowała się na szkolenie na maszynistkę, chwilę później do osób szkolących się na to stanowisko dołączyła Marta Kucharska. Marta nie sądziła, że zostanie maszynistką, choć ta chęć zawsze była częścią jej życia.

– Tata jest maszynistą, odkąd pamiętam, brat jest maszynistą od sześciu lat. Kiedy dowiedziałam się, że są możliwości, aby zgłosić się na kurs, postanowiłam porozmawiać z bratem. Zachęcił mnie i tak zaczęła się moja przygoda z koleją. Tacie powiedziałam o wszystkim, kiedy byłam już po podjęciu decyzji. Na początku się przeraził, ale później oswoił się z tą myślą. Jest ze mnie dumny. Nie ukrywam, że kiedy w trakcie dowiedziałam się, że jest już jedna dziewczyna – Gabrysia – to mnie jeszcze umocniło w mojej decyzji. Obecnie jestem na etapie jazd pod nadzorem maszynisty. Mam do wyjeżdżenia jeszcze 800 godzin. Jestem zafascynowana tą pracą i nie wyobrażam sobie, że miałabym robić coś innego. Nauki jest bardzo dużo, ale mam solidne wsparcie ze strony maszynistów oraz kolegów szkolących się razem ze mną – mówi Marta Kucharska.

Kasjerki i informatorki, pracowniczki Oddziału Usług Utrzymania oraz administracji to stanowiska, w których kobiety dominowały od zawsze. W Kolejach Mazowieckich jest 267 kasjerek. Opanowanie, cierpliwość, kultura osobista – to cechy niezbędne do wykonywania pracy z nierzadko wymagającym klientem. Ważna jest również ogromna wiedza, doświadczenie i umiejętność pracy pod presją czasu.

Ciężkiej pracy się nie boją

170 Pań zatrudnionych w Oddziale Usług Utrzymania codziennie, w ramach osiemnastu punktów zlokalizowanych nie tylko na Mazowszu, dba o czystość w pociągach. To ciężka praca, często wykonywana w godzinach nocnych i w trudnych warunkach atmosferycznych. Spora część kobiet w Kolejach Mazowieckich jest zatrudniona w administracji, gdzie zajmują się nie tylko finansami czy obsługą kancelaryjną, ale także bezpieczeństwem kolejowym, pozyskiwaniem środków z UE, opracowywaniem rozkładu jazdy oraz konstruowaniem obiegów taboru.

O pracy Pań na kolei nie mówi się często, dlatego 8 marca jest dobrą okazją, aby zwrócić uwagę na jej coraz bardziej kobiece oblicze. Wszystkim Paniom, a szczególnie tym będącym dzisiaj na służbie, dbającym o czystość pociągów, zarządzającym naszym bezpieczeństwem, czuwającym nad prawidłowym kursowaniem pociągów, wyprawiającym pociągi w trasy składamy najserdeczniejsze życzenia. Poprzez swoje zaangażowanie, profesjonalizm, rzetelne podejście do kolejowej służby nie tylko przyczyniacie się do rozwoju tej branży, ale też przecieracie szlaki innym kobietom, które w przyszłości chciałyby zasilić kolejowe szeregi – podkreślają Koleje Mazowieckie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5