Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Co z tą infrastrukturą usługową?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Co z tą infrastrukturą usługową?
fot. Mariusz Tuszyński , SM42.pl
Wprowadzenie w nowelizacji ustawy pojęcia obiektów infrastruktury usługowej niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje. Dyrektor biura Railway Business Forum Piotr Faryna przypomina, że zmiany te wejdą w życie już w tym roku a wciąż nie wiadomo, na jakich zasadach obiekty będą udostępniane.

W maju 2017 RBF wystąpił z apelem zawartym w liście otwartym do prezesów PKP PLK i PKP SA o to aby podmioty, które od grudnia 2017 roku staną się operatorami obiektów infrastruktury usługowej, jak najprędzej przedstawiły swoje plany w tym zakresie zainteresowanym przewoźnikom kolejowym. Pisaliśmy o tym w tym miejscu.

Jednym z efektów nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym jest bowiem to, że – największym skrócie – wiele elementów szeroko pojętej infrastruktury stanie się wkrótce "obiektami infrastruktury usługowej" (OIU). – Zmiana ta ma bardzo poważne konsekwencje – mówi dyrektor biura Railway Business Forum Piotr Faryna.

Pierwszą z nich jest fakt, iż poza nielicznymi wyjątkami wszystkie OIU muszą być ogólnodostępne na niedyskryminujących zasadach. Statut i regulamin OIU określa szczegółowe warunki i stawki opłat za udostępnianie, a podstawowe zasady w tym względzie formułuje Ustawa (rozdział 6a Ustawy o transporcie kolejowym w brzmieniu obowiązującym od 2017 r.)

Następną konsekwencją jest określenie dróg kolejowych prowadzących do OIU. Mogą one stanowić linie kolejową lub bocznicę udostępnianą na ogólnych zasadach, mogą tez zostać włączone do OIU i udostępnianie razem z usługami obiektu (według łącznej opłaty).

Duży kłopot dla przewoźników i zarządców

– Z wejściem w życie 9 grudnia 2017 roku nowych regulacji mogą wiązać się rozliczne problemy. Dla zarządców – operatorów OIU jest to sporo nakładu pracy związanego z opracowaniem statutów, regulaminów, cenników, wzorów umów, zasad bezpieczeństwa i koniecznością sporządzenia analiz i symulacji ekonomicznych – mówi Faryna.

Jak wskazuje RBF, dla przewoźników mocno kłopotliwe staje się obecnie planowanie działalności w nowym rozkładzie jazdy. – Nie mając kompletu informacji o, na przykład, opłatach za skorzystanie ze stacji kolejowej, torów postojowych, usłudze tankowania na stacji paliw, zapleczach technicznych czy terminalach, nie bardzo mogą policzyć koszty funkcjonowania oraz rozwiązać trudności logistyczno-eksploatacyjne – mówi dyrektor biura RBF. Niestety na dziś nie bardzo wiadomo nawet, z jakich obiektów OIU będzie można korzystać a z jakich nie.

Zostało tylko kilka miesięcy

Na apel RBF odpowiedziały PKP PLK. Z odpowiedzi wynika, że PLK dotrzyma terminów wynikających z nowelizacji ustawy, pracuje obecnie nad listą obiektów a pierwsze regulaminy upubliczni do końca października 2017.

Potencjalnie dużymi „posiadaczami” obiektów infrastruktury usługowej będą pozostali zarządcy infrastruktury, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Energetyka oraz inni więksi przewoźnicy. Nie jest znany stan przygotowań tych podmiotów do zorganizowania udostępniania OIU.

– Zostało zaledwie kilka miesięcy, a data graniczna 9 grudnia wskazuje, że od tego momentu powinny już być zawarte umowy pomiędzy operatorami OIU a wnioskodawcami o dostęp. To oznacza, że przygotowania do tej operacji powinny być zakończone znacznie wcześniej – uważa Piotr Faryna.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Infrastruktura

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Michał Szymajda 08 lipca 2021

Jednolity tekst ustawy o transporcie kolejowym już dostępny

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 10 marca 2020

Zobacz również:

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Infrastruktura

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Michał Szymajda 08 lipca 2021

Jednolity tekst ustawy o transporcie kolejowym już dostępny

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 10 marca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5