Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
21-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Alstom zaprezentował na targach Innotrans pociąg Coradia Stream HC składający się z dwóch członów piętrowych i środkowego parterowego. Pociąg będzie prowadzony autonomicznie, choć pod kontrolą maszynisty - to prawdopodobnie pierwsze takie zastosowanie w ruchu regionalnym w Europie.

Pociągi Coradia Stream HC zamówiły w grudniu 2018 roku państwowe Koleje Luksemburskie (CFL) do obsługi tras z tego kraju do Francji i Belgii. Do służby ma wejść od 2023 roku. Jak mówi Benoit Gachet, Regional Product Director Alstomu, założeniem było uzyskanie maksymalnej pojemności pociągów przy jednoczesnym zapewnieniu wygody osób o specjalnych potrzebach - poruszających się na wózku, rowerzystów czy rodziców z małymi dziećmi. W zachodniej Europie coraz częściej stosuje się do tego pociągi częściowo piętrowe - i tak jest też w tym przypadku.

Dostosowane do standardu peronów i... pory roku

Koleje CFL mierzą się z dużymi potokami pasażerów jeżdżących do pracy z Francji i Belgii. Na sieci kolejowej są dwa standardy długości peronów - 160 metrów i 240 metrów. Z tego względu zamówiono dwa typy składów - 12 sześcioczłonowych i 22 trzyczłonowe, co pozwoli optymalnie wykorzystać dostępną infrastrukturę. Na targach zaprezentowano trójczłonową wersję pojazdu.

W celu uzyskania maksymalnej pojemności składów, zastosowano człony piętrowe. Coraz bardziej popularne w Europie Zachodniej jest stosowanie konstrukcji mieszanej, w której część członów jest parterowa. Można w niej umieścić całkowicie płaską podłogę, bez pochylni na dolne piętro, która jest trudna do pokonania dla osób na wózkach. Dużo wygodniej w takim członie podróżują też rowerzyści czy rodzice z wózkiem. Co ciekawe, CFL będzie dostosowywać człon do przewozu większej liczby rowerów w porze letniej. Na życzenie klienta, człon parterowy umieszczono tym razem w środku składu, dzięki czemu będzie się on zatrzymywał każdorazowo w tym samym miejscu peronu.

Pojemniejszy niż w pełni piętrowy Kiss

Jak dodaje Benoit Gachet, ma to jeszcze jedną niebagatelną zaletę - na dachu członu parterowego znajdują się liczne podzespoły pojazdu, dla których właściwie nie byłoby dobrego miejsca w pociągu całkowicie piętrowym. Z tego względu w niektórych konfiguracjach pociąg częściowo piętrowy może zabrać więcej osób niż klasyczny "piętrus" tej samej długości. 80-metrowy trójczłonowy skład Coradia Stream dla CFL ma aż 334 miejsca siedzące. Eksploatowane przez CFL w pełni piętrowe, trzyczłonowe składy Stadler Kiss mają tymczasem od 283 do 292 miejsc siedzących. Sześcioczłonowa wersja Coradii ma z kolei aż 692 fotele.

Składy o prędkości maksymalnej 160 km/h zbudowano w klasycznym układzie dwóch wózków na człon. Jak tłumaczy przedstawiciel Alstomu, zyski z zastosowania wózka wspólnego Jacobsa w składzie piętrowym są niweczone przez fakt, że z powodu większej masy trzeba byłoby zastosować krótkie, 15-metrowe (licząc pomiędzy czopami) człony. Wózki oddzielne pozwalają na zastosowanie członów 20-metrowych.

Maszyna będzie oszczędzać energię 


Wyzwaniem dla Alstomu w realizacji projektu była konieczność dostosowania pociągów do wymagań sieci trzech państw. Wiąże się to z niedogodnością dla pasażerów - skrajnia we Francji jest aż o 32 cm niższa, niż w pozostałych krajach. Oba piętra są przez to niższe o 16 centymetrów, niż byłoby to możliwe np. na sieci niemieckiej czy belgijskiej. Alstom chwali się za to wyciszeniem wnętrza składu aż o 6dB względem poprzedniej generacji (czyli jest czterokrotnie ciszej)

Pociąg został wybudowany z aluminium, dzięki czemu obniżono masę i zużycie energii. Zastosowano też materiały pochodzące z recyklingu. Oszczędności ma też przynieść zastosowanie systemu półautonomicznego prowadzenia jazdy ATO w połączeniu z systemem ERTMS p.2 baseline3. Maszynista będzie tylko nadzorował pracę systemu, który samoczynnie dobierze najbardziej optymalne parametry ruchu rozpędzając i hamując pojazd (poziom II autonomii). Zdaniem producenta, to pierwsze tak zaawansowanie zastosowanie autonomicznej jazdy w ruchu pociągów regionalnych, a nie miejskich.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

InnoTrans 2022: Kolej po pandemii stawia na wodór [zdjęcia]

Biznes

Premiery Stadlera na targach Innotrans w Berlinie

Biznes

Premiery Stadlera na targach Innotrans w Berlinie

inf. pras., oprac. ms 15 lipca 2022

Targi InnoTrans odwołane. Miały odbyć się w kwietniu 2021 r.

Biznes

Nie będzie dni dla publiczności na Innotrans 2020

Pasażer

Zobacz również:

InnoTrans 2022: Kolej po pandemii stawia na wodór [zdjęcia]

Biznes

Premiery Stadlera na targach Innotrans w Berlinie

Biznes

Premiery Stadlera na targach Innotrans w Berlinie

inf. pras., oprac. ms 15 lipca 2022

Targi InnoTrans odwołane. Miały odbyć się w kwietniu 2021 r.

Biznes

Nie będzie dni dla publiczności na Innotrans 2020

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5