w Nakle nad Notecią, pisaliśmy na początku listopada tego roku. To jeden z największych pracodawców w powiecie nakielskim i jednocześnie firma z sektora kolejowego działająca od 1975 roku. Pracę straci większość z 265-osobowej załogi, 30 osób ma pracować do zakończenia procesu likwidacyjnego.
"Rynek Kolejowy" zapytał m.in. o: wykonywane ostatnie zamówienia czy powody wyboru likwidacji a nie np. restrukturyzacji - biorąc pod uwagę wieloletnią działalność. Interesowało nas także, czy są jakieś firmy zainteresowane przejęciem zwalnianych pracowników. Do czasu publikacji tego tekstu nie otrzymaliśmy od ZNTK "Paterek" odpowiedzi.
ZNTK "Paterek". Co dalej z terenem po firmie? Nie wiemy w jaki sposób likwidowana firma będzie chciała zbyć posiadany teren. Pewne jest to, że jest to ogromny obszar wraz z infrastrukturą kolejową m.in. w postaci torów postojowych i bocznicy wpiętej w linię kolejową nr 281. Lokalne media nieoficjalnie informowały, że terenami w Nakle nad Notecią zainteresowana miałaby być warszawska firma Public Transport Service. W takim razie, co na to sam potencjalny zainteresowany?
– Ze względu na klauzulę poufności obowiązującą obydwie strony mogę jedynie potwierdzić fakt, że prowadzone są rozmowy na temat przejęcia nieruchomości należących ZNTK "Paterek" – przekazał RK Jacek Tomasik, członek zarządu i dyrektor marketingu Public Transport Service.
PTS to stosunkowo
nowy podmiot na rynku usług serwisowych dla kolei. W kwietniu 2020 roku firma przekazała do Wielkopolski pojazd serii SA108-005, którego naprawę rewizyjną poziomu P4 wykonała, jako pierwsza tego typu realizacji w historii spółki.
Dwa lata później Kolejom Śląskim, po wykonanej naprawie rewizyjnej,
przekazano elektryczny zespół trakcyjny Elf serii EN76-007. W ramach prac pociąg śląskiego przewoźnika zyskał nowe fotele poprawiające komfort pracy maszynistów czy nowe funkcje sterowania układem klimatyzacji. Pasażerowie natomiast mogli korzystać z gniazdek z możliwością ładowania 230V oraz portów USB.
W lipcu 2024 roku
konsorcjum Public Transport Service i Modertrans podpisały z SKM Warszawa nowy kontrakt. Chodzi o naprawę główną 13 EZT serii 27WE, połączoną m.in. z montażem sieci WiFi.
W przeszłości problemy z właścicielami ZNTK ZNTK "Paterek" od marca 2015 roku był do tej pory członkiem grupy kapitałowej zarządzanej przez Optifin Invest. Jej liderem jest duży producent wagonów - słowacka Tatravagónka Poprad. Latem 2023 roku
współpracę z firmą z Nakła nad Notecią podjęła spółka Compremum.
Także latem ubiegłego roku – w związku z rocznym opóźnieniem – dowiedzieliśmy się, że
PKP Intercity odstąpiło od umów na modernizację 14 wagonów. Te zawarte były z konsorcjum Compremum i Mag-Train.
Z kolei dekadę temu, jak informował wówczas serwis Ostrów.Naszemiasto.pl,
toczył się proces w sprawie ostrowskiej Fabryki Wagon. Postawiono wtedy m.in. zarzut sprzedaży akcji ZNTK "Paterek" przez słowackich właścicieli, ale bez wcześniejszej wyceny. Miało to spowodować szkodę spółki na kwotę ponad 9,5 mln zł. Dawne Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Ostrów", potem Fabryka Wagon, a dzisiejsza spółka Polski Tabor Szynowy - Wagon, swego czasu posiadały w ZNTK "Paterek" aż 85 proc. akcji.