Partnerzy serwisu:
Świat

Litwa ogranicza kolejowy tranzyt z Rosji do Kaliningradu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Litwa ogranicza kolejowy tranzyt z Rosji do Kaliningradu
fot. Schnitzel_bank, Flickr
Limity tranzytu kolejowego przez terytorium Litwy między Kaliningradem a resztą terytorium Rosji zostały zmniejszone o kilka procent. Przewozy w tej relacji spadną więc jeszcze bardziej, niż w ubiegłym roku. Jednocześnie zamknięto białorusko-litewskie kolejowe przejście graniczne, choć litewska dyplomacja twierdzi, że wydarzenia te nie są ze sobą powiązane.

Przejazd przez terytorium Litwy (a wcześniej – Łotwy lub Białorusi) jest konieczny, by dojechać najkrótszą trasą kolejową z głównej części terytorium Rosji do obwodu kaliningradzkiego. Teraz litewskie władze ograniczyły limity dla tranzytu kolejowego w tej relacji. Wartość maksymalna na bieżący rok wynosi 2,89 miliona ton – o 7% mniej, niż w roku 2022.

Litwa ogranicza tranzyt...

18 czerwca 2022 r., w ramach sankcji nakładanych przez Unię Europejską na Rosję po inwazji na Ukrainę, Litwa wdrożyła embargo na tranzyt takich materiałów, jak węgiel, stal i produkty z żelaza, materiały budowlane, a także wyroby high-tech. Według gubernatora obwodu efektem było zmniejszenie skali przewozów kolejowych z Rosji do półenklawy nawet o połowę. Mimo pogróżek rosyjskich władz restrykcje były rozszerzane: 21 czerwca o samochody ciężarowe, a 11 lipca – o alkohol i zawierające go substancje chemiczne, drewno, cement oraz dobra luksusowe.

13 lipca stanowisko zmieniła jednak Komisja Europejska, stwierdzając, że zakaz tranzytu wymienionych towarów odnosi się jedyne do transportu drogowego. Litwa, jako państwo członkowskie UE, dostosowała się do tej wykładni. Komisja obwarowała uchylenie furtki dla tranzytu kolejowego zastrzeżeniem, że ilość przewożonych materiałów nie może przekraczać wewnętrznego popytu w samym obwodzie kaliningradzkim (za jego granicę uznaje się średnią z ostatnich trzech lat). Ten właśnie limit został teraz zmniejszony o 7%. Wszelkie anomalie mają być monitorowane przez litewskie służby. Przez cały czas zakaz obejmuje, oczywiście, sprzęt wojskowy i produkty o podwójnym przeznaczeniu.

...i zamyka jedno z dwóch przejść do Białorusi

Niemal jednocześnie – 16 lutego – wstrzymano ruch na litewsko-białoruskim kolejowym przejściu granicznym Stasiły – Bieniakonie. Radca ds. transportu w Ambasadzie Republiki Litewskiej w Polsce Stanislav Vidtmann wyjaśnia, że powodem takiej decyzji było rozpoczęcie prac modernizacyjnych. – Między innymi będzie zamontowane tu urządzenie rentgenowskie – informuje dyplomata. Inwestycja ma zostać zakończona w przyszłym roku.

– Warto zaznaczyć, że ruch pociągów na przejściu Stasiły – Bieniakonie nie był intensywny (średnio jeden pociąg na dobę). Obecnie jedynym działającym kolejowym przejściem granicznym z Białorusią pozostaje Kiena (lit.: Kena) – dodaje Vidtmann.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5