Dotąd słyszeliśmy zapewnienia, że PKP Intercity wyciągnie wnioski z porażek, jakie stały się udziałem spółki w przewozie osób niepełnosprawnych. Przewoźnik nie chwalił się dotąd konkretami. Poznaliśmy je dopiero przy okazji interpelacji jednej z posłanek.
Posłanka Monika Rosa pytała m.in. o metody poprawy przepływu informacji pomiędzy infolinią, obsługą w kasach, obsługą konduktorską a zespołami asystującymi, a także o to w jaki sposób zostanie poprawione i zapewnione bezpieczeństwo osobom niepełnosprawnym wsiadającym i wysiadającym z pociągów. Rosa zadaje też pytania o możliwość skrócenia 48-godzinnego czasu wymaganego przy zgłoszeniu podróży osoby niepełnosprawnej, oraz o to, czy PKP Intercity ma opracowane procedury na wypadek niedostępności wagonu z udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Odpowiedź ministerstwa jest bardzo obszerna i wreszcie rzuca światło na konkrety.
KonkretyPo pierwsze przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury Andrzej Bittel, zapewnił, że zarząd PKP Intercity zobowiązał dyrektorów zakładów regionalnych do zwiększenia nadzoru nad procesem obsługi osób z niepełnosprawnością. – Dyrektorzy zakładów, w wyniku przeprowadzonych kontroli wewnętrznych, wdrożyli działania naprawcze, które w sposób wymierny powinny wpłynąć na poprawę komunikacji pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi oraz pracownikami spółki – czytamy.
Ponadto, z informacji przekazanej posłance wynika, że PKP Intercity opracuje wytyczne dotyczące informacji, które pracownik infolinii musi uzyskać od pasażera na etapie przyjmowania i weryfikacji zgłoszenia potrzeby pomocy/asysty podczas podróży koleją. Można więc odnieść wrażenie, że takich wytycznych… dotąd nie było. Co więcej, opis dramatycznej
podróż matki dziecka niepełnosprawnego na trasie z Gdańska do Berlina, ma zostać wykorzystana jako „studium przypadku”. M.in. o tym jak dobrać właściwą taryfę dla przejazdów międzynarodowych kasjerzy będą się uczyć na szkoleniach, które będą odbywać się do czerwca włącznie.
W PKP Intercity powstał specjalny zespół– Uchwałą zarządu PKP Intercity powołano zespół ds. osób z niepełnosprawnością, do zadań którego należy między innymi: optymalizowanie procesu organizowania pomocy/asysty, eliminowanie nieprawidłowości przy odprawie osób z niepełnosprawnością w punktach obsługi PKP IC oraz związanych z obsługą przez pracowników drużyn konduktorskich, bieżące diagnozowanie i eliminowanie zagrożeń związanych z obsługą osób z niepełnosprawnością, a także rekomendowanie zmian w obszarach spółki związanych z obsługą osób z niepełnosprawnością – napisał Andrzej Bittel.
Co więcej, powstał też zespół złożony z pracowników PKP SA (to m.in. zarządca dworców) i PKP Intercity (przewoźnik). – Jego zadaniem jest zintegrowanie obecnych procedur w jedną wspólną, w celu zapobieżenia ewentualnym nieprawidłowościom na styku współpracy obu Spółek, w zakresie zapewniania ciągłości pomocy/asysty osobom niepełnosprawnym i z ograniczoną mobilnością – poinformował resort.
Na pytanie, czy bardzo długi okres zgłoszenia podróży osoby niepełnosprawnej (48 h) można skrócić, ministerstwo zapewnia, że w razie rejestracji takiego przejazdu w czasie krótszym, PKP Intercity robi co może, by taki przejazd umożliwić. Większe zmiany w tym zakresie wymogą dopiero zmiany w unijnym prawie, które trzeba będzie egzekwować
prawdopodobnie od 2021 roku.
Andrzej Bittel przypomniał, że PKP Intercity realizuje obecnie program inwestycyjny, w rezultacie którego do roku 2023 80% pociągów będzie przygotowanych do komfortowego przyjęcia na pokład osoby niepełnosprawnej, także na wózku inwalidzkim.
Nowy numer telefonuOd 29 marca 2019 r. PKP IC udostępni nowy numer telefonu 42 205-45-31, dedykowany wyłącznie dla obsługi osób z niepełnosprawnością, będący numerem stacjonarnym, płatnym zgodnie z taryfą operatora. Na stronie intercity.pl wkrótce zostanie udostępniony nowy, bardziej intuicyjny formularz zgłoszeniowy dla osób z niepełnosprawnością potrzebujących pomocy w podróży koleją.