Fot. Gerrit-Jan van den Berg, CC BY-SA 4.0 , wikipedia
Zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi szybkich połączeń krajowych i międzynarodowych wyjechały na holenderskie tory. Na razie w ramach kursów z pasażerami, w ramach tak zwanej eksploatacji nadzorowanej.
27 kwietnia Nederlandse Spoorwegen (NS) rozpoczeły testy jednego pojazdu pięcioczłonowego i jednego ośmioczłonowego, tym razem już z pasażerami na pokładzie. W zderzeniu z nimi mają wyjść ewentualne słabe strony pojazdu, ale na razie, poza jednorazową awarią systemu zamykania drzwi, problemów nie ma.
Zespoły trakcyjne Intercity Next Generation (ICNG) powstaje w oparciu o platformę Coradia Stream. To pewna ciekawostka, ponieważ jest to platforma dedykowana raczej pociągom regionalnym (obecnie na zamówienie tego typu pojazdu w wydaniu IC zdecydowali się też Rumuni). Alstom zachwala, że pojazd będzie można w 95% poddać recyklingowi, a ultranowoczesny system rekuperacji zmniejszy zużycie energii nawet o 35%.
Budowa pudeł pojazdu, a także montaż komponentów od początku odbywa się w polskim oddziale Alstomu w Chorzowie. W ramach umowy zawartej w 2016 roku i opcji zrealizowanej w 2019 roku Alstom ma dostarczyć Kolejom Holenderskim 99 zespołów trakcyjnych o łącznej wartości ponad 1 mld euro, w tym 49 pięciowagonowych i 30 ośmiowagonowych dla Holandii oraz 20 ośmiowagonowych do obsługi linii Amsterdam – Rotterdam – Breda – Bruksela. Te ostatnie będą trójsystemowe. Kontrakt ma opóźnienie.
Niderlandy zamówiły pojazdy zdolne kursować z prędkością 200 km/h. Z taką prędkością pojadą jednak wyłącznie pojazdy obsługujące wspomnianą międzynarodową trasę, lub jej krajowy odcinek. Na pozostałych, krajowych liniach ICNG będą kursować z prędkością maksymalną 160 km/h.
Zespół trakcyjny składa się z wagonów, pod którymi umieszczono wózki systemu Jacobsa. Drzwi wyposażone są w wysuwane stopnie dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Wewnątrz jest klasa pierwsza i druga. Design pociągu uwzględnia rozwiązania stosowane od kilku lat w modernizowanych pojazdach. Przy wejściach są więc np. specjalne sofy, zamontowano bardzo wygodne fotele, zabudowano designerskie toalety.
W internecie pojawiły się pierwsze filmy z amatorskich testów składu. Wypadają bardzo pomyślnie, choć na filmach widać również, że fotele pasażerskie często ulokowane są przy ścianach, bez widoczności z okna. Co ciekawe, podobne kłopoty z aranżacją przestrzeni pasażerskiej mają też m.in regionalne Coradie Stream dla Trenitalii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.