PKP Intercity nie doczekało się powrotu z modernizacji ani jednego z czternastu wagonów, których naprawę, w efekcie przetargu, zleciło konsorcjum Compremum - Mag-Train. Przewoźnik jest zmęczony oczekiwaniem na pojazdy, które przydałyby się w sezonie letnim.
Umowę z Compremum (wówczas jeszcze pod nazwą Pozbud) PKP Intercity podpisało we wrześniu 2021 roku, po wnikliwym studiowaniu oferty przedstawionej przez spółkę w konsorcjum z Mag-Train (obecnie TransTrain) z Chrzanowa. Ostatecznie przewoźnik zdecydował się powierzyć prace przy wagonach nowemu na rynku podmiotowi. Chodziło o naprawę główną i modernizację 14 wagonów nietypowej serii 111Alux i 112Alux PKP Intercity.
Już w październiku ubiegłego roku zwracaliśmy uwagę, że terminy są mocno przekroczone (aż rok trwało samo uzgadnianie dokumentacji technicznej).Według pierwotnych zapisach w umowie między wykonawcą a Intercity zaznaczono, że wszystkie wagony powinny wrócić do spółki zmodernizowane w lutym 2023, później mówiono o terminie wrześniowym. Tymczasem do dzisiaj przewoźnik nie otrzymał żadnego wagonu po naprawach.
– Wagonów ALux wciąż nie otrzymaliśmy z powrotem i nie znamy ostatecznego, realnego terminu ich przekazania. To niestety trwa już dość długo. Rozliczamy umowę z wykonawcą korzystając z dostępnych narzędzi prawnych, które są zawarte w umowie. Wkrótce podejmiemy decyzję dotyczącą tego kontraktu, na razie nie przesądzam jakie będzie rozwiązanie tej sytuacji – powiedział w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity odpowiedzialny za tabor. Zaznaczył, że spółce nie zależy, aby eliminować z rynku nowych przedsiębiorców, którzy zgłaszają się do napraw wagonów.
– Każda dodatkowa firma na rynku, która chce przeprowadzać modernizację wagonów, to dla nas dobra informacja. Konkurencja pozwala na porównanie ofert, często na oszczędności. Nie chcemy skreślać nowego podmiotu, który pojawia się na rynku, ale nie możemy też dopuszczać do tego, by opóźnienia w naprawach i modernizacjach miały wpływ na naszą pracę operacyjną. Potrzebujemy tych wagonów do wożenia pasażerów, przewozy nam rosną – dodał.
Spółka Compremum nie udzieliła komentarza do sytuacji związanej z wagonami; zauważa jednak, że 12 czerwca
poinformowała o planowanym objęciu udziałów w ZNTK Paterek, która zajmuje się naprawą wagonów towarowych i produkcją podzespołów.
W komunikacie związanym z przejęciem ZNTK Paterek znalazła się natomiast informacja, że "Compremum w konsorcjum ze spółką TransTrain realizuje umowy na naprawy okresowe 14 wagonów osobowych typu 111A Lux/112A LUX dla PKP Intercity S.A. O ile sytuacja w polskim kolejnictwie nie pozwoliła w ostatnich kwartałach na poszerzenie portfela zleceń publicznych (wiele postępowań przetargowych zostało zakończonych bez rozstrzygnięcia), zarząd Compremum jest przekonany, że kolejne lata przyniosą ożywienie w tym sektorze. Długoterminowy potencjał segmentu kolejowego w Polsce szacowany jest na dziesiątki miliardów złotych – samo PKP Intercity w strategii do roku 2030 zakłada przeznaczenie 27 mld zł na inwestycje".