Partnerzy serwisu:
Biznes

ComfortJet z Pragi do Kopenhagi już w przyszłym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
18-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-02-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
ComfortJet z Pragi do Kopenhagi już w przyszłym roku
fot. Michał Szymajda
W przyszłym roku České dráhy mają uruchomić bezpośrednie połączenie kolejowe łączące Pragę ze stolicą Danii przez Niemcy. Do tej pory podróż koleją między tymi miastami była możliwa wyłącznie z przesiadką w Hamburgu. Pociągi początkowo mają kursować dotychczasową trasą przez Flensburg i Odense, jednak docelowo wykorzystają tunel Fehmarnbelt.

W ostatnich kilku latach České dráhy, czyli czeski narodowy przewoźnik kolejowy, zaczęły realizować duże inwestycje taborowe, zarówno w segmencie połączeń regionalnych i lokalnych, jak i dalekobieżnych. Jak informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Kolejowego”, rok 2024 przyniósł rekordowe nakłady inwestycyjne w tym obszarze, opiewające na niemal 19 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 3,2 mld zł. Swoistą wizytówką ČD w połączeniach międzynarodowych będą niedawno wprowadzone do ruchu składy push-pull ComfortJet, produkowane przez konsorcjum Siemens – Škoda Group. Docelowo w barwach ČD jeździć ma 20 składów składających się z 9 wagonów (w tym jednego wagonu sterowniczego) każdy. Z relacją z pokazowego przejazdu ComfortJetem czytelnicy mogą zapoznać się tutaj.

Pod koniec przyszłego roku ČD mają także odebrać pierwszą lokomotywę elektryczną Siemens Vectron w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h (podobnie jak w przypadku Taurusów w barwach austriackich kolei państwowych ÖBB, prowadzących składy push-pull Railjet), co umożliwi pełne wykorzystanie parametrów linii kolejowej Berlin – Hamburg przez ComfortJety kursujące z Pragi do Hamburga. Jak poinformowały ČD, już w przyszłym roku z wykorzystaniem nowych składów uruchomiona zostanie także bezpośrednia relacja z Pragi do Kopenhagi przez Berlin i Hamburg. Nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie to nastąpi.

Wiadomo jedynie, że w grę wchodzi tylko druga połowa 2026 roku, dlatego można zakładać, że ComfortJety zadebiutują w Danii najprawdopodobniej w sezonie letnim bądź podczas grudniowej zmiany rozkładu jazdy. Dziś podróż koleją z Pragi do Kopenhagi jest możliwa, ale trwa bardzo długo, bo aż 11,5 godziny, co wynika m.in. z konieczności przesiadki w Hamburgu. W praktyce czas przejazdu bywa jeszcze dłuższy z uwagi na częste opóźnienia. Na przełomie lat 20. i 30. czas przejazdu pomiędzy Hamburgiem a stolicą Danii ulegnie jednak radykalnemu skróceniu za sprawą oddania do użytku tunelu Fehmarnbelt.

Jego budowa rozpoczęła się w 2020 roku. Znajdzie się dwutorowa linia kolejowa o prędkości eksploatacyjnej 200 km/h oraz droga szybkiego ruchu w układzie 2x2. W efekcie powstanie spójny ciąg komunikacyjny, łączący Hamburg i Lubekę z Kopenhagą i Malmö, o przebiegu zbliżonym do linii prostej. Założenia inwestycji opisywaliśmy szerzej na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku. Wówczas wyprodukowany został pierwszy spośród 79 elementów, które będą sukcesywnie zatapiane, a następnie zostaną połączone i zasypane złożoną z piasku i żwiru warstwą ochronną, tworząc tunel.

Po oddaniu tunelu do użytku czas przejazdu z Pragi do Kopenhagi będzie mógł zostać zredukowany do 9 godzin. Trzeba sobie powiedzieć jasno – nie zapewni to wciąż dużej konkurencyjności pod względem czasu przejazdu dla pasażerów podróżujących w pełnej relacji, dla których znacznie wygodniejszy będzie przelot samolotem. Z drugiej strony możliwe będzie wówczas uruchomienie atrakcyjnych połączeń nocnych. Należy mieć również na uwadze fakt, iż docelowo pociągi międzynarodowe będą pokonywały trasę z Pragi do Drezna nową linią kolei dużych prędkości, choć perspektywa jej powstania nie jest rzecz jasna bliska.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy z rekordowymi inwestycjami taborowymi

Pasażer

České dráhy z rekordowymi inwestycjami taborowymi

Mikołaj Kobryński 16 stycznia 2025

AllRail: Czechy ukrytym klejnotem kolei pasażerskiej w Unii Europejskiej

Prawo i polityka

Czechy: Pociąg przejechał 5 kilometrów bez maszynisty

Tabor i technika

Czechy: Będzie szybkie połączenie kolejowe z Pragi do Liberca?

Infrastruktura

Czechy: Przewoźnicy zaczynają ciąć ofertę

Świat

Czechy: Przewoźnicy zaczynają ciąć ofertę

Roman Czubiński 16 października 2020

Zobacz również:

České dráhy z rekordowymi inwestycjami taborowymi

Pasażer

České dráhy z rekordowymi inwestycjami taborowymi

Mikołaj Kobryński 16 stycznia 2025

AllRail: Czechy ukrytym klejnotem kolei pasażerskiej w Unii Europejskiej

Prawo i polityka

Czechy: Pociąg przejechał 5 kilometrów bez maszynisty

Tabor i technika

Czechy: Będzie szybkie połączenie kolejowe z Pragi do Liberca?

Infrastruktura

Czechy: Przewoźnicy zaczynają ciąć ofertę

Świat

Czechy: Przewoźnicy zaczynają ciąć ofertę

Roman Czubiński 16 października 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5