Wprowadzenie w nowelizacji ustawy pojęcia obiektów infrastruktury usługowej niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje. Dyrektor biura Railway Business Forum Piotr Faryna przypomina, że zmiany te wejdą w życie już w tym roku a wciąż nie wiadomo, na jakich zasadach obiekty będą udostępniane.
W maju 2017 RBF wystąpił z apelem zawartym w liście otwartym do prezesów PKP PLK i PKP SA o to aby podmioty, które od grudnia 2017 roku staną się operatorami obiektów infrastruktury usługowej, jak najprędzej przedstawiły swoje plany w tym zakresie zainteresowanym przewoźnikom kolejowym.
Pisaliśmy o tym w tym miejscu.
Jednym z efektów nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym jest bowiem to, że – największym skrócie – wiele elementów szeroko pojętej infrastruktury stanie się wkrótce "obiektami infrastruktury usługowej" (OIU). – Zmiana ta ma bardzo poważne konsekwencje – mówi dyrektor biura Railway Business Forum Piotr Faryna.
Pierwszą z nich jest fakt, iż poza nielicznymi wyjątkami wszystkie OIU muszą być ogólnodostępne na niedyskryminujących zasadach. Statut i regulamin OIU określa szczegółowe warunki i stawki opłat za udostępnianie, a podstawowe zasady w tym względzie formułuje Ustawa (rozdział 6a Ustawy o transporcie kolejowym w brzmieniu obowiązującym od 2017 r.)
Następną konsekwencją jest określenie dróg kolejowych prowadzących do OIU. Mogą one stanowić linie kolejową lub bocznicę udostępnianą na ogólnych zasadach, mogą tez zostać włączone do OIU i udostępnianie razem z usługami obiektu (według łącznej opłaty).
Duży kłopot dla przewoźników i zarządców
– Z wejściem w życie 9 grudnia 2017 roku nowych regulacji mogą wiązać się rozliczne problemy. Dla zarządców – operatorów OIU jest to sporo nakładu pracy związanego z opracowaniem statutów, regulaminów, cenników, wzorów umów, zasad bezpieczeństwa i koniecznością sporządzenia analiz i symulacji ekonomicznych – mówi Faryna.
Jak wskazuje RBF, dla przewoźników mocno kłopotliwe staje się obecnie planowanie działalności w nowym rozkładzie jazdy. – Nie mając kompletu informacji o, na przykład, opłatach za skorzystanie ze stacji kolejowej, torów postojowych, usłudze tankowania na stacji paliw, zapleczach technicznych czy terminalach, nie bardzo mogą policzyć koszty funkcjonowania oraz rozwiązać trudności logistyczno-eksploatacyjne – mówi dyrektor biura RBF. Niestety na dziś nie bardzo wiadomo nawet, z jakich obiektów OIU będzie można korzystać a z jakich nie.
Zostało tylko kilka miesięcy
Na apel RBF odpowiedziały PKP PLK. Z odpowiedzi wynika, że PLK dotrzyma terminów wynikających z nowelizacji ustawy, pracuje obecnie nad listą obiektów a pierwsze regulaminy upubliczni do końca października 2017.
Potencjalnie dużymi „posiadaczami” obiektów infrastruktury usługowej będą pozostali zarządcy infrastruktury, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Energetyka oraz inni więksi przewoźnicy. Nie jest znany stan przygotowań tych podmiotów do zorganizowania udostępniania OIU.
– Zostało zaledwie kilka miesięcy, a data graniczna 9 grudnia wskazuje, że od tego momentu powinny już być zawarte umowy pomiędzy operatorami OIU a wnioskodawcami o dostęp. To oznacza, że przygotowania do tej operacji powinny być zakończone znacznie wcześniej – uważa Piotr Faryna.