Od wielu miesięcy trwa dyskusja, czy, kiedy i w jaki sposób „połączyć pociąg z tramwajem” w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dyskusja dotyczy nowej linii Gdańsk Wrzeszcz - Rębiechowo, a przede wszystkim jej ok. 3-kilometrowego odcinka pomiędzy ul. Wita Stwosza i Rakoczego w Gdańsku.
Możliwości rozpatrywanych jest kilka:
- Wybudowanie dwutorowej linii kolejowej (niezelektryfikowanej), elektryfikacja odcinka Wita Stwosza - Rakoczego i stworzenie na tym odcinku, od razu po otwarciu linii PKM w 2015 r., dwóch wspólnych torów dla pociągu i tramwaju;
- Wybudowanie pomiędzy Wita Stwosza i Rakoczego jednego toru dla tramwaju i jednego dla pociągu;
- W 2015 otwarcie jedynie linii kolejowej, stworzenie przy Wita Stwosza i Rakoczego centrów przesiadkowych pociągu z tramwajem, a po kilku latach, w momencie elektryfikacji PKM, wprowadzenie na tory kolejowe także tramwajów.
W mediach pojawiają się - mniej lub bardziej oficjalne - informacje, że władze Gdańska, wcześniej bardzo optujące za wariantem tramwajowym, są w tej chwili skłonne zgodzić się na ostatnią z ww. propozycji, żeby poczekać z tramwajem.
Urząd Miejski w Gdańsku wydał oświadczenie, idące jakby wbrew tym informacjom. Oto jego treść:
"Gdańsk jest jednym z kilkunastu miast Polskich, w których funkcjonuje komunikacja tramwajowa. Układ sieci tramwajowej jest sukcesywnie rozbudowywany. Na nowo wybudowanych liniach pracują nowe lub zmodernizowane składy tramwajowe. Budowa nowych linii, modernizacja istniejących, zakup i modernizacja taboru możliwa jest jedynie przy pomocy środków Unii Europejskiej. Podobnie sytuacja rozwija się przy liniach kolejowych. Zarządcy infrastruktury przedłużają linie kolejowe i budują nowe przystanki. Najlepszym przykładem jest SKM w Trójmieście, przygotowująca się do budowy przystanku Gdańsk Śródmieście oraz modernizująca swoje składy. Innym projektem, który jest obecnie w fazie przygotowawczej jest Pomorska Kolej Metropolitalna. Projekt, którego celem jest skomunikowane Gdańska z Gdynią, Kartuzami i Kościerzyną jest realizowany przez samorządy Gdańska, Gdyni i Województwa Pomorskiego. Dokumentem zamykającym fazę przygotowawczą jest Studium Wykonalności. Dokument ten określa i rekomenduje najlepszy wariant realizacji przedsięwzięcia. W dokumencie tym analizowane są rozwiązania techniczne, które mają uzasadnienie ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Obecnie przeanalizowano trzy warianty rozwiązań technicznych, które nie spełniły oczekiwań. Z tego względu partnerzy projektu uzgodnili dodatkowy wariant, który poddany zostanie analizie. Wariant ten zakłada pełną integrację funkcjonalna i przestrzenną systemu kolejowego i tramwajowego. Takie rozwiązanie, w połączeniu z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej, którego elementem jest budowa tramwaju na Morenę, nie wyklucza możliwości skomunikowania taborem tramwajowym Gdańska Wrzeszcza i Gdańska Głównego z Gdańskim Lotniskiem lub dalej z dzielnicą Osowa. Sposób realizacji tego połączenia zostanie wybrany na podstawie opracowywanego właśnie Studium Wykonalności. Określi ono w części marketingowej jakie jest rozłożenie potoków pasażerskich na wspólnej trasie kolei i tramwaju, a tym samym pozwoli na przeanalizowanie częstotliwości kursowania taboru. W zależności od wyników analiz marketingowych zaproponowane zostanie szczegółowe rozwiązanie techniczne, które posłuży do podjęcia decyzji przez Partnerów o realizacji przedsięwzięcia. Reasumując, Gdańsk nie wycofuje się z żadnych ustaleń i oczekuje na wyniki analizy dodatkowego wariantu".