Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła właśnie przetarg na rewitalizację fragmentu linii kolejowej 308, z Jeleniej Góry do Mysłakowic. Remont tej linii jest dofinansowany z Polskiego Ładu. Rewitalizacja trasy otwiera możliwości powrotu pociągów do Karpacza, ponieważ to właśnie w Mysłakowicach zaczyna się linia 340, która biegnie do tego miasta.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła kolejny przetarg dotyczący rewitalizacji linii kolejowej. Tym razem dotyczy on fragmentu linii kolejowej 308, z Jeleniej Góry do Mysłakowic. Linia w całości została przejęta przez dolnośląski
samorząd w 2021 roku, wraz z liniami o numerach 340 oraz 345. Dzięki tym działaniom pociągi mają w przyszłości powrócić do Karpacza, Mysłakowic czy Kowar.
Odcinek, którego dotyczy omawiane postępowanie liczy niespełna 10 kilometrów. Na większości trasy jest ona nieczynna, a fragment leżący bliżej Mysłakowic jest wręcz nieprzejezdny. Samorząd województwa dolnośląskiego otrzymał na rewitalizację tej linii ponad
21 milionów złotych dofinansowania z Polskiego Ładu. W Mysłakowicach swój bieg zaczyna linia 340, która prowadzi do Karpacza. Dolnośląski samorząd od dawna deklaruje
chęć powrotu pociągów do tego kurortu, a remont linii do Mysłakowic znacznie to ułatwi. Po ukończeniu tego zadania pozostanie rewitalizacja niecałych 7 kilometrów toru, aby kolej pasażerska wróciła do Karpacza.
Linia do budowy od podstaw
Prace obejmują odbudowę linii praktycznie od podstaw. Do wymiany są szyny, podkłady kolejowe, a także uzupełnienie lub wymiana podsypki torowej. Linia jest silnie zarośnięta, a do wymiany jest także nawierzchnia na każdym z 12 przejazdów kolejowo-drogowych.
Pociągi pojadą 60 km/h
Rewitalizacja ma umożliwić kursowanie pociągów z prędkością 60 km/h. Perony mają mieć długość 100 metrów oraz wysokość 0,55 metra. Odtworzenie lub modernizacja musi objąć każdy z obiektów inżynieryjnych na tej trasie, w tym dwa wiadukty, z czego jeden na 19,5 kilometrze trasy. W tunelu kolejowym o długości ponad jednego kilometra, znajdującym się na 14,347 kilometrze trasy należy zdjąć cały tor, a także zabezpieczyć wloty tunelu przed nieuprawnionym dostępem osób trzecich. Na linii zaprojektowano modernizację dwóch istniejących przystanków, a więc Łomnica oraz Mysłakowice.
Na przystankach mają stanąć wiaty pasażerskie, po jednym na każdym z nich. Ponadto na peronach pojawią się ławki, kosze na śmieci, stojaki na minimum 10 rowerów oraz oświetlenie ledowe. Przewidziano także montaż tablic kierunkowych oraz tych z nazwą danego przystanku. Pojawi się także monitoring wizyjny. Przy każdym z przystanków ma zostać wykonany parking na minimum 5 samochodów.
15 miesięcy na realizację zamówienia
Termin wykonania zamówienia to 15 miesięcy od dnia podpisania umowy. Startować mogą podmioty, które w ciągu ostatnich 5 lat wykonały minimum jedno zadanie polegające na rewitalizacji, modernizacji, budowie lub też przebudowie linii kolejowej, o wartości minimum 5 milionów złotych brutto.
Oferty można składać do 23 lutego 2022 roku. O wyborze zdecydują kryteria ceny - 60%, a także doświadczenia osób skierowanych do realizacji zamówienia - 40%.